De Van Nicholas Revelstoke is helemaal bij de tijd, met Boost-passing voor het achterwiel en veel ruimte voor brede banden. Daarnaast heeft de fiets direct mount-montage van de achterderailleur en een side swing-optie voor de voorderailleur. Wij reden met de versie voorzien van 29-er wielen. Je kunt de fiets echter ook direct bestellen met een extra set 650b wielen met 2,8 inch brede banden. Even de remschijven en cassette overzetten en je hebt ineens een fiets voor totaal andere doeleinden.

Tekst: Mathijs Wagenaar, beeld: Bianca Nijenhuis

HET FRAME

Het frame is bepaald niet gemaakt van rechttoe rechtaan buizen. Zo is de zitbuis voorzien van een knik en zijn er gegoten titanium delen achter de trapas. Ook is de liggende achtervork aan één zijde lager. Dit is gedaan om ruimte voor een brede achterband te creëren. Het extra driehoekje onder de zitbuis doet denken aan een GT Zaskar. Naast de opvallende vorm van de gietdelen op de achtervork zie je dat ook de structuur anders is. Het titanium is daar dofgrijs om dat extra te benadrukken. De vervangbare achterderailleurpat is nogal fors: dat is goed voor de stijfheid. Ook opvallend is de enorm dikke onderbuis. Je zou bijna denken dat het om een aluminium frame ging. Alle kabels lopen aan één stuk in zijn geheel door gesloten oogjes – voor de echte titanium ‘cult’ is dit een must. De voorderailleur is optioneel direct aan het frame te monteren. De kabelgeleiding gaat dan onder de schuine onderbuis langs.

Gegraveerd logo als symbool van onverwoestbaarheid.

Hoe stijf en robuust wil je de ophanging van de derailleur hebben?

Mooi gietdeel voorzien van het logo.

AFMONTAGE

Je kunt bij Van Nicholas kiezen uit een hele reeks onderdeel opties via de online configurator. Zo zie je direct wat de keuzes doen met de prijs, het gewicht en het aangezicht van je fiets. Wij testen een ‘standaard’ versie, met een Shimano XT 1×11 set-up. Een 32T voorblad is voor vlakke Nederlandse rondjes wellicht wat aan de kleine kant. De RockShox Reba Boost-voorvork komt met een prettig bedienbare drukknop voor de lockout. Van Nicholas heeft haar eigen VNT-opbouwdelen. De naven uit deze lijn zijn voorzien van de lichtgewicht Notubes Crest-velgen. Het VNT-zadel valt wat uit de toon. Een variant met een titanium brug was meer op z’n plaats geweest. De standaard versie is afgemonteerd met Shimano XT-remmen. Onze testfiets, die beschikbaar is gesteld door Bongers Bikes, heeft echter Magura MT4-remmen.

PRAKTIJK

Zonder de fiets te wegen of te meten op stijfheid rijden we eerst wat test-rondjes. Zo kunnen we onbevooroordeeld een goed beeld vormen. Eerste indruk? De fiets rijdt erg strak. Stevig sprinten en aan het stuur trekken voelt allemaal erg direct aan. Toch gaat het merkbaar minder flitsend en levendig dan bij een high end carbon model. Begrijpelijk, zo zien we later, want de weegschaal stopt pas bij 11,1 kilogram. Het losse frame weegt net onder de 2 kilogram. Ben je eenmaal op snelheid, dan rijdt de fiets erg stabiel. Schakelen gaat nauwkeurig en vlot met de Shimano XT-groep. De Magura MT Race-remmen zijn anders dan de Shimano XT-remmen: je moet harder knijpen voor evenveel remkracht, maar ze zijn zeker goed te doseren.

De wielen zijn ondanks de lichtgewicht velgen merkbaar stijf, met dank aan de brede Boost-naaf. Het VNT-stuur is zo goed als kaarsrecht, wat voor een niet al te ontspannen houding zorgt. De VNT-grippers zouden we omruilen voor een paar zachtere modellen. Onderweg in ruig terrein valt ons enige flex op in de titanium zadelpen. Comfort halen we vooral uit de 2,25 inch brede Racing Ralph-banden, waarvan we de spanning laag hebben gehouden.

Titanium zadelpen: dat matcht.

Jammer: slordige kabelrooting beschadigt het frame.

Speciale open rib gietstuk voor extra stijfheid. De kleur van het titanium wijkt af.

Superdun gietdeel achter het crankstel.

A Eenzelfde driehoekje als bij de GT Zaskar.
B Schuine aanzet om de onderbuis optimaal aan te laten sluiten op de balhoofdbuis.
C Moderne vormgeving voor optimale vrijheid voor de band.