Over de nieuwe Cube Nuroad C:62 Pro kunnen we alleen maar enthousiast zijn. Wat een bike! Vooral als je hem tubeless maakt en een vlakkere cassette monteert, dan is de fiets een openbaring waar een groot deel van de concurrentie alleen jaloers naar kan kijken.
Door Ronald Brouwer
Cube omschrijft de Nuroad C:62 Pro als volgt: ‘Het beste van onze racers en crossers, gekruid met een snufje randonneur en een toefje mountainbike.’ Met het eerste deel van deze zin slaan ze de spijker op zijn kop. De geometrie van deze fiets zit echt tussen een racer en een gravelbike in. De balhoofdbuis is niet te hoog en de hoek niet te lui, waardoor de gravelbike lekker strak instuurt.
De wielbasis is wat langer dan van een wegfiets (dat is fijn!), maar dankzij de stack/reach-verhouding heb je op dit frame toch een sportieve zit. Qua geometrie dus een veelbelovend verhaal. Er is ruimte voor 45 millimeter brede banden, indien je geen spatbordjes monteert. Doe je dat wel, dan kun je er 40 millimeter banden in kwijt, de bandenmaat waarmee de fiets ook wordt geleverd.
Sportieve gravelbike
Tijdens de eerste rit blijkt precies wat ik verwacht. Het is een route met een combi van lange asfaltstukken, ook wat schelpenpaadjes en onverharde gravelwegen. Echt een heerlijke rit waarin de Nuroad zich een zeer prettige fiets toont. De zitpositie is goed, hij stuurt strak en geeft het nodige comfort op onverharde paden. De dunne zadelpen en slanke achtervork helpen ook lekker mee. Zoals veel gravelbikes is deze fiets uitgerust met een singlespeed vóór. Om dan toch een goed bereik te hebben, zit er een 11-42 cassette op.
Persoonlijk ben ik daar geen fan van, in ons vlakke Nederland. Ik ben vaak op zoek naar de juiste cadans, de stappen tussen de versnellingen zijn nu simpelweg te groot. Dat is natuurlijk deels op te lossen door een vlakkere cassette te monteren, maar daarbij lever je weer bereik in. Ik zou dus liever een dubbel gemonteerd zien. Gelukkig is de fiets daar ook op voorbereid, want er zit een derailleurnok op, dus een voorderailleur is zo gemonteerd.
Tubeless maken
De Cube is standaard uitgerust met Schwalbe G-One Allround-bandjes en die zijn, net als de Fulcrum-wielen, geschikt om tubeless te gebruiken. Helaas levert Cube de set standaard af met binnenbanden en dat is jammer. Je moet daardoor met een wat hogere bandenspanning rijden om stootlekken te voorkomen en dat komt de performance op onverharde wegen niet ten goede.
Met die kennis in het achterhoofd ben ik gaan rijden met een andere wielset die wel tubeless is en afgemonteerd is met G-One Race-banden (45 mm) en een vlakkere cassette. Wow! Wat een combi. De iets sportievere geometrie komt goed tot zijn recht op de weg en ook op de onverharde paden loopt alles als een zonnetje. Ik hoef geen moment te zoeken naar de juiste cadans, grip en comfort zijn goed en het stuurt lekker strak. Wat een verademing na de eerste ritjes!
Veel waar voor je geld
De Cube Nuroad C:62 Pro is een fiets die voor 2199 euro echt veel waar voor z’n geld levert. Met een kleine investering maak je de wielen tubeless. Rijd je, net als ik, vooral op het vlakke, dan zet je er nog even een andere cassette op en til je de fiets echt naar een ander niveau. Daar kan de concurrentie in veel gevallen alleen maar jaloers naar kijken.
Als ik dan toch een kanttekening moet plaatsen, dan is dat over de matte lak. Die is prachtig, maar niet erg praktisch om schoon te maken. En dat doe je nogal vaak bij een gravelbike. Dat kan mijn enthousiasme over deze Nuroad echter niet temperen.
Specificaties Cube Nuroad C:62 Pro
• Pluspunten: Lekker sportief, prima prijs-kwaliteitverhouding
• Minpunten: (Nog) niet tubeless, matte lak
• Prijs: € 2199,-
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 9,4 kg
• Groep: Shimano GRX400/GRX600 1×11, 40T / 11-42T, 160/160mm
• Wielen: Fulcrum Rapid Red 900 Disc
• Banden: Schwalbe G-One Allround, 40-622
• Zadel en -pen: Natural Fit Nuance / Newmen Advanced carbon 27,2mm
• Stuur en -pen: Cube-gravelbar / Newmen Evolution 318.4
• Maten: 50, 53, 56, 58, 61
Meer informatie over Cube vind je hier.