Naast het nieuws dat SRAM hun XPLR gravel groepset een 13e kransje heeft gegeven, pakken ze nog verder uit met zustermerken Zipp en Goodyear. De nieuwste Zipp 303 XPLR SW gravelwielen zien eruit als dikke mountainbikewielen, de interne breedte is maar liefst 32 millimeter! En Goodyear maakt speciaal voor deze wielen twee nieuwe gravelbanden.
Is breder beter?
Waarom worden de velgen steeds breder vraag je je misschien af? Nou, bij Zipp zagen ze dat gravelwedstrijden met steeds hogere snelheden werden afgeraffeld. Daarmee speelt ook aerodynamica een steeds grotere rol. Als je een 40 mm band op een 25mm velg legt, dan steekt ie aan beide kanten uit, zie ook het plaatje hieronder. Diezelfde band ligt er op een 32mm velg veel aerodynamischer op, aldus Zipp. Klinkt wel logisch, we weten allemaal dat cilinder heel erg niet-aero zijn. Aanbevolen bandenmaat voor de nieuwe velg is tussen de 40 en 60 millimeter.
Naast breder hebben ze de velg ook hoger gemaakt, hij is van 40 naar 54 millimeter gegaan. De buitenmaat is zelfs 40 mm. De randen zijn dus behoorlijk dik (3.9mm, was 2.2mm), wat helpt om stootlekken te voorkomen. Want naar de aerodynamische voordelen, is een ander voordeel van dit soort brede velgen dat je met nog minder bandendruk kunt rijden. Zipp testte het effect van trillingen op de rolweerstand. Uit één van hun grafieken blijkt dat het verschil tussen 32km/u fietsen bij 1.4 bar en 2.6 bar bijna 10 watt is. In het voordeel van de lage bandendruk. In wedstrijden, waar deze wielset voor gemaakt is, een aanzienlijk verschil. SRAM levert in hun AXS app een handige bandendruk calculator mee.
Alleen met geteste banden
De genoemde specs leveren een enorm dikke wielset op, die op mijn weegschaal toch maar 1430 gram weegt. Dat is inclusief velgtape, maar zonder ventielen. De velgen zijn hookless, Zipp heeft een lijstje met geteste banden die je er veilig op kunt gebruiken. Op dit moment zijn dat er 25, maar de lijst wordt langer. Die lijst wordt gedeeld op de site van Zipp. Uiteraard staan daar de nieuwe banden van Goodyear ook tussen, want die worden speciaal voor deze wielset gemaakt. Ze hebben er twee, de Goodyear XPLR Slick en de XPLR Inter.
We hebben ondertussen een testsetje (wielen en banden) rondrijden, binnenkort onze bevindingen. De XPLR 303 SW wielen zijn vanaf nu te koop voor 1800 euro. Er is ook een XPLR 303 S versie die 1668 gram weegt en 1200 euro kost.
Dan is er ook nog een nieuw stuur van Zipp, ook ontwikkelt om naadloos aan te sluiten op de nieuwe SRAM RED XPLR groep te passen. Die weegt in 42cm breedte 240 gram is volledig van carbon. Meer info over alle producten vind je op de site van SRAM.