Niet bakken maar frezen
De Machine is een fiets volledig gemaakt uit 7075 T6 aluminium. Materiaal waar ze in de fietsindustrie normaal alleen sturen en eventueel stuurpennen van maken. Het is oersterk maar lastig te verwerken en bijvoorbeeld niet te lassen. Het is daarom dat dit frame volledig CNC gefreesd is. Hoe gaat dat dan? Twee voorgevormde delen worden één voor één tot een linker en rechter helft van het voorframe gefreesd. Hierna worden ze samen met lijm aan elkaar verbonden. Om de boel goed te laten hechten wordt het frame met bouten aan elkaar gezet. De bouten blijven zitten. De gaten zitten er immers toch al in.Buiten het boekje
De Machine is niet alleen bijzonder vanwege de productiewijze. Ook de geometrie en de daarbijbehorende rijeigenschappen zijn een genre op zich. Merken als Mondraker met de Dune, welke we vorig seizoen uitgebreid hebben getest komen in de buurt maar geen enkele fiets is zo radicaal in het gebruik van hoeken en lengtes als de Pole. De wielbasis is (in maat L) met 1335 mm ruim 10 centimeter(!) langer dan een gemiddelde enduro fiets. De reach (510 millimeter) een dikke 4 centimeter langer en ook de achtervork is verre van kort. De bovenbuis en balhoofdbuis zijn dan weer redelijk ‘normaal’. Aan de voorzijde is de balhoofdbuis met 63.9 graden 1 tot 2 graden luier dan wat we standaard noemen. Vergelijk de voorzijde eigenlijk maar gewoon met de maten van een X(X)L downhill racemachine. Door dit alles gaat de Pole bergaf zoals een poolhond door de poedersneeuw schuift. En dan komt het bijzondere. Waar je met een pure downhill fiets geen meter kunt klimmen lukt dat met deze Pole wel. Het veersysteem bij de Pole draait om het bracket heen en zit in zijn geheel zeer laag. De demper is asymmetrisch geplaatst (vet!) en hierdoor is er alle vrijheid om de zitbuis extreem recht te maken. 79 graden maar liefst. Zo’n 5 graden rechter dan gebruikelijk. We testen dit tijdens een langere rit zonder shuttle en het werkt. Klimmen gaat verdacht goed en je zit behoorlijk ver boven het bracket. Kleine sidenote: Klimmen met zo’n fiets betekent rijden om boven te komen. Snel gaat dat niet. De vering is weinig aan trapinvloeden onderhevig en vraagt daarom ook niet om andere instellingen wanneer we bergop peddelen.Vork & Demper
Flink radicaal dus. Ons testmodel in ‘TB’ versie heeft een Rockshox Lyrik RC2 vork met 180 millimeter veerweg en Super Deluxe RCT demper en 160 millimeter vering. De vorige zomer geupdate RC2 vork is het topmodel uit de Lyrik lijn en straalt één en al luxe uit. De vork biedt een legio instelmogelijkheden aan.Wielen & Banden
Mavic levert de wielen. Een paar Deemaxen. Het is jammer dat ze niet meer geel zijn want wat wilde ik als 12 jarige graag zo’n setje zwaar overbouwde downhill wielen uit Frankrijk. De gele hoepels zullen voor altijd Mavic én rampage tegelijkertijd uitstralen. De vernieuwde Deemax wielen zien er inmiddels een stuk ‘normaler’ uit en zelfs onopvallend. Maar wel met prettige stijve velgen en een binnenwerk in de achternaaf.Onderdelen
De Machine is grotendeels afgemonteerd met onderdelen uit de stal van Sram. Een volledige Sram GX schakelgroep. Inclusief crank. Enkel de achterderailleur is iets luxer, een XO versie. Niet dat dit veel maar het ziet er wel kek uit natuurlijk. De Machine ‘semi opgebouwd’ geleverd. De derailleur, crank en ketting moet je zelf nog monteren. Deze zijn echter al volledig afgesteld met kabel en al. Ook de ketting is al op lengte. Een makkelijk dus.Nieuwe grenzen
Het ge-pole-ijste stukje techniek uit afkomstig uit Vaajakoski is geen heuvelrug fiets. Dit is een rauwdouwer. Een fiets die twee doelgroepen bedient. Ben je technisch minder begaafd dan helpt de extreme geometrie van de Pole je op het rechte pad te houden terwijl ervaren fietsers hun grenzen juist extra kunnen verleggen.Of het nu Duitsland, de Ardennen of Italië is. Overal waar we komen en de Pole uit ons busje laden draaien alle hoofden om. Alsof Prins Pils in zijn gouden koets langs rolt draaien nekjes van links naar rechts. Boven aan de afdaling controleren we de banden, zetten de versnelling in standje volle bak en maken ons op voor een paar minuten vol gas. De Machine kun je laten lopen. Het is als een kat met 9 levens. Hij komt altijd op zijn wielen terecht. Alsof je aan het accelereren bent in een supercar, rijdt deze fiets hoe harder hoe beter. De achtervering doet z’n werk terwijl jij je vingers stevig klemt rondom de Ergon grips. Het Ultra Lange frame is zo verschrikkelijk stabiel dat je je eigen grenzen binnen no time begint op te rekken. Recht toe, recht aan. Overal overheen.En korte bochtjes dan? Jumps, kombochten en switchbacks? Tja, dat is een ander paar mouwen. Wanneer je met zo’n log apparaat rap de bocht om wilt zul je redelijk technisch moeten zijn en je rijtechniek een beetje moeten aanpassen. Zo loont het om de fiets eerder al de bocht in te smijten. Je fiets zo plat mogelijk tegen de grond duwen verkleint de draaicirkel en daarmee de kans op snelheidsverlies aanzienlijk. Op ruwe tracks tijdens één van onze testdagen op de EWS trails in Finale was het verschil tussen een ‘normale’ 170/160 millimeter fiets en dit apparaat enorm groot. Niet zo zeer de uiteindelijke snelheid. Wel het gemak, de controle en het veilige gevoel dat de Machine je geeft. Waar andere fietsen krijsen als de elektrische gitaar van een Finse metalband is de Pole muisstil en hoor je enkel de symfonie van kletterende keien en schuivend grind onder je.Conclusie
Wat een droombaan heb je toch als je je eigen droomfiets mag testen. Zou ik hem kopen? Ja en nee. Goedkoop is de Pole niet maar als je ziet wat voor een vakmanschap en ontwikkeling er in de machine zit dan is dat eigenlijk niet meer dan logisch en valt de frame prijs van €3500 nog best mee. Een mainstream S-Works is niet goedkoper. De fiets rijdt zoals je verwacht en zelden heb ik met zoveel vertrouwen en plezier een berg af gereden. De lange geometrie en is volledig mijn ding. Toch is het zonde zo’n dure fiets te kopen om er vervolgens meer naar te kijken dan mee te fietsen. Gelukkig heeft Pole onlangs de ‘Bushmaster’ uitgebracht. Zelfde concept. Dezelfde looks. 140 millimeter veerweg. Dat is de mijne!+ Op het randje+ Blikvanger
– Niet bruikbaar binnen de landsgrenzen
€6.450,00
polebicycles.com