Frankrijk is zo’n land dat graag zijn eigen weg gaat. Van de pneumatische vering in een Citroën tot Minitel, en van stokbrood tot weigeren Engels te spreken. Wij kijken daar als nuchtere Nederlanders wel eens verwonderd naar. Het Franse Hutchinson heeft ook al dat eigenzinnige. Voor de nieuwe serie FUSION-racebanden heeft ze een speciale rubbersamenstelling ontwikkeld: ‘Eleven Storm Interfernal compound’. Vergeleken met de Fusion 5-serie moet de ElevenStorm-reeks beter presteren qua rolweerstand, duurzaamheid, comfort en bescherming tegen lek rijden. De grip en het gewicht zijn gelijk gebleven.

Er zijn drie types: Galactik, PERFORMANCE en All Season, alle drie verkrijgbaar in standaard- en tubeless-uitvoering. Naar verluidt heeft Hutchinson meegewerkt aan de nieuwe Mavicbanden. De Performance is iets zwaarder dan de Galactik, doordat er een laagje Kevlar is aangebracht om de kans op lek rijden te verminderen. Waar de compound precies uit bestaat is het geheim van de smid. Wij reden zo’n 1000 kilometer met de Performance-banden, die in de 25 millimeter versie slechts 203 gram per stuk wegen. Niks geen Franse slag: ‘bollen’ doen ze zeer goed. Het zijn zeer soepele bandjes, mooi rond met een standaard breedte. Je kunt ze vergelijken met Schwalbe One of Continental GP 4000 SII, alleen dan net wat minder ‘bol’. 25 is ook 25 en geen 26, zoals bijvoorbeeld bij een 4000S. Het is optisch een ontzettend saaie band: zwart met een bescheiden logo, meer niet. Dat is dan weer totaal on-Frans. We testen nog even door: wordt vervolgd..

Fiets Testrapport

Hutchinson Fusion Performance, €49,-
Functionaliteit: 8