Onze testrijder Sebastiaan Kruik is een liefhebber van levendige en wendbare bikes. Op een aantal dubbelgeveerde 29ers die hij de afgelopen jaren reed kon hij letterlijk en figuurlijk zijn draai niet vinden. Daarom gaven we hem afgelopen zomer een 27.5 inch fully mee naar de bergen; de nieuwe Cube Stereo 140 HPC TM. “Voelt als thuiskomen!”, aldus een enthousiaste Sebastiaan.

Cube Stereo 140 TM

Stereo is de verzamelnaam die Cube gebruikt voor zijn dubbelgeveerde toer-, trail- en enduro-fullies, met veerwegen van 120 tot 150 mm veerweg. Zeg maar de wat ‘stoerdere’ bikes uit de Cube-collectie, waaruit ik Stereo 140 HPC TM mee heb genomen naar de Alpen. De basis van deze fiets is een strak uitgevoerde carbon voordriehoek (HPC) met aluminium achterbrug. Het geheel wordt gedragen door een hoogwaardig Fox Factory-onderstel met 150 mm veerweg aan de voorkant en achteraan een centimeter minder.

De nieuwe Cube Stereo 140 is langer, luier en lager dan z’n voorganger uit 2017. Bij mijn 20” testbike betekent dat een wielbasis is 119 cm, een zitbuishoek van 75 graden en een balhoofdbuishoek van 66,5 graden. De ‘reach’ groeide bijna anderhalve centimeter, van 444 mm naar 458 mm. De achterbrug is juist korter dan bij de vorige uitvoering: 425 mm in plaats van 235 mm. De zitbuis, tot slot, meet 47 cm. Dat is een beetje verwarrend; de officiële framemaat (20”/50,8 cm) komt dus niet overeen met de feitelijke lengte van de zitbuis (18,5”/47 cm). Op zich is dat overigens niet erg, maar juist een voordeel. Een zitbuis van ruim 50 cm zou niet werken met een dropper-post van 15 cm; het zadel zou dan voor mij veel te hoog komen. Samenvattend: de geometrie is modern en in lijn met vergelijkbare bikes van andere merken. Modern, maar niet extreem. Sommige adepten van het huidige lang-lui-en-laag mantra zouden het zelfs enigszins behoudend kunnen noemen. Mist Cube hier de aansluiting met de concurrentie? Ik denk het niet. Het is eerder een eigen visie op hoe een trail-bike moet rijden en voelen. Goed omlaag, maar óók goed omhoog. Stabiel, maar óók speels. Eigenlijk precies zoals ik mijn bikes graag zie.


De Newmen Evolution SL A.30 wielen zijn niet alleen sterk en licht, maar dankzij de brede velg beschikken de banden ook over meer grip.

Eén van de beste droppers van dit moment: de Fox Transfer Factory met 15 cm verstelbereik.

Focus

Haarspeldbochten neem je op de Stereo 140 met twee vingers in je neus. Ja, als het echt steil en stenig wordt biedt een echte enduro-bike meer zekerheid. De Stereo 140 vraagt dan om meer focus. Maar tegelijkertijd is dat wendbare, speelse en dynamische karakter heerlijk uitdagend. Uitdagend in die zin, dat deze fiets me voortdurend verleidt om de randjes van de trail op te zoeken om zo nu en dan het luchtruim te kiezen. Harde landingen worden daarbij probleemloos geabsorbeerd. Wat dat betreft doet deze nieuwe Stereo het duidelijk beter dan de vorige generatie. En ook in snelle kuipbochten is die vernieuwde, meer progressieve vering absoluut een verbetering. Althans, als je zoals ik actief rijdt en graag een beetje tempo maakt. Wie er een meer rustige en passieve rijstijl op nahoudt, kan deze bike als wat stug ervaren.


Zeer krachtig, maar ook goed doseerbaar: Sram Code R remmen met dubbele zuigers en aan de voorkant een 200 mm remschijf.


Absolute topdemper: Fox Float DPX2 Factory. Lekker soepel aan het begin van de slag, ruimschoots ondersteuning in het middenbereik en met voldoende eindprogressie om doorslaan tegen te gaan.


De verstopte lagers van de draaipunten in de achterbrug voegen functioneel niet veel toe, maar ogen wel strak.

Ook in het vlakke en omhoog presteert deze dubbelgeveerde Duitser erg goed. De zitpositie is ontspannen, maar tegelijkertijd efficiënt en dynamisch genoeg voor een sportieve rijstijl. Deinen? Niet of nauwelijks. Ik heb geen enkele keer de behoefte gehad de klimknop op de Fox Float DPX2 demper te gebruiken. En dat is wat mij betreft ook beter, want zo beschik je altijd over maximale tractie. En dankzij de steile zitbuishoek gaat het voorwiel in steile secties niet zoeken en kun je je kracht goed op de pedalen kwijt. Dat laatste is eigenlijk wat me het meest bevalt aan deze bike: hoe graag-ie naar voren wil. Bam, bam aanzetten en je schiet vooruit, op naar de volgende bocht. Natuurlijk, de Stereo 140 is geen lichtgewicht xc-bolide. Maar met een setje lichtere en snellere banden sla je met deze bike op Nederlandse up-down-routes als die op de Heuvelrug zeker geen slecht figuur.

Goede vrienden

Kortom, de Stereo en ik zijn hele goede vrienden geworden. Dat ligt niet alleen aan de geometrie en het veersysteem, maar ook aan de onderdelenkeuze. Ik zou nauwelijks weten, wat ik anders zou willen aan deze bike. Dikke voorvork, remmen met dubbele zuigers, 1×12-aandrijflijn, hoogwaardige dropper-post met een ruim verstelbereik, stevige wielen met brede velgen, lekbestendige banden met heel veel grip, het klopt allemaal als een bus. Wat dat betreft weten de product-managers van Cube haarfijn waar Abraham de mosterd haalt. Althans, zo goed als. Mocht ik het bij Cube voor het zeggen hebben, dan zou ik namelijk wel iets minder spartaanse handvatten monteren, zeker ook omdat het stuur met oversized diameter bepaald niet meegeeft. En ik zou nog eens goed kijken naar de bescherming van de liggende achtervork. Waar andere merken met fraai geïntegreerde modellen de ketting tot stilte manen, daar komt Cube nog met een goedkoop gevalletje van neopreen. Dat kan anno 2018 echt beter.


Carbon hoofdframe, aluminium achterbrug. Dat houdt de prijs binnen de perken, zonder negatieve invloed op de functionaliteit.


Superfijn: Sram Eagle 1×12 aandrijflijn met een bereik van 500%.


Niet alleen netjes, maar ook constructief beter: de rem- en versnellingskabels gaan aan de voorkant het frame in. 


Helemaal van nu: korte stuurnok en een breed stuur.

Conclusie

Cube verkoopt jaarlijks gruwelijk veel fietsen. En hun Stereo 140 was en is met name in het thuisland een echte verkoopknaller. Dat zal gezien de kwaliteiten met de nieuwste versie niet heel anders zijn. Dat de geometrie enigszins middle-of-the-road is kan je zien als een zwaktebod, maar in mijn ogen bewijst dit juist dat Cube een eigen visie heeft en niet blind iedere nieuwe trend volgt. Want waar deze trend in sommige gevallen resulteert in extreem lange en luie bikes, daar is de geometrie van de Stereo wat minder uitgesproken op afdalen gericht. Hierdoor beschikt de fiets over een speels, wendbaard en veelzijdig, zonder tekort te schieten in lastige afdalingen. En dat allemaal voor een ronduit scherpe prijs.

Specificaties Cube Stereo 140 HPC TM
– Prijs € 3499,-
– Gewicht 13,10 kg
– Frame/demper carbon/Fox Float DPX2 Factory
– Voorvork Fox 36 Float Factory
– Groep Sram GX Eagle
– Remmen Sram Code R (200/180)
– Wielen Newmen Evolution SL A.30
– Band voor Schwalbe Magic Mary Addix Soft 27.5×2.35
– Band achter Schwalbe Hans Dampf Addix Speedgrip 27.5×2.35
– Zadel en –pen SDG Fly MTN/Fox Transfer Factory (150 mm)
– Stuur en –pen Race Face Next R 35 (780 mm)/Race Face Turbine R 35 (50 mm)
– Maten 16”, 18”, 20” en 22”

Meer info: cube.eu

Plus- en minpunten:
+ veelzijdig
+ speels en toch controleerbaar
+ hoogwaardige en doordachte afmontage

– zeer harde handvatten
– bescherming liggende achtervork is nogal basic

Tekst: Sebastiaan Kruik