Ben je van plan om voor het eerst een lange(re) graveltocht te maken, maar twijfel je over wat je allemaal nodig hebt? Wij helpen je met dit artikel op weg. Wees wel gewaarschuwd, gravelen is zeer verslavend. Meer tips? Koop dan onze Gravelgids!

Op zoek naar een uitdaging en lijkt gravelbiken je wel wat? Dan is vereiste nummer één natuurlijk een gravelbike, toch? Dat zou je denken, maar afhankelijk van wat je al in de schuur hebt staan, is zo’n specifieke fiets helemaal geen absolute must om je eerste offroad kilometers te maken. Veel moderne racefietsen, zeker de zogenaamde endurancefietsen, hebben ruimte voor behoorlijk brede banden. Alles vanaf een millimeter of 32 is prima voor je eerste gravelkilometers.

Ook een mountainbike kun je prima gebruiken om te ontdekken of gravelbiken iets voor jou is. Even de voorvork dicht zetten, wellicht iets meer lucht in de bandjes doen en vertrekken maar! Als dit bevalt, dan gaat er uiteindelijk niets boven een échte gravelbike. Deze bieden een fijne combinatie van snelheid, comfort en voldoende mogelijkheden om bagage mee te nemen. Welke fiets het beste bij je past hangt ook af van het soort tochten dat je gaat maken. Ze zijn er in alle soorten en maten, van snelle net-niet-racefietsen tot comfortabele offroader met enorme banden en soms zelfs vering

De juiste banden

Gravelbanden zijn niet zomaar dikke banden, ze zijn specifiek ontwikkeld voor alle uitdagende omstandigheden die je onderweg tegen kunt komen. Zo is het loopvlak doorgaans wat dikker en steviger, zodat je minder snel lekrijdt. Het ideale profiel hangt af van het type wegen en paden dat je wilt opzoeken. Hoe zachter en losser de ondergrond, hoe meer profiel je nodig hebt. Denk je bij gravelbanden al snel aan noppen, voor veel Nederlandse grind- en schelpenpaden heb je voldoende aan gravelbanden met slechts een heel beperkt profiel.

Hoewel veel nieuwe gravelbikes vanuit de fabriek nog met buiten- en binnenbanden geleverd worden, zouden wij die binnenbandjes meteen demonteren en in plaats daarvan de banden tubeless (laten) maken. Check vooraf even of je banden en velgen daarvoor geschikt zijn – gelukkig is dat tegenwoordig bijna altijd het geval – en met wat sealant en tubelessventielen worden je banden een stuk lekbestendiger. De vloeibare latex die je in je buitenbanden giet, kan kleine gaatjes namelijk zelf dichten. En dat is meer dan handig, want reken maar dat je tijdens je graveltochten de nodige scherpe stenen, takken en andere lekmakers tegen gaat komen!

Roadside repairs

Als je tubeless banden hebt, wil dat nog niet zeggen dat je nóóit meer lek kunt rijden. Als er een te groot gat in de band zit, krijgt de vloeibare latex dat simpelweg niet meer gedicht. Een plug kan uitkomst bieden, er zijn speciale setjes verkrijgbaar om een buitenband weer luchtdicht te maken (hoe je dit doet, lees je in ‘Zo onderhoud je je gravelbike’, vanaf pagina 90). Een setje met alle plugbenodigdheden is klein en kost doorgaans niet meer dan twee tot drie tientjes. Een andere oplossing is het meenemen van één of twee losse binnenbandjes. Als je buitenband geen lucht meer kan vasthouden, monteer je die gewoon alsnog en ben je in no time weer onderweg. Vergeet niet om de juiste tool mee te nemen om je tubeless ventielen uit je velg te draaien, bij sommige ventielen kun je daarvoor het ventieldopje gebruiken.

Voor welke oplossing je ook kiest: vergeet niet om ook bandenlichters en een handpomp of CO2-pomp met patronen mee te nemen! (Tip: er zijn tegenwoordig binnenbandjes van TPU, deze wegen minder dan 45 gram en nemen heel weinig ruimte in… Ideaal als reserve.) Niet alleen de banden krijgen het zwaarder voor de kiezen dan die van een racefiets, ook de rest van de fiets heeft meer te lijden onder de onverharde kilometers. Neem daarom altijd wat eenvoudig gereedschap mee, bijvoorbeeld in de vorm van een multitool. Zo zet je eenvoudig een losgetrilde bidonhouder weer vast of kun je na een valpartij je stuur makkelijk weer rechtzetten. Wil je echt goed voorbereid op pad gaan, neem dan ook een kettingpons en reserveschakel mee, zodat zelfs een gebroken ketting je niet zal tegenhouden.

Bijtanken

Voldoende calorieën binnenkrijgen is bij elke tak van fietsen belangrijk, maar de manier waarop je dat doet maakt veel verschil. Bikepacken met de gravelfiets draait (als je het goed doet…) niet om maximaal presteren, maar om maximaal genieten. Dus niet haastig een gelletje wegwerken, maar een mooi plekje vinden en even genieten van wat drinken en een meegebrachte snack of een stuk fruit. Niet voor niks zie je geregeld gravelbikers met een thermosfles koffie of thee in een van hun bidonhouders. Er zijn er zelfs die een gasbrandertje meenemen om onderweg verse koffie of chocomel te bereiden en een blik worstjes op te warmen.

In de tas

Wie niet bezig is met het rijden van persoonlijke records of het behalen van KOM’s, hoeft zich ook niet druk te maken over het meezeulen van een paar gram meer of minder. Veel gravelaars hebben daarom tassen op hun fiets zitten voor proviand, wat gereedschap en bijvoorbeeld een kleine camera of zelfs een drone. De populairste tas is de frametas, dit is een langwerpig geval dat je onder je bovenbuis hangt en waar je behalve wat gereedschap en reservebandjes ook een banaan en wat repen in kwijt kunt. Wil je meer meenemen, dan kun je uitbreiden met bijvoorbeeld een stuurtas of speciale tassen die je vast kan maken aan de bevestigingspunten die veel gravelbikes op de voorvork of bovenbuis hebben.

Vind je weg

Dit is een lastige. Gravelbiken draait namelijk om avontuur, gaan waar je nog niet eerder ging. Niks mooiers dan je gevoel volgen en verdwalen over prachtige onverharde paden. Klinkt heel romantisch, maar de Nederlandse praktijk is een stuk weerbarstiger. Er zijn prachtige gravelroutes, maar als je niet uitkijkt is het minstens zo makkelijk om het ene saaie geasfalteerde fietspad aan het andere te rijgen. En dat is nou precies wat we niet willen.

Soms is het beter om het wiel niet helemaal zelf uit te vinden, maar eerst eens wat door anderen uitgestippelde gravelroutes in je omgeving te ontdekken. Via apps als Komoot en Strava zijn prachtige rondes te vinden en ook wij delen geregeld de mooiste routes in ons magazine en op onze website. Voor wat kortere routes kun je prima je telefoon gebruiken voor de routebegeleiding, wie langere tochten maakt zal de veel betere batterijduur van een echte fietscomputer met navigatie snel leren waarderen.

Wat te dragen?

Gravelrijders zitten vaak vrij lang op de fiets en hun zitvlak wordt ook nog eens getrakteerd op de nodige hobbels en kuilen. Een goede fietsbroek met dito zeem is dus essentieel. Er zijn speciale broeken voor gravel – deze zijn vaak van net iets slijtvaster materiaal – maar het is zeker geen vereiste om die te dragen. Eigenlijk voldoet iedere goede fietsbroek. Sowieso spelen kledingfabrikanten handig in op de populariteit van gravelbiken, met veel hippe patronen, aardse tinten en hoogstaande technische materialen om je te beschermen tegen weer en wind.

Onze tip: laagjes! Wie lange tochten maakt, kan met uiteenlopende temperaturen te maken krijgen. Door verschillende dunne laagjes te combineren, begin je ’s ochtends vroeg warm aan je fietstocht en kun je gaandeweg steeds iets uit trekken en luchtiger gekleed gaan. Vergeet ook niet een compact regenjasje mee te nemen op een lange trip. Niks zo lekker als een zomerse bui in het bos, behalve als je daarna doorweekt en onderkoeld op de fiets zit. Succes met je eerste tocht!

Meer handige tips vind je in de Gravelgids!