Het aanbod in vermogensmeters blijft maar toenemen. Stages is een merk dat er al een poosje bijhoort. Bekend van Team Sky, die werken met hun meters. Ze meten op de crank, eerst met alleen een non-driveside meter, nu ook met dubbelzijdige powermeters.

Ik testte de Campagnolo Record (899 euro) enkelzijdige versie, die nu dus ook voor de carbon cranks beschikbaar is. Met daarbij de Stages Dash, de eigen fietscomputer en dat in combinatie met Stages Link. Een trio dus. Stages noemt dat hun Ecosystem. En dan is er ook nog de Sync app die je kunt gebruiken om je ritdata van de Dash naar de Link software te sturen, en andersom. Overigens kan dat ook door de Dash met een usb-kabeltje aan je computer te hangen.

Extra rekstrookjes

De vermogensmeter voor de carbon crank heeft wat meer rekstrookjes dan de modellen voor alu cranks. Dit omdat carbon een lastiger materiaal is qua reactie op temperaturen. Dankzij twee extra rekstroken op de dunne zijden van de crank heeft Stages gezorgd dat er toch goed gemeten kan worden, de sensor zit daarom een stukje over de crank heen.

Er is vooral gefocust op constant hetzelfde meten. De nauwkeurigheid is bij veel vermogensmeters namelijk nog niet heel precies, afwijkingen van een paar procent zijn geen uitzondering. Ook Stages heeft daar last van, zo bleek uit een groot onderzoek afgelopen zomer. Zelf geven ze aan dat het max. 2% is, maar daar gaan ze wel wat overheen. Als je echter zorgt dat die afwijking constant hetzelfde is, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn bij het afwerken van een goed trainingsplan. Mits je constant met dezelfde meter traint natuurlijk. Ik heb de waardes even vergeleken met die vanuit een setje Powertap pedalen, ze kwamen redelijk overeen.

Ik gebruikte de Stages crank zoals gezegd in combinatie met de Dash computer. Maar heb er ook even een Wahoo Elemnt aan gekoppeld. Het koppelen ging in beide gevallen probleemloos. Stages werkt met ANT+ en Bluetooth. Het Zero-offset kalibreren is zo gedaan met hulp van de app. Je zet het linkerpedaal onder, drukt op kalibreren in de app of op de computer en een paar seconden later kun je op pad. Er wordt aangeraden dit voor iedere rit te doen. Grote temperatuurwisselingen tijdens een rit worden automatisch aangepast in de software. Tussentijds kalibreren is dus niet nodig. Vanuit de Sync app kun je ook firmware updates doen. De energie om alle gemeten data naar je computer te sturen komt uit een simpele CR2032 knoopcel. Vervangen kun je dus zelf. De batterij zou zo’n 200 uur moeten meegaan.

Enkel of dubbel?

Ik testte de enkelzijdige Stages meter. Er zijn nu ook dubbelzijdige, alleen nog niet voor Campa Record. Je kunt je echter afvragen waarom je extra geld zou willen uitgeven voor een dubbele meting. De enkele meter gaat er van uit dat je aan beide zijden evenveel kracht zet en verdubbeld dus de gemeten waarde van de linkerkant. In de praktijk blijkt 95% van de wielrenners nauwelijks verschil tussen links en rechts te hebben. Daarvoor hoef je dus niet aan twee kanten te meten. Een andere reden om dubbelzijdig te willen meten kan zijn dat je aan je traptechniek wilt werken. Veel aanbieders kunnen vanuit hun software heel mooi laten zien hoe efficiënt je trapbeweging is, die zou je met heeeeel veel trainen kunnen optimaliseren. Volgens de trainers en bewegingswetenschappers die ik gesproken heb is dat vooral zonde van je tijd. Het is kostbare trainingstijd die slechts weinig extra watts oplevert. Die tijd kun je beter besteden aan andere trainingsvormen waarmee je sneller vooruit gaat. Een en ander is overigens wel persoonlijk. Er zijn zeker voorbeelden te vinden van renners die zo beroerd rondtrappen dat ze wel nuttige winst kunnen halen uit dit soort specifieke trainingen.

Stages Dash

Op de fiets monteerde ik naast de nieuwe crank dus ook de Stages Dash. Die kan alles wat een fietscomputer moet kunnen behalve navigeren. Het is dan ook een echte trainingscomputer, waarbij je kunt kiezen voor landscape of portrait stand. Je kunt er, door hem te linken aan de Stages link app, je te volgen trainingen op zetten. Die worden vervolgens netjes getoond op het duidelijke afleesbare (mits goed gepositioneerd) display. Als je er in een verkeerde hoek naar kijkt spiegelt ie nogal. Even één keer de mount goed instellen dus, en dan kun je aan het werk. Het vastklikken van de Dash op de mount gaat een beetje moeizaam. Niet gewoon met een draaibeweging zoals we tegenwoordig bij alle computers gewend zijn, maar je moet hem stevig aandrukken waarna er een soort schuifje inklikt die hem goed vastzet, die blauwe op de foto. Even wennen.

Je kunt diverse schermen (pages in het plaatje hieronder) aanmaken met daarop weer verschillende datavelden. Door die velden op het display slim te kiezen kun je heel precies zien of je goed bezig bent, hoelang de huidige interval nog duurt en wat de volgende interval wordt. Je zou een scherm voor klimmen kunnen maken, en een voor de reguliere datavelden als afstand, tijd en snelheid. Mijn voornaamste punt van kritiek is dat de intervals op de Dash niet automatisch van stap 1 naar 2 gaan tijdens je training. Je krijgt wel een geluidssignaal als de volgende interval moet beginnen, maar je moet even op de lap-knop drukken om die interval op het scherm te toveren. Je kunt ook verschillende fietsprofielen instellen. Dan kun je bijvoorbeeld voor je tijdritfiets andere schermen gebruiken als voor je racefiets. Overigens werkt het hele Stages systeem ook prima met de high end fietscomputers van andere merken. Na je training stuur je alle opgeslagen data via de Sync app naar de Stages cloud, waarna je op je desktop in Stages Link waanzinnig veel info krijgt.

Stages Link

Voor fietsers die echt serieus willen trainen biedt Stages een heel compleet systeem, dat te koppelen is aan diverse aanbieders van trainingsprogramma’s. De Link-software is een volwassen product met ontzettend veel informatie. Je kunt er je toekomstige trainingen in zetten, de trainingen die je hebt afgewerkt in opslaan en daarnaast alles uitputtend analyseren.

Als je een abonnement neemt op Today’s Plan, Trainingspeaks of een andere trainingsaanbieder, kun je hun trainingen automatisch in de Link-software laten verschijnen. Dat moet je eigenlijk zien als een soort cloud. Je trainingen staan daar in. Zodra je je fietscomputer aanzet en verbindt met de Sync app op je telefoon wordt er automatisch gesynchroniseerd. Nieuwe trainingen worden gedownload en afgewerkte trainingen geupload. Als je dus een abonnementje op Trainingspeaks hebt voor je trainingsplan, kun je die volledig automatisch naar de Dash toesturen. Bij mij werkte dat probleemloos. Handmatig trainingen invoeren via software is trouwens ook een eitje, net als het aanpassen van een training of een compleet schema. Als je zelf trainingen wilt toevoegen kun je die helemaal zelf verzinnen, of kiezen uit de standaard set die in de software zit. Ook Core-trainingen worden meegenomen.

Analyseren

In de Link desktopsoftware kun je je helemaal verliezen als je gek bent op cijfertjes. Een mooie is bijvoorbeeld het Compliance cijfer, waarmee je in 1 waarde kunt zien hoe goed (of slecht) je je aan de opdracht hebt gehouden. Trainingen worden helemaal uit elkaar getrokken. Je ziet peakpowers, gemiddeldes, TSS, CTL, ATL, TSB, je kunt je eigen Perceived Effort invoeren, kortom een heel compleet trainingssysteem. Alles weergegeven met cijfers en duidelijke grafieken.

Conclusie

De vermogensmeter doet zijn werk prima. Een enkelzijdige voor Ultegra heb je al voor 449 euro. Een dubbele, dus met kettingbladen en trapas, komt op 999 euro. De Dash is leuk, maar als je al een goede fietscomputer hebt zou ik die extra 299 euro lekker aan iets anders uitgeven. Heb je nog geen fietscomputer en ben je echt van plan serieus werk te maken van je trainingen dan is dit wel een mooie combinatie. Prima uitgewerkt, fijne bediening, veel keuze in datavelden en ik vond de horizontale bevestiging best prettig.

De Link software is geweldig, maar daar moet je na een proefperiode eigenlijk wel voor betalen. 18 euro per maand of 179 euro per jaar. Anders kun je er wel gratis gebruik van blijven maken, maar dan met sterk beperkte functionaliteit. Of je daar geld voor over hebt is een persoonlijke keuze. Een lastige keuze ook, omdat er zoveel aanbieders van goede trainingssoftware zijn.

Meer info: stagescycling.eu