Een Stereo heb je al snel te pakken wanneer je bij Cube voor een fully kiest. Ze zijn er met 100, 120 of bijvoorbeeld met 150 millimeter veerweg. Steeds met een ander doel voor ogen.De 150 C:62 Race die wie hebben getest is duidelijk bedoeld voor het ruigere werk. Trans-alp ritten met het liefst wat lift passages of enduro wedstrijden. Waar de 160 versie van de Stereo het moet doen met 27.5 inch wielen is de begin vorig jaar geïntroduceerde 150 altijd voorzien van 29 inch wielen. Cube werkt veel samen met Fox en dat zien we terug bij deze Race uitvoering. Een mooie Float 36 vork met grip 2 demper en een erg prettig presterende DPX2 Evol achterdemper.Het frame is opgebouwd uit carbon. Vandaar de toevoeging ‘C:62’ aan de naam. De voorkant is behoorlijk ‘bulky’ met een stevig balhoofd en hoekige vormen. Dit word aan de achterkant doorgetrokken. De scharnierpunten zijn zo veel als mogelijk weggewerktWe schreven het al in het blad. We hebben ons vergist. We waren wat huiverig toen we voor het eerst met deze splinternieuwe Cube op pad mochten. Niet zo zeer vanwege het veersysteem maar vanwege de geometrie. We hebben het al vaker gemeld. De Duitsers uit Waldershof zijn behoorlijk conservatief en de meegekregen maat 20” (een flinke dus) heeft een reach van 457. Ter vergelijk, een maat M(!) Mondraker dune heeft al een reach van 470 mm en een maat L Specialized Enduro 462mm. Echter bij de eerste afdaling was het eigenlijk al behoorlijk raak tussen de Cube en mij. Van eindeloze finetuning was geen sprake. De korte reach stoort (zolang je niet al te grote fouten maakt) amper en is juist wel lekker speels. Het voorwiel heeft ook veel minder de neiging om weg te duiken wat bij langere fietsen nog weleens het geval is. De Stereo werkt met een Horst-link systeem. Daar hoeven we weinig over te zeggen, want een beproefd recept. En dat blijkt. De demper zorgt voor een mooi platform halverwege de veerweg en dat geeft een prettig gevoel. Het gevoel dat er altijd nog iets achter de hand is wanneer je eens iets echt verkeerd inschat.Cube monteert deze Race versie af met een volledige Shimano XT 2×11 speed groep. Ook de remmen. En dat is fijn want de 200 millimeter remschijf voor en 180 millimeter versie achter geven altijd genoeg remkracht. De specificaties van het schakelgerei kan wel een update gebruiken. 34/24 voor is fijn want inderdaad, je komt altijd boven. Maar de voorderailleur op deze fiets werkt gewoon niet lekker. Schakelen gaat prima maar de ketting beweegt dusdanig in een afdaling dat hij er 9 van de 10 keer naast ligt wanneer je beneden komt. Zeer irritant op den duur. Een 1x setup verhelpt dat probleem.RaceFace, Newmen en Schwalbe zijn nauwe partners van het merk. Het 78 centimeter brede stuur heeft een prettige vorm met redelijk wat back-sweep. Deze breedte is tegenwoordig het meeste gebruikt lijkt wel. Het stuur wordt gecombineerd met de Race Face Aeffect R 35 stuurpen. De oversized 35 millimeter diameter is hierbij toegepast om meer stijfheid en stevigheid te creëren.De Magic Mary en Hans Dampf in Addix soft en speedgrip uitvoering zijn prettige grip makers. Ook bij het testen tijdens deze wintermaanden komen we er in de Ardennen goed mee weg. Glijden tot de voorband hapt is vaak het devies en dat is zo lekker! December is niet direct de maand om eens lekker de bergen in te gaan maar met een shuttlebusje in de Ardennen maak je op een dag toch behoorlijk wat daalmeters. We zochten het dan ook niet heel ver buiten de landsgrenzen om met deze Stereo 150 te spelen.
Een brave, ietwat gewone maar lekkere stabiele enduro bak. Voorzien van degelijke bewezen onderdelen en voor een nette prijs. Houdt je van ‘low&slack’ dan zal je een deurtje verder moeten maar wil je een ‘altijd goed’ fiets waar je zonder morren ook vrij gemakkelijk mee kan klimmen dan kan deze Stereo 150 op de shortlist. €3199,-
Rob Meeuwessen
9 februari 2019
Rob Meeuwessen
9 februari 2019
Gerelateerd nieuws
Review | Cube Litening Air C:68X SLX, is deze lichtgewicht geschikt voor de Marmotte?
9 augustus 2024 - Nieuws
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen