Grak. “Hoe?” Grak! “Nooit van gehoord.” De meeste mensen mogen de CBT Italia Grak dan niet kennen, mooi vinden ze hem wel. Ik ook. Maar belangrijker vind ik: hoe doet deze gravelbike het op en naast de weg?

Als je nog niet zo lang fietst, is de kans groot dat je nog nooit van CBT Italia gehoord hebt. De afkorting staat voor Construction Bicycles Tardivo. Giovanni Tardivo, een Italiaanse distributeur van motor- en fietsonderdelen, startte het merk in het midden van de jaren 50 van de vorige eeuw. Het bouwde een solide reputatie op als fabrikant van stalen raceframes met mooie verchroomde voorvorken.

Als we een grote sprong naar 2023 maken, zien we dat CBT nog steeds stalen frames maakt, maar er zijn ook modellen van aluminium, titanium en carbon in de collectie. Alle fietsen worden ontwikkeld in Italië, niet ver van Monte Carlo en de Franse grens. Momenteel zoekt CBT hard naar meer dealers in de Benelux, dus de kans is groot dat we het merk in de komende jaren meer op de Nederlandse wegen zullen zien.

Alleskunner!

De Grak die we als testfiets ontvingen, is het eerste uitstapje van CBT naar de gravelscene. Op Velofollies spreek ik een neef van de familie, die me uitlegt dat de Grak een alleskunner moet zijn die snel, licht en comfortabel is, en ook nog eens geschikt voor het betere bikepackingwerk. Het is me nogal een streven, want meestal gaan al die eigenschappen niet echt samen in één fiets. Eerst maar eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben.

Als ik de fiets uit de doos haal, valt me op hoe keurig hij is geproduceerd. Ieder boutje is netjes ingevet. De kabels en remleidingen zijn perfect op maat, en lopen heel fraai het frame in via een speciale ring die onderdeel is van het balhoofd. Wat ook gelijk opvalt, is de verhouding van de buizen.

De Grak lijkt nogal lang in verhouding tot de hoogte. Het sloping frame benadrukt dat nog eens. Een blik op de geometrietabel bevestigt mijn vermoeden. Het zorgt voor een lekker spoorvaste fiets, waarmee je makkelijk met je voeten bij de grond kunt als je stopt, zonder dat de bovenbuis je kruis platdrukt. In combinatie met het brede gravel stuur en de WTB-bandjes (in de specslijst staat Continental Terra Trail) geeft de fiets heel snel een vertrouwd gevoel. Dit stuur heeft een stevige flare, waardoor je in de beugel breeduit zit en veel controle hebt. Door de breedte en verschillende vormen houdt het in veel posities erg fijn vast.

De 1X SRAMgroepset doet wat ie moet doen. Hij is mechanisch en vrij lomp, niet het schakelniveau van de nieuwste elektronische groepsets, maar daar is de prijs dan ook naar. En met die elf kransjes heb je keuze genoeg, al gaan we steeds meer wennen aan cassettes met 12 en zelfs 13 van die tandwieltjes.

Schroefdraadfetish

Ik word altijd blij als ik bracketlagers met schroefdraad zie, de Grak heeft die gelukkig. Ze zitten vastgedraaid in een sierlijk bracket dat achteraan ruimte geeft voor lekker brede banden. Het is sowieso lastig om ergens een plek te vinden waar je geen schroefdraad ziet. Werkelijk overal zitten bevestigingsboutjes. Zo kun je spatborden, bagagedragers en tassen monteren waar je maar wilt. Alleen al in de voorvork vind je negen boutjes!

De derailleurhanger voor een voorderrie is ook met twee boutjes gemonteerd. Die kan er best af, maar bewaar hem goed, voor als je ooit wilt ombouwen naar een dubbele crankset. Het Sella Italia zadel dat gemonteerd is, bevalt me totaal niet. Het is veel te stroef en heeft vervelende randen, daar zou ik snel wat anders voor kiezen.

Alleskunner?

Wat blijft er na de testritten over van de claims dat dit een alleskunner is? Veel, maar niet alles. Het is vooral een heel comfortabele gravelbike om lekker lange ritten mee te doen op niet al te ingewikkeld terrein. Voor het technische werk heb ik liever een wat wendbaardere fiets en misschien wel een dropperpost. En wie op zoek is naar pure snelheid, ruilt dat frame met al die bevestigingsboutjes waarschijnlijk liever in voor iets lichts. Maar wil je van alles wat, heb je een gelimiteerd budget en wil je toch een heel fraai gebouwde carbon gravelbike? Dan is deze Grak voor net drie mille zeker het overwegen waard.

Specificaties

CBT ITALIA GRAK
Prijs€ 3.110,-
Frame/voorvorkcarbon/carbon
Gewicht9,3 kilo
GroepSRAM Apex 1×11
WielenFulcrum Rapid Red 900 Disc
BandenContinental Terra Trail 700×40
Zadel en penSella Italia Model X/Deda Zero
Stuur en penDeda Gera aluminium/Deda Zero
Maten45, 49, 52, 54, 56
Websitecbtitalia.com
Plusnette prijs, erg fijn stuur
Minstroef zadel