We kijken de komende weken terug op de imposante carrière van FIETS. Dan doen we door oude nummers te bekijken en te kijken wat er van sommige onderwerpen is geworden.
Een grote foto van een Colnago C59 Disc. ‘Schijfremracers. Noodzaak of overkill?’ stond er op de cover. En ook: Mechanische Topgroepen. Dura-Ace, Red en Super Record. We hebben het over FIETS nummer 11 van 2012. 100 pagina’s, € 5,25
Op pagina 8, 9, 10 en 12 ‘Volle Bak’. De nieuwsrubriek van FIETS. Dit nummer oa ‘Peter Winnen start eigen fietsenmerk’, ‘Spinning is een blijvertje’ en ‘Staal is onterecht uit de gratie geraakt’. Dit laatste betrof de Frame Challenge van initiatiefnemer Paul Sneeboer van BlueOnbike. Nederlandse framebouwers werden uitgenodigd om een stalen frame te bouwen en dit te showen op de BikeMotion van 2013. Dat was overigens een succes! Het eigen merk van Peter Winnen is niet doorgebroken en spinnen? Denk Zwift…
‘Gekoppeld’ Een uitgebreid artikel op pagina 16 en verder over Shimano Dura-Ace, SRAM Red en Campagnolo Super Record. Gemonteerd op een Carrera Erakle TS, Cannondale Supersix Evo en De Rosa Super King 888 RS.
- Shimano Dura-Ace 1978 gram, € 2410,-,
- SRAM Red 1686 gram, € 2227,-
- Campagnolo Super Record 1871 gram en € 2295,-.
Meteen daarachter aan een artikel ‘Het peloton ver vooruit’. Twee racers met schijven. De Colnago C59 Disc met Formula systeem en een Rose Xeon DX-4400 met SRAM Force en Avid. De eerste al hydraulisch, de tweede mechanisch. ‘Om maar gelijk antwoord te geven op een paar gestelde vragen: nee, je wielen blokkeren met schijfremmen niet sneller () en ja, remmen in de regen gaat beter () Onze conclusie: de toekomst voor de racefiets ziet er mooi uit en daar zijn deze twee een mooi voorbeeld van. Ze zijn het peloton vooruit’. De jaren erna zou eerst SRAM, gevolgd door Shimano en Campagnolo met hydraulische remmen komen.
Wouter Lazet testte op pagina 36 en verder vier hardtails. Centurion, Trek, Canyon en Sensa. Voor prijsjes rond de 1550 euro. Die prijzen zien we nu (bijna) niet meer en de Hardtail heeft het lastig…
Alle ballen op de full suspension en dan liefst ook nog ‘E’ bij de fabrikanten. De Canyon Grand Canyon AL 29 was de winnaar van de test.
‘Klimverzet uit het jaar nul ’. De L’Eroica gold en geldt als de retro-tocht van het jaar. De populariteit van de tocht, de wonderschone omgeving van Toscane, gekoppeld aan de opkomst van gravel heeft ervoor gezorgd dat een beetje ‘koers’ tegenwoordig onverharde stroken heeft…
De L’Eroica is er nog steeds, de Strade Bianche is er vanaf 2007 als wedstrijd bij gekomen. In ieder geval: L’Eroica dien je te rijden met toeclips, buiscommandeurs en de remkabels bovenlangs…