ENVE 7.8
PRIJS: €3500,-GEWICHT: 1696 grDe erg brede Enve 7.8 moet de 6.7 en 8.9 vervangen. De lat ligt dus hoog, maar de 7.8 doorstond de test met vlag en wimpel. De set was in de windtunnel onder beide windhoeken de snelste en dat is ook op de weg voelbaar. De stabiliteit en remeigenschappen zetten een nieuwe standaard voor hoge carbon wielen. Het vernieuwde remoppervlak vereist dat je de remblokken er met de punt naar voren op zet en remt uitstekend in zowel droog als nat weer. Daarnaast is de set stijf en licht. 25 millimeter banden passen perfect op de velg en gaan er vrij makkelijk op. Dat laatste is niet erg verbazend aangezien de wielen tubeless ready zijn. Enve’s eigen carbon naven laten de prijs wel omhoog schieten. Met Chris King R45-naven kost de set 3200 euro.www.enve.com
HED JET 6.9
PRIJS: €1899,-GEWICHT: 1722 grHet is geen verrassing dat een HED-wielset alleen de Enve’s voor zich moet dulden als het gaat om aerodynamische eigenschappen en gewicht. Wél verrassend is dat de snelle en relatief lichte set bestaat uit een 60 en 90 millimeter aluminium velg. Het aerodynamisch gevormde velgoppervlak bestaat uit een flinterdun laagje koolstofvezel dat op de velg gelijmd is, wat de Jets lawaaiig maakt en waardoor je ze extra voorzichtig moet behandelen. Het relatief lage voorwiel en de geavanceerde velgvorm zorgen voor stabiliteit, en het geanodiseerde remoppervlak creëert een remkracht die met die van schijfremmen kan concurreren. De wielen zijn tubeless geschikt en zien er ook nog eens erg cool uit.www.hedwheels.com
KNIGHT 95
PRIJS: €2500,-GEWICHT: 1896 grDe hoogste wielset in deze test is met 1896 gram meteen ook de zwaarste. Niet zo vreemd natuurlijk, maar om dat hogere gewicht te rechtvaardigen zou de extra hoogte wel extra snelheid moeten opleveren. Op de weg komt de Amerikaanse wielset tot leven bij snelheden boven de 40 kilometer per uur en dat wordt bevestigd in de windtunnel, waar ze een derde plaats haalt. Het gewicht bot de acceleratie af, maar stijf zijn de wielen wel. Er zit een tubeless versie in de pijplijn, maar de banden zitten nu al krap om de velg. Bij remmen in nat weer treedt de gebruikelijke vertraging in de aangrijping op. De set is ook verkrijgbaar met Aivee-naven. In dat geval gaat de prijs omlaag en zijn de Knights een van de meest betaalbare aero wielsets, maar met duurdere naven komen ze qua prijs eerder in de buurt van de Zipps.www.knightcomposites.com
MAVIC CXR 80 T
PRIJS: €2539,-GEWICHT: 1723 grDe CXR heeft randen (clip-in blades) die je op het wiel kunt klikken om de spleet tussen de band en velg af te dichten. Deze zijn niet goedgekeurd door de UCI, dus de profs moeten het zonder doen, maar in de meeste amateurtijdritten zijn ze toegestaan. De CXR 80 is inmiddels zo’n vier jaar oud maar nog altijd niet achterhaald. Het wiel is alleen geschikt voor tubes en wordt geleverd met Mavic-banden met speciaal aerodynamisch profiel, die veel grip hebben in droge omstandigheden maar minder in natte: in een bocht maakten we met 55 kilometer per uur een gevaarlijke slipper. Bij de meeste carbon wielen grijpen de remmen in natte omstandigheden niet direct aan, maar bij de CXR’s zelfs helemaal niet. Uit de tunnel-test blijkt dat de wielen stabiel en snel zijn bij een hoge windhoek en traag bij een lage.www.mavic.com
VISION METRON 55/81
PRIJS: vanaf €1870,-GEWICHT: 1823 grHoewel het 81 millimeter voorwiel sneller is, is de gecombineerde set met lagere velg voor toch aantrekkelijker. Het 55 millimeter voorwiel is erg stabiel en doet alleen onder voor de Enve’s en HED’s. Het achterwiel heeft minder invloed op de stabiliteit, dus het is begrijpelijk dat daar is gekozen voor een 81 millimeter velg om extra snelheid te creëren. Op de weg voelen de wielen snel, maar niet zo snel als de toppers. De windtunnel bevestigt die indruk. De set is aan de zware kant en remt hooguit redelijk, maar de prijs verzacht die minpunten. Als je een beperkt budget hebt, loont het de moeite om de Metrons te overwegen, maar de lichtere HED’s scoren op alle vlakken beter en kosten ook nog eens minder.www.visiontechusa.com
ZIPP 808 NSW
PRIJS: €2699,-GEWICHT: 1795 grDe hoogte van de velg is zoals gebruikelijk bij 808-wielen nog altijd 82 millimeter, maar de NSW-generatie heeft een aangepast velgprofiel dat volgens Zipp stabieler en ook iets sneller is. Ook de carbon naven zijn nieuw, net als het gegroefde remoppervlak en de lasergeprinte graphics die voorkomen dat de nieuwe kuiltjes in de velg worden afgedekt door stickers. Het uitgebreide pakket bevat wieltassen, snelspanners, remblokken, ventielverlengers, velglint en tubes. 25 millimeter bandjes passen perfect om de velgen en de stabiliteit is goed. De wielen zijn erg stijf en dat compenseert het hoge gewicht enigszins. In de windtunnels blonken de NSW’s uit bij 5 graden maar waren ze traag bij 12,5 graad. Het remoppervlak geeft extra grip in droge omstandigheden, maar niet in regen.www.zipp.com