De elektrische ondersteunde racefiets begint volwassen te worden. Een mooi moment voor Specialized om hun Creo SL in een nieuw jasje te steken. Een verse motor, bredere banden en meer range. Dit is de Specialized Creo Gen 2.
De eerste fietsen met krom stuur én elektromotor zagen eruit als alsof Quasimodo op AliExpress een knutselpakket besteld had. Niet best dus. Tot het moment dat Specialized met de Creo kwam in 2019. Game on! Gestroomlijnd, een motor die lekker stil en soepel liep en ook geen overbodige schermen en draadjes op het stuur. De e-racer mocht serieus genomen worden en de Creo is door de jaren heen een belangrijke fiets geworden voor Specialized. Inmiddels zijn we toe aan de tweede generatie. Een fiets die er vanaf de buitenkant praktisch hetzelfde uitziet, maar stiekem behoorlijk wat veranderingen in zich heeft.
Ben je in de strijd voor een e-racer dan is er het dilemma: middenmotor of achterwielmotor? Ga je voor een middenmotor dan kom je al snel bij Fazua of deze Specialized uit. Aanvoerder van de achterwielmotorenclub is Mahle. Met voorsprong. Het rijgevoel, en de mate van ondersteuning is compleet anders. Een middenmotor ‘trekt’ je vooruit. Terwijl een naafmotor je een ‘duwtje’ in de rug geeft, qua gevoel. Dit heeft te maken met de plaatsing, de werking van de motor en de hoeveelheid kracht die de motor kan leveren.
Specialized Creo Gen 2
Die kracht, daar heeft Specialized flink aan gewerkt. De nieuwe 1.2 versie van de kleine zelf geconstrueerde motor met magnesium behuizing levert tot ruim 30% meer wattage (320 in plaats van 280 watt) dan de vorige en zelfs ruim 40% meer Nm aan koppel. 50 Nm om precies te zijn.
Dit alles zit verpakt in een kleine behuizing die meer opengewerkt is. Dit moet ook wel. Al die elektronica en bewegende delen samen in zo’n klein pakket zorgt voor veel warmte. Creo’s uit de eerdere generatie hadden dan ook weleens de neiging snel warm te lopen. De 1.2 motor zou hier beter tegen bestand moeten zijn.
Ook nieuw is dat de motor nu een SRAM Dub as heeft waardoor normale SRAM cranks gebruikt kunnen worden. Ziet er niet alleen beter uit. De Q-Factor is ook smaller waardoor je (nog) meer het gevoel hebt op een normale fiets te zitten.
In de onderbuis weggewerkt zit de accu met een capaciteit van 320 Wh. Een range-extender in de bidonhouder kan nog 160 Wh extra toevoegen. Goed voor zo’n 1100 hoogtemeters op de turbostand of ruim 1900 hm op ecostand zonder range-extender. Mét kom je al snel op ruim 1600 en 2800 meter klimmen uit. En dat mag gerust flink genoemd worden! De accu zit vast in de onderbuis. Even demonteren is er niet bij, maar hoeft ook enkel bij grote problemen.
Gebruiksvriendelijk
Het bedienen van het systeem is eenvoudig met Specialized’s CPU. Het mooie heldere display in de bovenbuis. Deze is eenvoudig te koppelen aan de nieuwe Ride App waarmee je alle instellingen tot in den treure kunt finetunen. Ik houd het simpel en gebruik de drie voorgeprogrammeerde standen. Twee knopjes op het stuur zorgen voor de bediening.
Even terug naar het frame. Qua uiterlijk is de fiets amper veranderd. Hij lijkt nog steeds op een uit de kluiten gewassen Diverge of Roubaix. Enkel de onderbuis met welvaartsbuikje laat zien dat het hier een e-bike betreft. Een complete fiets (zonder range extender) legt 13 kilo op de weegschaal. Het frame is gemaakt met Fact 11 R carbon en krijgt een nieuwe Futureshock 3.0 veerelement mee. Net als de nieuwe Roubaix Sl8 dat heeft. In totaal is het frame ruim 120 gram lichter dan zijn voorganger. Een peulenschil natuurlijk op die 13 kilo. Niet echt interessant ook. De motor strijkt zo’n extra vetrolletje zo glad.
Hoe fietst dat dan?
Over die motor gesproken. We rijden met de Creo over serieus heuvelachtig terrein. Vooral onverhard. Dat kan makkelijk want de Creo is veel meer dan een racefiets. De nieuwe langere geometrie en korte stuurpen geeft een stabiel gevoel. De 71 graden balhoofdhoek is zeker niet te lui. Hier had wellicht nog wat meer marge in gezeten. Goed, nu blijft hij op de weg wel lekker kwiek voelen.
De maximale bandbreedte die in de fiets past is 47 millimeter of 2.2 inch. Goed voor serieuze mountainbike noppen of een oversized gravelband! Lekker offroaden dus. We proberen de steilste klimmen en leuke technische afdalingen. Allemaal geen probleem. De motor voelt inderdaad flink krachtiger en sleept je een heuvel met 20 procent of meer zonder problemen op.
Het gezoem van de motor is echt gering. Fiets je in een groepje dan overstemt het geroezemoes van het geroddel direct het gebrom van de Specialized krachtbron. Direct in het veld merken we dat het aanhouden van de cadans voor dit compacte systeem erg belangrijk is. Zo’n 80 à 85 omwentelingen zijn het ideaalst om de efficiëntie optimaal te houden. Trap je te traag, of juist te snel rond, dan voel je de krachtige ondersteuning wegvloeien.
Een ander probleem is dat de motor in onze testfiets alsnog snel opwarmt. Zorgelijk. Ook nu voelen we duidelijk minder ondersteuning. Positief in dit verhaal is dan wel weer dat diezelfde motor in tegenstelling tot andere systemen in de afdaling ook weer sneller terug afkoelt. Gelukkig!
De Creo is enkel beschikbaar in configuratie met enkel voortandwiel. Helemaal prima. Dit maakt het fietsen alleen maar makkelijker. De range is zeer ruim en met de extra ondersteuning kom je sowieso nooit te kort. Inmiddels zijn we via flinke gravelpaden gestegen tot het hoogtepunt van onze rit. De batterijen half leeg en de moraalkoker nog vol.
Berg af amuseer ik me meer dan ooit. De dropperpost in de fiets doet optimaal zijn werk en is een uitkomst op dit soort machines. De snelheid loopt hoog op en de Strava prijzenkast wordt in de afdaling flink gevuld. Voor mij staat dat synoniem aan ‘deze fiets geeft vertrouwen’. Ik durf hem lekker te laten rollen. Op korte lopende klimmetjes boven de limiet van de motor uit stampen is trouwens ook nog steeds prima mogelijk. De motor geeft amper weerstand wanneer je boven de limiet uit fietst. Enkel de zwaardere fiets is je tegenstander.
Na de introductie van de nieuwe Roubaix vernieuwt Specialized ook in hoog tempo de elektrische equivalent. Prettig voor de mensen die al een Creo hebben is dat de nieuwe er praktisch precies hetzelfde uitziet. Zo weet niemand dat die van jou eigenlijk al een tijdje meegaat. Want inderdaad: alle echte vernieuwingen, de grote hoeveelheid extra kracht die de fiets levert, de nog stillere beleving, de fraaiere cranks en ga zo nog maar even door zijn vooral onder de motorkap vernieuwd.
Hoewel de e-race markt in Nederland door de snelheidslimiet (van wetswege mag een e-bike maar tot 25km/u ondersteunen) en ons geografische probleem (geen klimmen) nog wel even lastig zal blijven, is dit toch een fiets waar ik persoonlijk erg blij van word. Alles is enorm goed afgewerkt en steekt simpel in elkaar. De brede banden geven iedereen veel vertrouwen en de range is inmiddels dermate groot dat dit nooit meer een probleem vormt. Ik ga nog een rondje!
Prijzen van de Specialized Creo Gen 2 beginnen met de Creo Comp Carbon bij €6.000 en lopen op tot €13.000 voor de S-Works uitvoering. Meer informatie vind je op specialized.com
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."