Flinke spotlights verblinden het zicht. Je zit in de zwartleren stoel en speelt voor de vraag van 200.000 euro. Robert ten Brink kijkt je indringend aan en legt het vraagstuk voor. Wat maakt een moderne trailbike zo veelzijdig? Is het A. 29 inch wielen, B. Een lange progressieve geometrie of C. Een flinke dosis vering? Wij zijn je hulplijn. We loodsen je hier doorheen. Op naar de million dollar question.

Maar we gaan nu eerst naar de reclame.’ Wij zappen weg en dwalen af. Kijken een promotievideo van de nieuwe carbon Rift Zone en blijven hangen bij de mooie beelden op het scherm. De Rift Zone van Marin, het Californische merk dat al sinds 1986 bestaat, maakt zijn intrede. Hij was er al als betaalbare fiets met een aluminium frame, nu is er ook een carbon variant in twee prijsklassen. Wij testen de duurste fiets uit de folder. Een zeer doordacht samengestelde fiets, waarbij luxe onderdelen zijn afgewisseld met heel betaalbare. Goed waar het goed moet zijn, zonder opsmuk.

De uitzending gaat verder, het goede antwoord is daar. Gokte jij goed? Antwoord B is het juiste. Wilde je vroeger ruige dingen doen op de mountainbike, dan was een fiets met flink wat vering de enige oplossing. Als op een pogo stick knalde je de berg af, in de hoop het er levend vanaf te brengen. Inmiddels zijn we zo ver met de ontwikkeling van de framegeometrie dat de keuze van de juiste hoeken en lengte van buizen ervoor zorgt dat vering steeds minder fors hoeft te zijn.

Trailfiets met XC-aspiraties

Zie hier de Marin Rift Zone Carbon. Een trailfiets met crosscountry aspiraties. 125 millimeter veerweg aan de achterkant en 140 millimeter aan de voorzijde. Lekker knallen in Nederland? No worries, een snel bandje erop en racen maar. Dagje bikepark? Tuurlijk! De lift in en gaan. De Rift Zone eet van alle walletjes mee. We testen de fiets daarom zowel op de Nederlandse flowtrails als in meerdere bikeparken en trail centers in Duitsland.

“De Rift Zone is een trailbike zoals hij hoort te zijn.”

Bij de ontwikkeling van het frame is vooral gekeken naar snelheid en fun. Heel kort door de bocht is de geometrie van deze fiets puur enduro. Maar dan wel met flink wat minder veerweg en een redelijk laag gewicht. De Marin is lang. Heerlijk lang, wat jou alle vertrouwen geeft in de afdalingen. De zitbuishoek is flink steil. Hierdoor blijft het mogelijk om met zo’n lange fiets goed te kunnen klimmen. Zeker wanneer je de demper blokkeert ontstaat er een lichtvoetige fiets die wel degelijk omhoog wil. Nee, het is geen XC-racer, maar een plezierfiets waarbij het helemaal niet vervelend is als je een stuk moet klimmen.

 

Details

De voorzijde is volledig van carbon, de achtervork ‘gewoon’ van aluminium. We zien vooral veel middenklasse onderdelen. Een volledige Shimano SLX-groep, inclusief remmen. Tof, want die zijn betaalbaar en zeer krachtig. Vooral deze trailversie met vier zuigers per remmen schiet niet tekort. Een dropper post met dik 17 centimeter veerweg geeft voldoende vrijheid in de afdalingen. Marin combineert de betaalbare X-Fusion met een luxe, zeer prettige PNW-hendel, kleine details die de fiets extra prettig maken. Het enige nadeel betreft de zadelpen. De zitbuis is zeer kort. Zo kan het zadel ver zakken, maar zo zit je als lange Hollander ook snel aan de maximale zadelhoogte. Opletten dus bij de keuze van de framemaat!

Lift in, lift uit. We maken in een paar dagen tijd genoeg daalmeters met de Rift Zone om weer een paar weken op te kunnen teren. Van flowtrails tot blacklines, de fiets verteert alles prima. Alsof je op een mini-enduro bak zit. De lange voorkant, gecombineerd met zo kort mogelijke achtervorken, maakt van de fiets een echte ‘wheelie machine’. Tafels op het achterwiel, manuals over van jump naar jump. Het werkt wheelie good! Het is een echte speelfiets waarbij de Fox DPX 2-demper en het progressieve veersysteem zorgen voor een lekker poppy gevoel. Makkelijk de lucht in, met plezier vliegen richting Jupiter.

Bij de afwerking is er nog wel wat te winnen bij Marin. Zo komen afdekkapjes van de kabelgeleiding keer op keer los, net als de achterpat die we na iedere rit opnieuw konden aandraaien. Andere zaken als de kabelgeleiding en standaard 35 millimeter lange – of korte – stuurpen zijn dan juist weer zeer doordacht. De onderdelenkeuze is een behoorlijk allegaartje, maar duidelijk is wel dat iemand het hier voor het zeggen heeft gehad die zelf ook fietst, en niet op een dubbeltje kijkt. Enkel de wielen zijn upgrade waardig. De rest wordt bij vervanging enkel luxer, lichter en mooier. Niet beter.

Stofwolken blazen

In de wachtrij voor de skilift zijn mondmaskers verplicht. Geen probleem want bergaf kan ik zo’n ding ook wel gebruiken. Hard door de bocht betekent stofwolken blazen! Net als op de Nederlandse routes waar het o zo droog is stuif ik met de Rift Zone door de bocht. Bekertjes sparen met een glimlach op het gezicht. Fiets je op een volledig vlakke route, dan komt de Rift Zone niet uit de verf. Het voelt als een sportauto die niet mag doorschakelen naar de derde versnelling. Lekker doorrijden. Maar het speelse komt er dan niet van. Gelukkig zijn er tegenwoordig binnen de landsgrenzen volop singletracks te vinden.

Even knijpen in de achterrem en de fiets schuift de bocht om als een volleerde Jeffrey Herlings met pk’s in overvloed. Sprongetje in het vizier? Vier, vijf, zes meter. Allemaal geen enkel probleem. De Rift Zone is een van de meest allround trailfietsen waar ik al op mocht fietsen. Snel als rapper Boef in een gehuurde Audi, zo veelzijdig als Robert ten Brink als tv-presentator. Natuurlijk koos jij voor antwoord B. 29 inch wielen zijn standaard, vering is haast overbodig. De Rift Zone is kieskeurig samengesteld in al zijn facetten. Een fiets waarop ik het prima het jaar rond naar mijn zin kan hebben.

Marin Rift Zone

 


Dit is een artikel uit Fiets 09, hier te bestellen voor €6,95.