Dit is de Colnago V2-R. Het Italiaanse merk heeft een lange historie als het gaat om het produceren van snelle aero fietsen. Het sponsorde onder andere het Russische tijdritteam en bracht modellen als de C35 Decor, Master Krono, Oval CX. Maar dan hebben we het wel over de jaren ’80 en ’90…

Colnago is beroemd geworden door de samenwerking met profteams. Zo reed onder andere de Rabobankploeg met de Italiaanse fietsen. Deze V2-R is een moderne, geheel up-to-date aero fiets van Colnago met een lange historie. Eerst was er de Colnago V1-R-fiets, in 2016 zag de Concept het levenslicht en eind juni werd de V2-R gepresenteerd; de opvolger dus. De V1-R uit 2014 was het eerste moderne aero model van de Italiaanse fabrikant en werd gekenmerkt door zaken als een direct mount-rem onder het bracket, een smal silhouet, een rechte voorvork en uiteraard een aero zadelpen.

Bourgondisch rood

We hebben ook de V1-R al eens in een test gehad. Dat was wel een aero racer, maar niet zo doorgevoerd als bijvoorbeeld een Cervélo S5. Het was eerder een semi-aero racer. Daarnaast waren de toen verkrijgbare direct mount-remmen niet echt je van het… dat wreekte zich vooral bij de achterrem onder het bracket. De rem was lastig af te stellen en eenmaal op orde was de remwerking ook matig – voor een fiets uit de hogere prijsklasse. Van een topfiets mag je verwachten dat-ie 100 procent remt. De V2-R heeft nu direct mount-remmen ‘gewoon’ op de bovenzijde van de achtervork en uiteraard aan bovenzijde van de voorvork. We verklappen alvast dat de nieuwe TRP-remmen ruim voldoende zijn. Oké, ze kunnen niet op tegen standaard Dura-Ace-remmen, maar het glimmend zwart staat de V2-R goed. Er is ook een Disc-uitvoering, die de markt volgt: dus een flat mount-aansluiting, 142 millimeter inbouwbreedte achter en 140 millimeter schijven – met de mogelijkheid om 160 millimeter te monteren. Maar dit is de klassieke versie. Oorspronkelijk zouden we de TNMR-kleur krijgen: een soort bourgondisch rood. En afgemonteerd met Campagnolo Super Record. Alleen: die fiets werd in het weekend van de Euro Cycle XP in het MECC gestolen…

Dit is de TNBK: zwart. De derailleurkabels lopen intern via een ‘box’ op de onderbuis. Daar kan niet de junction van een Shimano DuraAce of Ultegra Di2 in. Die kan wel in het uiteinde van het stuur; onze fiets had hem nog gewoon onder de stuurpen. In de staande buis zit een driehoekige zadelpen die middels een interne wedge klemt. De V2-R kan banden aan tot 28 millimeter. Verder heeft ook deze V2-R de ThreadFit 82.5 bottom bracket dat Colnago voor de C60 ontwikkelde. Het bracket heeft een lichte stalen huls die met twee losse ringen vastzit; de as met de lagers van het crankstel past dan weer in de huls. Bij eventuele problemen kan zo een ander lagersetje worden gestoken en blijft het bracket zelf netjes. Lekker praktisch. Het frame weegt, afhankelijk van de maat en het kleurenschema, rond de 1000 gram, de voorvork met twee maten lagers komt op 360 gram. Opvallend: de V2-R scoort vrijwel dezelfde waarden als de V1-R. Iets beter, al claimen de Italianen ‘uiteraard’ veel betere resultaten…

➊ Dáár gaan de derailleurkabels in.

➋ Die handtekening zegt alles

➌ ThreadFit 82.5 bottom bracket.

Lekker klassiek

De V1-R is meer aero dan de C60, maar iets minder dan de Concept. Maar de V2-R oogt óók lekker klassiek. Hij lijkt dus een lichtgewicht allround- en klimfiets met mooie aero voordelen. En als je ermee op pad gaat, laat-ie dat vanaf de eerste meters blijken. Heerlijke fiets. Aanzetten is een feest, een bocht insmijten ook, dan net eruit accelereren en lekker doorknallen. Compleet met Dura-Ace Di2 en Vision kost de fiets 8849 euro. Het lijkt logisch, en dat is het ook, dat een frame met een prijs van bijna 3400 euro een topgroep herbergt. Je gaat er geen 105 op zetten; dat is eigenlijk zonde… Het één versterkt het ander. De V2-R is en voelt vooral lekker licht en het rijgedrag is zeer actief. Een lichte voorzijde, een standaard zithouding en een nette afwerking maken de V2-R toch een stuk allrounder dan je zou vermoeden.

De markt voor aero fietsen verandert – het hoeft anno 2017 niet 100 procent aero te zijn om aan te spreken. Aero fietsen worden lichter, klimmersfietsen worden meer aero. En een Di2-groep past er natuurlijk heel mooi bij; wij zouden alleen een Vision Metron stuurcombi kiezen. Dat zou de V2-R nog net wat meer afmaken. Trefwoorden: licht, carbon, reactief, Di2, hoge wielen, uitstraling. Voor wie dit op zijn verlanglijstje heeft staan, is de V2-R een goede keuze. Het is natuurlijk niet de eerste de beste racer. Je moet er wél wat voor overhebben.

A Di2-snoer langs achterremkabel
B Vittoria Corsa 25 millimeter banden
C 120 millimeter FSA 0S-90 stuurpen