Met de Palta 2 trapt Basso lustig voort op de ingeslagen gravelweg. De verschillen met de Palta 1 zijn klein, maar zoals iedereen weet zijn het de details die het verschil maken.Basso en gravelracen, het is een combinatie die niet direct voor de hand ligt. Het in 1977 opgerichte Italiaanse merk is vooral van het racen en dan bedoelen we wegwielrennen, Giro d’Italia-San Remo-Cipollini-stijl zeg maar. Toch kwam het familiebedrijf uit Treviso een paar jaar geleden opeens met een gravelfiets op de proppen en ja, de Basso Palta (lokaal dialect voor ‘modder’) was inderdaad nogal racey voor een gravelbike, maar viel goed in de smaak. Nu is er een opvolger. De Palta 2 lijkt in grote lijnen sterk op zijn voorganger – ofwel, snel en direct – maar Basso heeft zijn best gedaan om de fiets door middel van een aantal kleine wijzigingen fijntjes te finetunen. We mochten ‘m in de Dolomieten alvast even testen.
Tekst: Elias de Bruijne
Gravel x asfalt
De Palta 1 was dus een snelle gravelbike, zowel op gravel als asfalt, en de 2 borduurt daarop voort: aan de compacte geometrie is weinig veranderd. Niet echt geschikt voor wie comfort heel belangrijk vindt, wel heerlijk voor renners die vooral willen knallen en juist zweren bij een stijve, agressieve fiets. De Palta stuurt direct en zeker, zet kracht efficiënt om in snelheid en wil altijd vooruit. Daarmee staat de fiets zowel op gravel als asfalt zijn mannetje waardoor je beide ondergronden perfect met elkaar kunt combineren (en dat is precies waar een gravelbike ideaal voor is, of niet?).
Op lastige onverharde stukken krijg je weliswaar wat meer klappen dan met een comfort-gravelfiets, maar op simpelere stroken en het asfalt is het ‘nadeel’ een voordeel. In de afdalingen voelt de fiets bijzonder snel en precies aan en het is ook geen enkel probleem om onderweg een (langer) stuk asfalt mee te pakken – bijvoorbeeld een stukje Dolomietencol. Tijdens de test lagen er Cinturato Gravel M 700 x 40 bandjes voor ‘mixed terrain’ om de wielen, maar met een lichter profiel (de Cinturato Gravel H bijvoorbeeld) kun je de fiets nog sneller maken. In de Dolomieten geen goede optie gezien de lastigheidsgraad van sommige bergpaden, maar perfect voor een graveljacht over bijvoorbeeld de Hilversumse hei of de Veluwe. De bandjes zaten overigens om Hunt 35 Carbon Gravel X-Wide wielen, een wielset die niet in het Palta-pakket zit maar wél een goede eigen aanvulling is: licht, stijf en sterk.
Comfortverhogers
Voor het comfort moet je de Palta dus nog altijd niet kiezen – in die zin dat er veel comfortabelere gravelbikes zijn – maar Basso heeft de Palta 2 wel degelijk wat comfortabeler gemaakt, ook om op ruig terrein beter uit de voeten te kunnen. Waar de oude Palta bandjes tot 42mm aankon, gaat de nieuwe tot maximaal 45mm. Daarnaast is de geometrie licht gewijzigd: het balhoofd is iets hoger zodat je geen berg spacers meer nodig hebt om hoog genoeg te zitten, de bovenbuis is iets langer en in verband daarmee is de stuurpen bij alle maten 1 centimeter korter dan bij de Palta 1. Ook is de balhoofdhoek iets minder stijl en de bovenbuis iets meer slooping met het oog op een langere en dus flexibelere zadelpen.
Andere comfortverhogers zijn het ‘Elbow Design’ van de achtervork, dat trillingen in de achterbouw dempt, en het vernieuwde ‘3B’- zadelpenklemsysteem met aan de binnenkant een rubberen demper die klappen op het zadel afzwakt.
Al met al is de nieuwe Palta dus wel iets meegaander, maar voor wie op zoek is naar comfort zal het alsnog niet genoeg zijn: het verschil is bescheiden, marginal gains voor de gravelrijder voor wie comfort eerder mooi meegenomen is.
Aero
Uiteindelijk blijft de Palta een pure racer en dat is helemaal prima. Dat Basso dat belangrijk vindt, blijkt ook uit feit dat de staande achtervork, zitbuis, bovenbuis en de vorkpoten een aero-makeover hebben gekregen (kammtail-vorm). Daarnaast zijn – opnieuw vanuit aero-overwegingen – de kabels volledig weggewerkt in het frame, waar ze netjes door een kabelgeleider lopen om gerammel te voorkomen.
Handig is dat de spacers een split-lock systeem hebben, zodat je ze van de fiets kunt halen zonder met de kabels te moeten prutsen. Overigens kun je de spacers ook verwijderen, de stuurpen past direct op het balhoofd.
Swiss Army Bike
De Palta wordt zowel geleverd met 1x als 2x-aandrijving. De fiets is compatible met elke groepset, (zowel mechanisch als elektronisch) en verkrijgbaar in het groen (zie foto’s), matgrijs en zwart. Om de mooie paintjob zo lang mogelijk gaaf te houden en het carbon te beschermen zit er een beschermplaat op de onderbuis.
Ten slotte zijn er nog een paar leuke extra’s: op de bovenbuis zitten een paar gaatjes voor een bentobox, die netjes zijn afgedekt door een rubberen strap zodat alles mooi clean blijft (zowel letterlijk als visueel) en in de steekassen zit een toolkit met alle sleutels die je nodig hebt voor de verschillende schroefjes op de fiets: Basso heeft het aantal maten dat wordt gebruikt op de fiets teruggebracht tot vier, dus met de 3, 4 en 6 mm inbus en torxsleutel kun je dus de hele fiets los- en vastschroeven. Met recht een Swiss Army Bike, zoals de mannen van Basso plachten te zeggen.
Conclusie
Al met al haal je met de Palta een topfiets in huis, maar je moet ervan houden: bedenk dat je een gravelracer in huis haalt en geen graveltoerder. Is dat eerste de bedoeling, dan heb je prijs met een fiets die smeekt om power en die naadloos weet om te zetten in snelheid. Misschien iets minder geschikt voor echt lastig terrein, maar ja, dat is nu net het punt met gravelen: daar heb je dus mountainbikes voor. Voor al het andere is dit een prachtige fiets: snel op het vlakke, bergop en in de afdaling, snel op gravel én op asfalt. De Palta is perfect voor wie lekker vooruit wil – en ook nog eens prachtig afwerkt in Italiaanse stijl.
Prijs
Wat al dat moois kost? De duurste uitvoering met Campa Ekar 1×13 en Shamal Carbon wielen kost je 6419 euro, de goedkoopste versie met Shimano GRX 2×11 600 en MX25 wielen 3999 euro. Voor een losse framekit (frame, vork, headset, stuurpen, carbon stuur, zadelpen) betaal je 2899 euro.
Specs
- Frame: Basso Palta 2
- Groepset: Sram Rival 2X12 AXS GR
- Crankset: Sram Rival 46-33, 10-36 cassette
- Wielen: Hunt 35 Carbon Gravel X-Wide
- Banden: Cinturato Gravel M 700 x 40
- Stuur: Basso carbon
- Stuurpen: Basso carbon
- Zadelpen: Basso carbon