Wat is de beste gravelband? Geen enkele vraag werd ons zo vaak gesteld als deze. Daarom gingen we op zoek. Naar de beste, sterkste, snelste en fijnste gravelband op de markt. Het werd een gigantische klus. Lees in dit artikel het eerste deel van de uitgebreide gravelbandentest, waarin er zo’n 300 banden gemonteerd werden!
In dit eerste deel lees je hoe we de banden testten. De prachtige Gravelspecial waarin je onder andere dit artikel leest, kan je nog steeds bestellen via onze shop en die vind je hier.
In het verleden hebben we al veel banden getest. Vaak waren dat tests van één, of hooguit een paar banden tegelijk. Maar nu wilden we weten hoe het écht zit. Dus hebben we alle beschikbare middelen ingezet voor onze compleetste gravelbandentest tot nu toe. We hebben zo veel mogelijk banden uitgeprobeerd. We hebben ze zowel statisch als dynamisch getest, op talloze manieren. De cijfers die we hebben verzameld – en dat zijn er nogal wat – vind je allemaal terug in de komende artikelen. Welke band je écht moet hebben? Voor we je dat vertellen, leggen we eerst uit hoe we getest hebben.
Snelheid vs. grip
Omdat ‘gravel’ een brede term is, hebben we voor deze test de banden opgedeeld in twee groepen. Aan de ene kant heb je exemplaren die vooral gericht zijn op snelheid en competitief gebruik, aan de andere kant zijn er allround banden voor meer alledaags gebruik, tochten en trainingsritten. We hebben een zeer ruime selectie gemaakt van merken die we graag in deze test wilden hebben. Die hebben we allemaal uitgenodigd om mee te doen, en naar keus twee banden in te sturen (een uit elke groep). De enige voorwaarde die we stelden, was de breedte. Om een zo gelijk mogelijk speelveld te creëren, gingen we voor banden van 40 tot 44 millimeter (of daar zo dicht mogelijk in de buurt).
Niet alle merken zijn aanwezig in de test. Zo missen bijvoorbeeld Kenda en Donnelly. Kleinere merken, die lastiger verkrijgbaar zijn, die hebben we links laten liggen, om de omvang van het project nog enigszins binnen de perken te houden. Enkele andere merken zijn wel aangeschreven, maar wilden niet meewerken of leverden hun banden te laat aan voor deze test. Al bij al vind je in het tweede deel maar liefst 27 banden terug van vijftien fabrikanten, verdeeld over twee categorieën (allround en snelheid).
Meten is weten
Hoe gingen we te werk? Alle testbanden werden eerst nagemeten. We controleerden het opgegeven gewicht. Hiervoor wogen we alle drie de banden die we van elk type hadden gekregen van de fabrikant (twee om op te rijden, één om lek te prikken) en namen hiervan het gemiddelde gewicht. Dit vergeleken we met het gewicht dat de fabrikant had opgegeven. Hierna monteerden we alle banden tubeless op dezelfde Fulcrum-velg, met een binnenbreedte van 23 millimeter.
We checkten op drie plaatsen de breedte van de band en vergeleken die met de opgegeven breedte. Terwijl we de banden op de velg legden, voelen we met eigen vingers hoe makkelijk dat ging. Kon je de band probleemloos zonder tools monteren én luchtdicht maken? Dan scoorde hij hoog. Had je een hamer en slijptol nodig? Dan scoorde hij laag.
Ook wilden we weten hoe luchtdicht de banden zijn. We monteerden van alle banden twee stuks op dezelfde velgen van Mavic, met gesealde velglinten en daardoor absoluut luchtdichte velgbedden. De ene band monteerden we tubeless zonder vloeistof, de andere met. Alle banden werden gevuld met 80 milliliter latex vloeistof. Om ervoor te zorgen dat de vloeistof hechtte aan de band, zodat die laatste beter luchtdicht werd, ontvetten we alle banden uitgebreid voor montage. We pompten de banden met een
digitale meter op tot 2,5 bar, zetten de timer op een uurtje en controleerden na 60 minuten hoeveel druk er nog in de banden zat. De uitkomsten liepen erg uiteen.
Allemaal lekgeprikt
Op alle banden staat een maximale druk aangegeven. Om te zorgen dat we binnen de bandbreedte van alle banden bleven én een druk hanteerden die we ook in de praktijk goed konden gebruiken, kozen we 2,5 bar als standaard voor alle tests. Dus ook voor de test waarmee we de doorprikkracht van het rubber maten. Hieruit kun je afleiden hoe lekbestendig banden zijn, maar ook hoe ‘taai’ het rubber is. Om de doorprikkracht te meten, bouwden we een machine waarin we een wiel konden monteren. Hierin drukte een stalen pin van 2,5 millimeter doorsnede loodrecht op het rubber, net zolang tot deze de band doorboorde.
We prikten alle banden drie keer lek, hieruit namen we het gemiddelde resultaat. Vooraf hadden we trouwens getest of de bandendruk invloed heeft op de doorprikkracht. Tegen verwachting in, zagen we bij 1,5 bar geen waarneembaar andere waarde dan bij dezelfde band op 2,5 of 3,5 bar. Op basis hiervan besloten we dat het hanteren van één en dezelfde waarde geschikt was om alle banden eerlijk te kunnen vergelijken.
Op en neer
Een wedstrijdje verplassen over hoe snel en soepel je gravelbanden ‘lopen’, is een terugkerend onderwerp in de gravelscene. Zoals gezegd is gravel een nogal breed begrip, ook als het op de banden aankomt: je rijdt ermee over zowel asfalt als door heel los zand – en alles daartussenin. We hebben daarom gekozen de banden niet op een harde ondergrond in een lab te testen. We deden het the old-fashioned way, in de praktijk. Op een heuvel met gravelondergrond lieten we dezelfde renner zich de hele dag over hetzelfde traject naar beneden rollen. Uit stilstand, ingeklikt en wel. Zonder te trappen. Als een zak aardappelen op de fiets, de zwaartekracht deed het werk.
We maten de tijd waarbinnen hij een bepaald deel van het traject aflegde met precieze (chip)meetapparatuur, en herhaalden dit voor iedere band vier keer. Het gemiddelde hiervan staat hieronder vermeld. De band met de snelste tijd rolde het rapst. Doordat trap- en reminvloeden ontbraken, de houding die steevast hetzelfde was én we alles op dezelfde dag onder dezelfde omstandigheden hebben gemeten, beschouwen we de resultaten als betrouwbaar. Helemaal aangezien de vier gemeten resultaten van elke afzonderlijke band steeds heel dicht bij elkaar zaten.
Bochtenwerk
Hoe een band rijdt, is uiteindelijk toch het belangrijkst. Plakt hij aan het asfalt, stuurt hij lekker door de bocht en is de grip goed? Met alle banden reden we hetzelfde rondje, een zorgvuldig gekozen omloop van 12 kilometer met daarin alle soorten ondergrond. Asfalt, zand, gravel/grind en een fraaie singletrack. We reden met wattagemeter en hartslagsensor om de input/output zo constant mogelijk te houden. Tussen de ronde met de hoogste normalized power en die met de laagste, zat 8 watt verschil. Alle banden testten we de eerste halve ronde op onze voorgeschreven 2.5 bar. Daarna lieten we de druk tot 2 bar teruglopen. Nu kunnen we eindelijk de balans opmaken. We weten hoe de banden in theorie presteren, én in de praktijk. Lees in het tweede deel de resultaten van de grip van de allround banden en in het derde deel de grip van de snelle gravelbanden.
Niet stuk te krijgen!
Voor de test hadden we natuurlijk een set goede bandenlichters nodig, die we dan ook uitgebreid konden testen. Deze twee groene plastic bandenlichters kwamen bij een eerdere test als beste uit de bus. Nu, driehonderd gewisselde banden verder, zijn ze nog steeds niet kapot te krijgen en helpen ze ons keer op keer de strijd tegen het rubber te winnen. Niet vaak geven we een product vijf sterren, maar ditmaal was het absoluut verdiend.
Het kleine tooltje van Cushcore wordt gebruikt om banden tegen te houden die bij montage nogal makkelijk van de velg glijden. Een ogenschijnlijk simpel ding dat in de praktijk perfect werkt. Je houdt de band op zijn plaats, waardoor je ineens weer twee handen vrij hebt en zo de band in mum van tijd monteert. Onmisbaar voor iedere coureur met een bandenfetisj.
Muc Off Rim Stix-bandenlichters
€ 5,95
muc-off.com
Prijs/kwaliteit: 5/5
Functionaliteit: 5/5
(Betreft de groene bandenlichters)
Cushcore Bead Dropper-tool
€ 21,-
cushcore.com
Prijs/kwaliteit: 4/5
Functionaliteit: 4/5
(Betreft onderste tool)
Volgende deel
In deel twee (verschijnt zondag 17 september) testen we de allround gravelbanden, hoe we de banden meten en op welke punten we de banden meten weet je nu. In deel 2 gaan we dat in de praktijk brengen en testten we de allround gravelbanden! Houd Fiets.nl in de gaten voor deel 2 en deel 3 (waarin we de snelle banden testen).