Geen composiet, geen opvallende decals, geen blingbling… Nee, ZONDA is niet de meest sexy wielset van het Italiaanse Campagnolo, maar wel een zeer betrouwbare. De velg is vóór 26 millimeter hoog met zestien spaken, achter 30 millimeter met 21 spaken. Samen met de aluminium naven en dito assen komt het gewicht op respectievelijk 670 gram en 880 gram. De snelspanners doen hun werk, en de wielen kunnen bandjes tot 25 millimeter aan. De losse kogellagers zijn goed ingepakt in cups, beschermd door kapjes en voorzien van een systeem waarmee je de lagers op de juiste spanning kunt zetten terwijl het wiel in het frame zit. De juiste spanning vinden is een kwestie van ervaring; heel veel werk is het niet. Na drie seizoenen zijn onze Zonda’s nog mooi recht, en de remflanken nog dik genoeg. Wel blijkt het lager van het voorwiel wat droog. Even vrezen we voor opgave, maar nee: demonteren, schoonmaken, opnieuw invetten, opnieuw afstellen en alles draait weer als vanouds. Een setje kost circa 350 euro; voor 2017 heeft Campagnolo de Zonda de toevoeging C17 gegeven. De nieuwe sets hebben een iets bredere velg, speciaal voor 28 millimeter bandjes.

De lagers zijn na drie jaar wat droog, maar dat is zelf prima op te lossen.

Fiets Testrapport

Campagnolo Zonda, circa € 335,-
Gebruikt: tussen najaar 2014 en mei 2017 Aantal kilometers: 15.000
Fiets-oordeel: 8