Is dat een anonieme Chinees? Tot drie keer toe op één middag wordt mij deze vraag gesteld. De vraagstellers weten niet dat ze op dat moment naar misschien wel de meest exclusieve gravelbike kijken die er binnen de landsgrenzen te vinden is. Want de Chamois Hagar is me er eentje.Een gravelbike met de ISO-certificering van een mountainbike. Een off-road bike om gek mee te doen. Laten we het zo maar omschrijven. Evil is van origine een mountainbikemerk. En dan bedoelen we niet, hard trappen, snel thuis. Nee, dan hebben we het over party laps in het bikepark en veersystemen complexer dan de chip in je MacBook. Alle Evils lijken op elkaar, maar geen enkele Evil lijkt op een ander fietsmerk. Een Evil is apart, bijzonder en trekt bekijks. Dat is met deze Chamois Hagar niet anders. En ondanks dat de marketingafdeling echt geen seconde tijd heeft besteed om dit monster er enigszins appetijtelijk uit te laten zien, weet de matzwarte gestalte tóch indruk te maken.Oké, Evil’s gravelbike heeft heel veel weg van een mountainbike. De fiets is zo extreem qua hoeken dat iedereen kan zien dat hier iets aan de hand is. Simpelweg is het een mountainbike met een krom stuur. En zelfs dan is de hoek van de voorvork extreem lui! De Amerikanen hebben geprobeerd een rijdbare gravelfiets te leveren die voelt zoals al hun fietsen: shredable oftewel speelfietsen. Lekker bergop, als een malle bergaf. Maar dan met voldoende nokjes om voor een week aan proviand mee te nemen.Bizarre bovenbuislengte
De Chamois Hagar vergelijken met andere gravelfietsen is dan ook lastig. Er is simpelweg geen concurrentie in deze zelfgekozen categorie. Enkel de gravelbike van Liteville (wie kent ze niet) komt een beetje in de richting. Het frame is geschikt om met 650b of 700C wielen te gebruiken, waarbij de laatstgenoemde grootte wielen zelfs in combinatie met brede 50 millimeter banden kan worden gebruikt. De fiets is – bijna vanzelfsprekend – dropper post proof en ondanks de rare hoeken en absurde maatvoering is de zithouding heel ‘normaal’ te noemen. Om ervoor te zorgen dat de fiets bestuurbaar blijft met een 66,6 graden balhoofdhoek en een bizarre bovenbuislengte van 624 millimeter (ter vergelijk: de Ritchey scoort 5,5 centimeter minder in dezelfde maat Large!) is een korte 5 centimeter stuurpen gemonteerd.
Zak eens lekker door…. O, carnaval duurt nog even.
Brede banden betekent een erg lage achtervork.In het bos vallen direct een paar zaken op. De luie balhoofdhoek maakt van de fiets op lage snelheid een soort clownsmobiel. Bij het insturen van een bocht is het voorwiel geneigd ‘om te vallen’, zoals we dat alleen bij een downhill fiets zien. Ook merken we meteen dat onze setup met 650b wielen verre van ideaal is. Het bracket zakt te veel, waardoor de vraag niet is of je met de pedalen de grond gaat raken maar wanneer. De Evil vraagt om grote wielen en brede banden. Van alles meer. Net als snelheid. Zodra de fiets op gang komt, verdwijnt het rare gevoel aan de voorkant en gedraagt de fiets zich zoals de bedoeling is. De fiets is in staat zich als Barbapapa aan te passen aan het terrein. Zeker wanneer je de zadelpen laat zakken en het brede stuur onderin beet pakt als het echt bergaf gaat. De fiets daalt als een mountainbike en het lijkt wel of de matzwarte lak pas fleurig overkomt wanneer de trails lastiger worden.Het is haast onmogelijk om met dit gevaarte rechtuit over de brede paden te scheuren. Met een Evil wil je lol maken, ieniemienie laantjes induiken en kijken wat er aan de andere kant van de heuvel te zien is. Hoewel de voorkant idioot lang is, blijft de achterkant relatief kort. Zo stuurt de fiets verre van slecht en durven we hem best aan te raden als prima toertochtmachine om te gebruiken tijdens winterse crosspartijen over de heide en vossenjachten in het westen. Tijdens een kleine demontageronde worden we aangenaam verrast. De Evil heeft fijn schroefdraad in het bracket, een nette volledig doorlopende interne kabelgeleiding en mooie kunststof bescherming rondom de achtervork en onder het bracket.
Dit is een artikel uit Fiets 08, waarin we ook de Ritchey Outback hebben getest.
Getest: Evil Chamois Hagar gravelbike, van alles meer
Rob Meeuwessen
4 september 2020
Rob Meeuwessen
4 september 2020
Gerelateerd nieuws
Graveltest | Sensa Romagna Gravel SE, net zo lekker no-nonsense als zijn voorganger?
18 oktober 2024 - Nieuws
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen