Ridley kennen we vooral uit de massasprint met Robbie McEwen of die andere kleine Ewan. Is het niet in de eindsprint dan zien we ze wel in het veld onder de kont van Eli of Denise. Nu komt Ridley ook weer met een volwaardige collectie mountainbikes onder de naam Probe RS en Raft.

Voorheen had Ridley al een leuke line-up boscrossers met de Sablo fully en Ignite. Beiden werden langzaam door de tand des tijds ingehaald en Ridley focuste in tussentijd meer op het gravel- en race-segment. Nu is er dus een nieuwe hardtail én fraaie fully.

Probe RS
De hardtail in de line-up is vooral een zeer recht door zee-beuker. Licht en met de focus op prestatie. Het frame weegt ongeveer 800 gram en dat is meer dan netjes. De geometrie is eveneens zeer netjes. De ‘moderne geometrie’ is ook in België neergedaald en zo zien we een steilere zitbuis, luiere balhoofdhoek en wat langere reach. Wel allemaal binnen de brave marge maar dat is prima.

Een hardtail blijft een ‘simpel’ ding met weinig poespas. Een SRAM UDH achterpad, pressfit lagers en kabels die via het balhoofd hun weg naar binnen vinden. In tegenstelling tot veel andere merken geen flexibele 27.2 zadelpen maar een meer oversized 31.6 om het gebruik van dropperposts te stimuleren.

Opvallend is dat dit frame niet uit Verweggistan komt. De Belgen hebben de handen ineen geslagen met Carbon Team in Portugal. Een relatief nieuwe high-tech fabriek in de binnenlanden bij Porto waar ook onderdelen voor andere merken als Rodi en Miranda worden gefabriceerd. Mooi, zo’n Europees product.

De fiets komt beschikbaar in twee uitvoeringen. Een ‘GX’ en ‘XX’-versie. Beiden met verdere bijbehorende afmontage. Kost je €4299 en €4799. Hiervoor krijg je het frame opgebouwd met SRAM onderdelen, Rockshox Sid voorvork en Dt-Swiss wielset. Getriggerd? Niet te snel naar de winkel rennen. De fietsen zijn pas in het voorjaar van 2023 beschikbaar.

Raft
Als we het persbericht van Ridley moeten geloven dan hoef je bijna niet meer te sturen en ga je als vanzelf met een backflip over de trails met deze nieuwe fully. Het zal wel iets genuanceerder liggen, maar dat de fiets er op papier fraai uitziet gaan ook we niet ontkennen. De Raft komt beschikbaar in twee versies. Een meer op race gefocust 100 millimeter en de ‘down country’, of zeg trailuitvoering met 120 millimeter veerweg.

Ridley heeft bij de Raft hun grenzen wat verder opgeschoven als het gaat om de geometrie. Een 67,6 graden balhoofdhoek voor de raceversie en 66.6 wanneer je een 120 millimeter vork monteert, is meer dan degelijk. De reach en zitbuishoek zijn dan weer erg op safe en herkennen we eigenlijk uit persberichten van pakweg twee jaar terug. Op papier krijg je hierdoor een mooie allround fiets, maar verwacht geen ultralange stabiele mini-trailbike zoals de meeste fully’s die momenteel worden geïntroduceerd. Doordat Ridley hetzelfde frame gebruikt voor beide modellen is de reach bij de fiets met meer veerweg (door de langere vork) korter dan de meer race-versie. In theorie zou je dit juist andersom willen zien.

Bekijken we de achterkant van de Raft dan zien we een veersysteem dat net als veel concurrenten inmiddels gebruik maakt van ‘flexstays’. Het achterste scharnierpunt is vervangen door buigbaar carbon wat weer de nodige grammen winst oplevert.



Op de onderbuis vinden we een idiote hoeveelheid bidonhouderboutjes terug. Zo kun je mooi twee bidonhouders onder elkaar monteren wanneer je een marathon gaat rijden. Wel zo prettig! Verder deelt de fiets veel technieken met de Probe RS. Wederom Pressfits lagers, en een remkabel die het frame in floept. De kabels worden dan weer via het nieuwe systeem door het balhoofd geweven.

Ook de Raft is pas vanaf volgend voorjaar beschikbaar. Voor nu blijft het dus bij plaatjes kijken.

Meer info op ridleybikes.com