Voor het augustus nummer van Fietsmagazine werk ik aan een test met het materiaal van een aantal Nederlandse wedstrijdrijders. Zo ook de fiets van het CST American Eagle Sandd MTB team gerund door Bart Brentjens. Opvallende herintreder is natuurlijk het merk American Eagle. Samen met Henk Schipper zette de oud-Olympisch kampioen dit MTB cult merk terug in de markt.In het artikel in Fiets lees je straks meer over de Atlanta 2.0 fiets zelf. We spraken met team-manager Brentjens ook over het huidige mountainbiken. Hij is erg verheugt met de keuze van Mathieu van der Poel om ook op de mountainbike te stappen. Naast een aantal top 10 plekken in de Wereld Beker werd de alleskunner zelfs een keer 2de. Maar naast Mathieu doet Hans Becking het ook erg goed. Jaren van hard werken en steeds iets sterker worden leverde hem dit jaar goede prestaties op in de Wereld Beker, 12e en een 9e plaats op de UCI-ranking.
Het materiaal
Op materiaal gebied ziet Brentjens enkele duidelijke keuzes die de wedstrijdrijders maken. De One-By versnellingssystemen zijn gemeengoed geworden. De renners kiezen afhankelijk van het parcours een voorblad tussen de 28 en 36 tanden. Voor de wielmaat is de 29er wielmaat de keuze. Enkel het Rose XC team rijdt nog met 650B wielen of het moet richting enduro/downhill gaan dan is er wel eerder de keuze voor een kleinere wielmaat, aldus de teammanager. Zelfs een 14” framemaat weten de fabrikanten geschikt te maken voor 29er wielen, om de kleinere renners/sters met een optimaal rendement over het parcours te laten stuiven. Voor volgend seizoen zet Bart met American Eagle in op een volgeveerde fiets. Het gros van de
coureurs rijdt met dubbele vering en het is gewoon sneller op de steeds technischer wordende rondjes, zo geeft hij aan.
Wat betreft de onderdelengroep: de ervaring bij het team is dat er bij een single voorblad van Shimano een kettinggeleider nodig kan zijn. Vooral bij nattigheid en gras kan de ketting er wel eens aflopen. Dit is bij SRAM niet het geval. En wat betreft de keuze van het type banden is Brentjens streng maar duidelijk richting zijn renners. Zodra het een etappekoers of een marathon is komen er geen lichtgewicht bandjes zonder goede protectie tegen lekrijden rondom de velgen. Een materiaalpost is vaak niet in de buurt en repareren kost al snel erg veel tijd. Op de Cross Country rondjes is er elke 2 kilometer een materiaalpost waardoor je hier wel de keuze kunt maken voor het snelste rubber.Meer info over het CST American Eagle Sandd MTB team klik
hier
Voor meer info over Bart Brentjens klik
hier en voor het merk American Eagle klik
hier.