Carbon duur? Dat hoeft niet. Je kunt ook een betaalbare middenklasser kopen. Deze Ridley Orion bijvoorbeeld. De Orion kreeg zijn laatste update in 2010, maar heeft nog tot en met 2015 in het assortiment gezeten. Daarna verdween hij, om plaats te maken voor de Fenix. De Orion was er in de maten XXS tot XL, waarbij de M overeenkomt met een L van een ander merk – vooral vanwege de balhoofdbuis van 17,5 centimeter. Het carbon monocoque frame heeft een aflopende bovenbuis, oversized onderbuis en een bracket met BSA-schroefdraad. De staande buis is oversized, de staande achtervork is een zogenaamde wishbone en splijt zich net boven het achterwiel in twee afzonderlijke vorkpoten. De derailleurkabels lopen buitenlangs.

Het frame weegt 1250 gram, de voorvork met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis 500 gram. De strakke lak van de Orion heeft een aantal seizoenen doorstaan. Slechts één schraap aan de binnenzijde van de achtervork laat de grondlak zien. De Orion is gemaakt voor 23 millimeter banden, maar 25 past ook (hoewel net). Verder hebben we geen problemen ondervonden. Het is wel zo dat we elke winter keurig de lagers hebben schoongemaakt en ingevet. De verbinding tussen staande achtervork en achterpat is old skool, met lijm en een schroefverbinding, maar er kraakt niks. De torsiestijfheid was en is 107 Nm. Oké, moderne frames zijn lichter, bieden meer comfort, en ruimte tot 28 millimeter banden. Maar wil je een werkpaard voor een mooie prijs, dan is dit een goeie. Los kostte de Orion rond de 1000 euro, nu koop je ’m compleet met 105 voor dit bedrag. En tweedehands zie je ze ook al.

Fiets Testrapport

Ridley Orion, circa € 995,-
Gebruikt: tussen najaar 2014 en mei 2017
Aantal kilometers: 25.000
Fiets-oordeel: 8