Welke hoge aero wielen rollen het best? Met een mooie selectie trokken we naar de windtunnel. Door daar te testen, maar ook uitgebreid op de weg, werden we een stuk wijzer.

Als je extra snelheid wilt kopen, dan is de aanschaf van hoge aero wielen een van de beste investeringen die je kunt doen. Super ‘diepe’ wielen, zoals de hier geteste 70 millimeter-plus vliegwielen, zijn bij uitstek geschikt voor koersen over vlak en golvend terrein. Omdat we op zoek waren naar absolute snelheid, hebben we dit keer ook tube-wielen meegenomen in de test.

Zoals bij al onze wieltests kijken we naar snelheid, stabiliteit bij zijwind, de remwerking in diverse weersomstandigheden en de zijdelingse stijfheid voor de handling.

Het snelheidsaspect heeft prioriteit, maar ook de remwerking en stabiliteit zijn van groot belang. Het is immers de bedoeling dat je ongeacht de weersomstandigheden onbezorgd op pad kunt met je beste wielset. De topmerken hebben hard gewerkt op het vlak van stabiliteit en remwerking, met nieuwe velgvormen en remoppervlakken als resultaat, dus we staan te trappelen om te zien hoeveel vooruitgang ze hebben geboekt.

ENVE 7.8

PRIJS: €3500,-
GEWICHT: 1696 gr

De erg brede Enve 7.8 moet de 6.7 en 8.9 vervangen. De lat ligt dus hoog, maar de 7.8 doorstond de test met vlag en wimpel. De set was in de windtunnel onder beide windhoeken de snelste en dat is ook op de weg voelbaar. De stabiliteit en remeigenschappen zetten een nieuwe standaard voor hoge carbon wielen. Het vernieuwde remoppervlak vereist dat je de remblokken er met de punt naar voren op zet en remt uitstekend in zowel droog als nat weer. Daarnaast is de set stijf en licht. 25 millimeter banden passen perfect op de velg en gaan er vrij makkelijk op. Dat laatste is niet erg verbazend aangezien de wielen tubeless ready zijn. Enve’s eigen carbon naven laten de prijs wel omhoog schieten. Met Chris King R45-naven kost de set 3200 euro.

www.enve.com

HED JET 6.9

PRIJS: €1899,-
GEWICHT: 1722 gr

Het is geen verrassing dat een HED-wielset alleen de Enve’s voor zich moet dulden als het gaat om aerodynamische eigenschappen en gewicht. Wél verrassend is dat de snelle en relatief lichte set bestaat uit een 60 en 90 millimeter aluminium velg. Het aerodynamisch gevormde velgoppervlak bestaat uit een flinterdun laagje koolstofvezel dat op de velg gelijmd is, wat de Jets lawaaiig maakt en waardoor je ze extra voorzichtig moet behandelen. Het relatief lage voorwiel en de geavanceerde velgvorm zorgen voor stabiliteit, en het geanodiseerde remoppervlak creëert een remkracht die met die van schijfremmen kan concurreren. De wielen zijn tubeless geschikt en zien er ook nog eens erg cool uit.

www.hedwheels.com

KNIGHT 95

PRIJS: €2500,-
GEWICHT: 1896 gr

De hoogste wielset in deze test is met 1896 gram meteen ook de zwaarste. Niet zo vreemd natuurlijk, maar om dat hogere gewicht te rechtvaardigen zou de extra hoogte wel extra snelheid moeten opleveren. Op de weg komt de Amerikaanse wielset tot leven bij snelheden boven de 40 kilometer per uur en dat wordt bevestigd in de windtunnel, waar ze een derde plaats haalt. Het gewicht bot de acceleratie af, maar stijf zijn de wielen wel. Er zit een tubeless versie in de pijplijn, maar de banden zitten nu al krap om de velg. Bij remmen in nat weer treedt de gebruikelijke vertraging in de aangrijping op. De set is ook verkrijgbaar met Aivee-naven. In dat geval gaat de prijs omlaag en zijn de Knights een van de meest betaalbare aero wielsets, maar met duurdere naven komen ze qua prijs eerder in de buurt van de Zipps.

www.knightcomposites.com

MAVIC CXR 80 T

PRIJS: €2539,-
GEWICHT: 1723 gr

De CXR heeft randen (clip-in blades) die je op het wiel kunt klikken om de spleet tussen de band en velg af te dichten. Deze zijn niet goedgekeurd door de UCI, dus de profs moeten het zonder doen, maar in de meeste amateurtijdritten zijn ze toegestaan. De CXR 80 is inmiddels zo’n vier jaar oud maar nog altijd niet achterhaald. Het wiel is alleen geschikt voor tubes en wordt geleverd met Mavic-banden met speciaal aerodynamisch profiel, die veel grip hebben in droge omstandigheden maar minder in natte: in een bocht maakten we met 55 kilometer per uur een gevaarlijke slipper. Bij de meeste carbon wielen grijpen de remmen in natte omstandigheden niet direct aan, maar bij de CXR’s zelfs helemaal niet. Uit de tunnel-test blijkt dat de wielen stabiel en snel zijn bij een hoge windhoek en traag bij een lage.

www.mavic.com

VISION METRON 55/81

PRIJS: vanaf €1870,-
GEWICHT: 1823 gr

Hoewel het 81 millimeter voorwiel sneller is, is de gecombineerde set met lagere velg voor toch aantrekkelijker. Het 55 millimeter voorwiel is erg stabiel en doet alleen onder voor de Enve’s en HED’s. Het achterwiel heeft minder invloed op de stabiliteit, dus het is begrijpelijk dat daar is gekozen voor een 81 millimeter velg om extra snelheid te creëren. Op de weg voelen de wielen snel, maar niet zo snel als de toppers. De windtunnel bevestigt die indruk. De set is aan de zware kant en remt hooguit redelijk, maar de prijs verzacht die minpunten. Als je een beperkt budget hebt, loont het de moeite om de Metrons te overwegen, maar de lichtere HED’s scoren op alle vlakken beter en kosten ook nog eens minder.

www.visiontechusa.com

ZIPP 808 NSW

PRIJS: €2699,-
GEWICHT: 1795 gr

De hoogte van de velg is zoals gebruikelijk bij 808-wielen nog altijd 82 millimeter, maar de NSW-generatie heeft een aangepast velgprofiel dat volgens Zipp stabieler en ook iets sneller is. Ook de carbon naven zijn nieuw, net als het gegroefde remoppervlak en de lasergeprinte graphics die voorkomen dat de nieuwe kuiltjes in de velg worden afgedekt door stickers. Het uitgebreide pakket bevat wieltassen, snelspanners, remblokken, ventielverlengers, velglint en tubes. 25 millimeter bandjes passen perfect om de velgen en de stabiliteit is goed. De wielen zijn erg stijf en dat compenseert het hoge gewicht enigszins. In de windtunnels blonken de NSW’s uit bij 5 graden maar waren ze traag bij 12,5 graad. Het remoppervlak geeft extra grip in droge omstandigheden, maar niet in regen.

www.zipp.com

MEETRESULTATEN

Deze grafiek toont de prestaties op aerodynamisch vlak bij een windhoek van 5 graden en van 12,5 graad. Hoe lager het getal hoe beter. De windtunnel meet de luchtweerstand als een kracht die wordt uitgedrukt in newton. We rekenden dat getal (uitgedrukt in vier decimalen achter de komma, maar afgerond op hele watts) om naar het vermogen dat onze testrijder moet leveren om een snelheid van 48 kilometer per uur aan te houden in een bepaalde positie op eenzelfde fiets. Omdat alleen de wielen verschillen, kun je de relatieve snelheid per wiel te weten komen door de wattages met elkaar te vergelijken. 10 watt levert per kilometer ongeveer 1 seconde winst op, dus op 40 kilometer kun je met de beste wielset tot twee minuten winst pakken op de minste wielset. Daarbij is zelfs de slechtste wielset nog veel sneller dan een normaal trainingswiel met lage velgen.

In de grafiek kun je zien dat het geleverde vermogen hoger is bij een windhoek van 12,5 graad. Dat komt omdat in dat geval de luchtweerstand van de totale fiets en de testrijder groter is, ook al is de bijdrage van de wielen juist kleiner.

LUCHTWEERSTAND BIJ EEN WINDHOEK VAN 5 EN 12,5 GRADEN

CONCLUSIE

De windtunneltest zorgde voor een duidelijke schifting. De Mavics, met enkele serieuze gebreken, maakten weinig indruk. De Vision Metrons zijn veel beter maar shinen niet, en hun waarde wordt ondermijnd door de goedkopere runner-up.

De Knights en Zipps doen nauwelijks voor elkaar onder en komen dus samen op de derde plek. De Knights waren in de tests een fractie sneller en zijn beter betaalbaar. De Zipps zijn beter gebouwd, lichter, hebben meer remkracht en worden geleverd met extra onderdelen. Als je ze kunt betalen, zijn ze de extra kosten waard.

De HED Jet 6.9 is de sterke, verdiende nummer twee. Het gebruik van alloy velgen zorgt voor uitstekende remkracht en dito prijs, de verschillende velghoogtes en verfijnde velgvorm geven de wielen stabiliteit en met de snelheid zit het sowieso goed, want HED is specialist op dat vlak. Dat de wielen ook nog eens licht zijn is verbazingwekkend: dat is eigenlijk helemaal niet mogelijk. Je kunt deze set dus gerust kopen.

Slechts een heel speciale wielset slaagde er nog in om de HED te verslaan. Die speciale wielset is natuurlijk de Enve 7.8. De wielen boekten een verpletterende overwinning: het lichtst, het snelst in de windtunnel bij beide windhoeken, de beste remwerking op carbon en het meest stabiel. Daar komt nog eens bij dat de garantie uitstekend is en dat de set ook in beter betaalbare uitvoeringen wordt aangeboden. Gewoon voortreffelijk.