We hebben de afgelopen weken terug gekeken op de imposante carrière van FIETS. Door oude nummers te bekijken en te kijken wat er van sommige onderwerpen is geworden. We zijn nu bij het jaar 2019 aangekomen; de laatste in de reeks. Wat ons betreft gaan we ‘gewoon’ door met FIETS.
(1)
‘Cowboy crossers’, Allround racers uit de buurt, Anna van der Breggen over haar gloriejaar en Léon van Bon test Ridley Noah Fast. FIETS nummer 1 van 2019. 132 pagina’s, € 6,75.
(2 en 2A)
‘Relaxed het nieuwe jaar in’. Zes Performance racers, van de Isaac Vitron Disc tot de Zannata Z81. Vier met schijfremmen, twee met velgremmen.We herinneren ons vooral de fotoshoot van de openingspagina -je ziet het niet, maar het was stervenskoud op de kasseien in de buurt van Langeweg… De conclusie van de test samengevat: Performance, een snufje aero en een toertje Gravel. Voor alles en iedereen wat.
(3 en 3A)
Op pagina 88 en verder ‘Oorverdovend Stil’. Twee klassieke racefietsen. Een gloednieuwe De Rosa Nuova Classico met Campagnolo Potenza en een Colnago Master 55 -deze is refurbished bij Unlimited Colors. Ook hier Campagnolo, maar dan Super Record. ‘kunnen deze twee stalen racers mee in het huidige verkeer? Ja, natuurlijk. Zolang je maar geen Tour gaat rijden; de techniek van de twee is die van halverwege de jaren ’90 van de vorige eeuw’. O ja: de Colnago koste compleet 3800 euro, de De Rosa als frameset 2390 euro.
(4)
Tot een jaar of twee geleden stond er bij de rubriek ‘Getest’ een dubbele pagina met een thema. Dat was dit nummer ‘Winter Wonderland’. Spullen om het een beetje warm te houden. Van een Buff tot een praktisch petje en van Castelli Diluvio Pro tot een hoesje om je telefoon droog te houden. Inclusief de hoofdrol voor de ‘gouwe ouwe’ Purol -smeren maar!
(5)
‘Houd moed ’. Het kan geen kwaad om een pagina lang open deuren in te trappen zeg maar. Lekker lezen, en de top 10 in je opnemen en je verheugen op het nieuwe seizoen. Van alle tijden, tot in de eeuwigheid te gebruiken. Gelukkig maar.
(6)
‘Doorgetest ’. Een jaar of vijf met een van de eerste racers met schijfremmen, de Apex Onyx uit 2014. Nog wel met wielen met snelspanners. In het begin hadden we probleempjes met de aansluitingen tussen shifters en leidingen. Lucht drong binnen. Na een paar aanpassingen is dat toen verholpen en -heel fijn- bij de nieuwere groepen zijn de issues verleden tijd. Ter info: de Apex Onyx met R785 en Di2 rijdt nog steeds rond. Wel is er ondertussen een ander wielsetje gescoord.