‘Reinventing the classic road bike’, zo schrijft Cervélo bij de introductie van de nieuwe R5.
Tijden zijn veranderd, maar Cervélo is nog steeds actief op het hoogste niveau in de wielersport: het levert de fietsen voor Team Dimension Data. Die rijdt met de P5 tijdritfiets, de aero S5 en deze nieuwe R5, afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2, Rotor, KMC, Continental-tubes, Fi’zi:k-zadel plus wielen en delen van Enve. Op de nieuwe R5 won de Spanjaard Omar Fraile een etappe in de Giro: dat is een mooie binnenkomer. Naast de R5 is er ook een R5 Disc en een nieuwe R3 – zowel met klassieke velgremmen als met schijfremmen. De nieuwe R5 is een stuk aerodynamischer dan de oude, en nog steeds licht.Opgegeven gewicht is 815 gram voor het frame, en rond de 300 gram voor de vork. Toch focust Cervélo zich net als andere fabrikanten anno 2017 minder op gewicht dan voorheen. Het gaat nu meer om comfort, pasvorm van het frame en natuurlijk de rijeigenschappen. Een uitstekende zadelpen met interne klem, ruimte voor banden tot 28 millimeter en een iets aangepaste geometrie zorgen voor meer comfort. De R5 heeft een zogenaamde ‘Pro Fit’. De stack is verkleind ten opzichte van de vorige versie, wat wil zeggen dat je dieper kunt zitten. Verder ligt het bracket iets lager en is het stijver. Nieuwe Squoval Max-buizen zorgen hiervoor.Cervélo heeft ook een eigen geïntegreerd stuur met stuurpen, die gewoon af te stellen zijn. Typisch Cervélo: de derailleurkabels lopen als ‘spaghettislierten’ achter het balhoofd het frame in. Mooi? Nee, maar volgens de fabrikant wel heel aero. We reden enkele ritten in de buurt van Bergamo. Daar is geen meter vlak en het asfalt is er beroerd. Onze testfiets was een R5 in maat 56 met Dura-Ace 9100, Mavic Ksyrium-wielset en 23 millimeter Yksion-banden. Reach: 389, stack: 572, zit- en balhoofdhoek: 73 graden, naloop: 57 naloop, wielbasis: 993. Een echt klassieke geometrie. In deze setup weegt de R5 compleet krap 7 kilo.
Praktijk
Eerste indruk is dat het een prima allround fiets is. Dat klinkt wat op de vlakte, maar het klopt als een bus: de R5 valt nergens uit de toon. Hij is stijf, stuurt strak in de afdalingen, en reageert snel op wat jij van plan bent. Het stuur is klassiek. Oké, aero door de platte bovenkant, maar je kunt je handen er prima op kwijt. Uitblinken doet de R5 eigenlijk nergens, maar moet dat dan? Als je instant ‘spektakel’ wilt, dan kun je beter een S5 kopen, of een Trek Madone, Specialized Venge ViAS of Giant Propel. Ben je op zoek naar een nieuwe klassieke racefiets, dan komt deze R5 zeker in aanmerking. Binnenkort gaan we een meer uitgebreide test doen.
Fiets Testrapport
Cervélo R5 Dura-Ace 9100, € 6500,-
Functionaliteit: 8
Prijs/kwaliteit: 8