Zeer onlangs zette het Spaanse BH hun nieuwe full suspension racemachine in de etalage, de BH Lynx Race. Een fiets met 100 of 120 millimeter veerweg en alle moderne snufjes zoals we ze vandaag de dag mogen verwachten. Nu is er de ILynx. Het broertje van, met haast onzichtbare motor en 65 nm extra koppel in het bracket.

Exact een jaar geleden zat ik rond deze tijd aan de andere kant van de wereld om voor het eerst kennis te mogen maken met de Specialized Levo SL. Een veel lichtere e-bike dan dat we tot dan toe kenden en een nieuwe standaard in fietsenland. Niet zo lang geleden bracht Orbea met de Rise SL een geduchte tegenstander aan het front. Vergelijkbare looks, zelfde concept. Maar met Shimano motor en eigen software. BH, ook een Spanjaard, mengt zich nu in de debatten met de ILynx. Een blauwdruk van de Lynx race, maar dan met additionele krachtbron in het bracket. Geen Bosch of Shimano. Nee, lekker eigenwijs een volledig eigen motorsysteem. Met 2,2 kilo voor de krachtbron geen zwaargewicht.

Het kleine motorsysteem is gekoppeld aan een eigen interne accu. Geplaatst in de schuine buis. Goed voor 540WH. BH claimt hiermee een actieradius van 130 kilometer. Na een uitgebreide e-biketest welke je in de fiets van deze maand kunt terugvinden heb ik daar toch mijn bedenkingen bij. Een testrit zou uitsluitsel moeten geven. Wanneer deze claim klopt dan moet A: de software zo ingeregeld staan dat de motor, maar zeer minimaal meehelpt, de 65NM koppel wordt dan amper aangesproken. Of B: ze hebben iets heel bijzonders gemaakt of C: deze afstand is op bijna vlak terrein gemeten. Want inderdaad, dan is het zeker mogelijk. Dit deden we zelf ook al tijdens eerdere e-biketests.

Buiten de 540WH accu past in de bidonhouder nog een extra 180WH range extender. Mooi is de aansluiting van deze extra accu. Alsof je een telefoon in zijn bluetooth-houder zet. Klik, en je hebt spanning.

De motor is zo opgebouwd dat er geen wrijving ontstaat wanneer je boven de maximale ondersteunings-snelheid van 25 km/h fietst. Een sprintje of snelle afdaling zijn dan ook geen probleem. Hiermee wordt de ILynx vooral een hele nuttige trainingstool voor cross-country racers. De fiets is anders dan andere e-bikes namelijk bijzonder XC-gericht. Stel je voor: je pakt de Ilynx op dagen dat je trainer zegt: ‘herstelrit’. Je hebt bijna dezelfde zithouding als op je eigen XC-racemachine, trapt dubbel zo rap naar boven en kunt hierdoor extra techniek trainen zonder hoge hartslag.


De motor is zeer compact!

Bij een eigen motorsysteem hoort ook een eigen display. Qua looks heeft deze veel weg van het Shimano display. Het is mogelijk meerdere gebruikersprofielen in te stellen. Ook kun je het motorsysteem koppelen aan je Garmin computer zodat je het display achterwege kunt laten. Meer stealth look!


Een eigen display


Koppelen met je Garmin is mogelijk

De fiets komt beschikbaar in vier uitvoeringen en steeds in vier kleuren. Zit daar niets bij naar je smaak? Kies dan met het ‘Be unique’ programma je eigen kleurstelling. Er zijn zo’n 32.000 mogelijkheden!

Prijzen variëren van €5999 voor het basismodel, uitgevoerd met Shimano Deore/XT en Fox Rhytm vork. Tot €8999 voor het topmodel. Hiervoor krijg je het carbon frame met volledig interne kabelgeleiding (vet!), Fox Factory dempers en een SRAM XX1 AXS aandrijving. Een dropperpost ontbreekt echter nog. De eerste twee modellen komen enkel met de geïntegreerde accu de 8.4 LT Pro en 8.6 luxepaarden worden standaard met range extender geleverd.

Meer informatie: BH website