Wat is een rockerplate?
Het grootste verschil tussen indoor- en buitenfietsen, is dat je fiets vast zit. Het is een statisch geheel, terwijl je fiets buiten wat meebeweegt met jouw bewegingen. Dat vastzitten zorgt er voor dat je, zeker bij lange sessies, wat eerder last krijgt van zadelpijn. Daarnaast draagt het uiteraard niet bij aan een natuurlijk fietsgevoel. Daar is een oplossing voor, de rockerplate.Simpel gesteld is het een plank onder je fietstrainer die zorgt dat je fiets wat bewegingsvrijheid krijgt. Dit soort ‘schommelplaten’ zijn tegenwoordig gewoon te koop in de winkel, maar er is ook een heleboel informatie te vinden over hoe je zo’n ding zelf kunt bouwen. Sommige fietstrainers in het duurdere segment hebben al een beetje ingebouwde bewegingsvrijheid. Die komt echter nog niet in de buurt van wat een echte Rockerplate doet.Ben je nog op zoek naar een fietstrainer? Check dan ook even ons artikel met een overzicht van alle 2019/2020 fietstrainers.Energieverlies?
Een veelgestelde vraag is of er door dat schommelen geen krachtverlies optreedt. Een beetje zoals bij de eerste fully mountainbikes die zo deinden dat een groot deel van je trapkracht verdween in de op- en neergaande beweging. Bij Rockerplates valt dat erg mee. Al moet ik daarbij zeggen dat het wel afhangt van het design. Een veelgehoorde stelling van de gebruikers is, dat het beetje energie dat je eventueel verliest, dubbel en dwars opweegt tegen het toegenomen comfort.In de basis
Een rockerplate is bijna altijd opgebouwd uit twee lagen hout, met daartussen vering/dempers. In het midden, in de lengterichting, wordt een soort as gemaakt. Aan de zijkanten zitten de dempers. Dat kunnen elastomeren, veren of zelfs tennisballen zijn. De mooiste oplossingen zorgen niet alleen voor laterale bewegingsvrijheid, maar kunnen ook lichtjes van voor naar achter bewegen.Omdat je fietstrainer er bovenop staat, komt je fiets hoger uit. Dus moet ook je voorwiel omhoog. Sommige rockerplates zijn net zo lang als je fiets. Andere hebben een losse achterkant en een losse verhoging voor onder je voorwiel.Kant en klaar kopen of DIY?
Ben je niet zo handig en wil je wel een schommelplaat? Dan kun je tegenwoordig behoorlijk wat kiezen. Saris heeft een hele fraaie, maar bizar dure, versie gemaakt. Die is kant en klaar, maar kost meer dan 1000 euro.Lees ook
3 december 2019 - Evenementen
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."