Belangrijk om aanlopen en piepen te voorkomen, is dat de remklauwen precies in lijn staan met de remschijf. Is de aansluiting op je frame niet recht, dan is het bijna onmogelijk om de remklauw goed te richten. Vooral bij goedkopere en oudere frames is de bevestiging voor de remklauw nog al eens ongelijk. Twijfel je over de aansluiting, dan kun je bij je dealer je frame laten vlakken. Ook als je na alle volgende tips nog steeds last hebt van piepende remmen, is het verstandig je frame te laten vlakken.
Stap één bij het afstellen van de remklauw is de remgreep vast te zetten. Knijp deze stevig in en fixeer de remgreep met een elastiek of een tie-rap.
De meeste nieuwe types schijfrem hebben tegenwoordig een zogeheten postmount-passing. Op Manitou- en nieuwe Marzocchi-voorvorken kun je dit type remmen direct monteren. Op andere vorken en op de achterbrug gaat de montage via een adapter. Zorg dat de adapter goed vast zit en zonder vulringen gemonteerd is. Draai de beide boutjes los waarmee de remklauw aan de adapter vast zit. De remklauw zal zich nu centreren over de schijf heen. Probeer de remklauw eventueel handmatig nog even heen even weer te bewegen. Draai de boutjes weer vast en let daarbij op dat de remklauw niet meer beweegt. Hierna kun je de remgreep weer los maken.
Bij de zogenoemde internationale standaard voor de passing van de remklauw is het meer werk de remklauw recht te zetten. Fixeer eerst weer de remgreep. Draai de twee boutjes voor de bevestiging van de remklauw een flink stuk los. Beweeg de remklauw nu heen en weer. Tussen het frame en de remklauw zou ruimte kunnen ontstaan. Pas nu hoeveel vulringen tussen het frame en de remklauw passen. Let erop dat dit boven en onder kan verschillen. Maak de remgreep los en monteer de vulringen. Kijk nu of de rem niet meer aanloopt en herhaal zo nodig de procedure.
Je kunt het richten ook op het oog doen. Kijk van boven op de remklauw: aan beide kanten van de schijf moet tussen de remblokjes en de schijf een kier zitten. Blijft de rem aanlopen als je de procedure van stap 2 of 3 volgt, ga dan over op deze optische methode om de remklauw recht te krijgen. Ook als onderweg de rem aanloopt, kun je bij de postmount-passing de remklauw op het oog stellen. Onderweg kan het echter ook zijn dat één van de zuigers blijft hangen. Als je de rem dan hebt afgesteld en de zuiger weer los komt, moet je de remklauw weer in originele stand terugzetten. Onderweg kun je dus maar beter van je rem afblijven, tenzij het wiel echt zwaar draait.
Blijft je rem piepen of heb je last van snel slijtende remblokken, probeer dan eens andere remblokken van hetzelfde merk. Veel fabrikanten leveren twee of zelfs drie verschillende samenstellingen van het frictiemateriaal.
Overstappen op een heel ander merk remblokken kan ook betere remprestaties brengen. Let wel op dat officieel de garantie dan vervalt en dat je dus een risico loopt als er echt iets mis gaat. In de praktijk brengen andere merken remblokken vaak andere eigenschappen, zoals een verlengde levensduur of minder gepiep.