MTB-redacteur Rob en zijn testfiets mogen dan alleskunners zijn, de race waaraan ze zich samen wagen i-skeen kattenpis. De testfiets tijdens de Transvésubienne was deze Radon Skeen Trail CF 10.Ik ben in Nice en sta te trappelen om deel te nemen aan de Transvésubienne. Het is een van de oudste, maar ook zeker een van de meest bijzondere en veeleisende marathons op de kalender. Een rit in lijn van een kleine 80 kilometer, die begint met een massastart omlaag vanaf een skipiste. Daarna is het dalen, klimmen, lopen en hopen. Alleen alleskunners halen hier de finish, aan het strand nabij Nice.Tussendoor loop je, klim je en verslind je. Fiets in de nek en hup over het hek. Van de kleine 3000 meter klimmen loop je zeker de helft. Dat ligt me. Mij is geen wandelpad te lang en geen afdaling te lastig. Dus als die twee ingrediënten samenkomen in één wedstrijd, ben ik in mijn element. Voor dit spel lijkt de Radon Skeen Trail CF 10.0 de ideale fiets. Hij heeft een carbon voorframe, een gedegen 4-punts veersysteem en louter degelijke onderdelen. Alleen het gewicht is een dingetje: dik 14 kilo is aan de zware kant.Ook goedemorgen!
Na de start tijdens zonsopkomst word ik pas echt wakker als blijkt dat we de zojuist afgedaalde piste ook weer op mogen. De Skeen is uitgerust met een SRAM 10-52 cassette. Nog groter dan voorheen dus, en dat is helemaal niet erg: ik ga er lekker op. De geometrie is redelijk allround, maar toch vooral gericht op afdaalwerk. Naast de hoger dan gemiddelde balhoofdbuis heeft de fiets ook nog een gigantische spacer tussen frame en stuurpen. Samen met de vrij korte stuurpen levert dit een fiets op die we niet direct kunnen bestempelen als topklimmer. Spacer weg en een twee centimeter langere pen was voor deze racebak waarschijnlijk beter geweest. Neemt niet weg dat ik in overdrive omhoog klauter. Bijna boven is het lopen geblazen. Tapdansend over een schuin aflopend grasveld vol marmottenholen baan ik me een weg richting iets dat lijkt op een pad.Hoe doen ze het?
Radon is een merk dat haar fietsen direct aan de consument verkoopt, zonder tussenkomst van dealers. Net als andere Duitse fabrikanten als Canyon, Rose en YT. Radon is het huismerk van de website bikediscount.de. De prijs-kwaliteitverhouding is zo uit de kunst, dat je je afvraagt hoe ze het ervoor kunnen maken. Zeker omdat de frames wel degelijk helemaal zelf ontwikkeld zijn. Deze carbon Skeen heeft een vrij eenvoudig 4-punts Horstlink-veersysteem, gekoppeld aan een RockShox Super Deluxe demper. Het is een systeem dat al jaren bestaat en dat is niet voor niets: het werkt. Al merk je wel dat het minder efficiënt en vloeiend veert dan nieuwe systemen met bijvoorbeeld meer rearwards axlepath en hogere antisquadwaardes. Wat ook merkbaar is, is dat de Pike Ultimatevork beduidend beter zijn werk doet dan de demper. De Pike filtert alles moeiteloos uit en maakt van een rockgarden een rode loper. De achterkant hotseknotst er voor het gevoel wat achteraan.Fietsen in een keukenkastje
Intussen dalen we duizend meter aan één stuk. Bergpaadjes maken plaatst voor eindeloze switchbacks en duizend-en-eendrops op hoge snelheid. De gemixte Magura Trail-remmen, met achter een enkele zuiger en voor een relatief kleine schijf, verdienen een upgrade. Het setje piept en krijst van pure ellende op deze trails en heeft duidelijk behoefte aan wat vriendelijker terrein. Shimano XT-remmen met dubbele zuigers en aan de voorzijde een 200 millimeter schijf, dat zou perfect zijn! Ook de grips verdienen een upgrade. Die zijn idioot hard en bieden nul comfort. Dit zorgt in afdalingen – zeker in combinatie met de lange Magura-hendels – voor pijn in de onderarmen en handen. Na een ellenlange klim, zowel op als naast de fiets, zouden we nu een eerste blik op de Middellandse Zee moeten krijgen, een mooie moraalboost. Maar helaas, het is mistig en het regent pijpenstelen. Het terrein verandert. Grijze rotsen maken plaats voor bruine zandgrond. Door de regen ruik je de kruiden om je heen extra goed. Fietsen als in een keukenkastje, je wordt er hongerig van. Mijn dieet bestaat tot zover uit reepjes en gels. Geen fruit du mer of pasta al dente te bekennen hiero. Mijn alleskunner
Radon weet de prijs van haar fietsen laag te houden door veel met dezelfde producenten samen te werken, door zelf slim en eenvoudig te produceren en door direct naar de consument te verschepen. Die eenvoudige productie zien we hier en daar terug. Zo is het achterframe van aluminium en loopt de versnellingskabel daar los doorheen. Ook veel andere details, zoals de bouten in de link, zijn relatief simpel. Geen probleem voor nu, maar ik vraag ik me wel af hoe het zich op langere termijn houdt. Qua sturen is de fiets prettig voorspelbaar. De stijfheid van het frame is ruim voldoende en ook de wendbaarheid mag er zijn. Een sprintje trekken ligt de Skeen niet. Eindeloos trailrijden, dat is zijn ding. Hierbij kan de fiets veel meer aan dan de 120 millimeter veerweg in eerste instantie doet vermoeden. Dat merk ik in een van de laatste lange afdalingen. Puur enduro is het. Freeriden over een uitgesleten bergkam zonder gedefinieerde route. Heerlijk. Vooruitkijken, remmen laten vieren en genieten. De Skeen kan het allemaal. Vandaag is-ie mijn alleskunner. Kijk naar de kleurkeuze, naar die kleurige aluminium componenten. Zie de onderdelen van bekende namen als DT Swiss. Het geheel komt beduidend luxer over dan de prijs zou doen vermoeden. Speels in de toermodus
Na dik acht uur ploeteren en foeteren rol ik richting de laatste afdaling. Voor ik het weet sta ik geparkeerd. Letterlijk. Mijn fiets gaat geen kant meer op en ik evenmin. Het pad is veranderd in brokken klei. En die zitten nu opgehoopt tussen mijn frame, vork en wielen. Losschrapen, even twee meter rollen en hup, weer losschrapen. Ruim twintig minuten doe ik over de laatste kilometer. De Transvésubienne is een moetje als je jezelf mountainbiker wilt noemen. Een race als geen ander, vol verrassingen en eigenzinnige wendingen. En mijn Radon Skeen sleepte zich daar – op een lek bandje en wat loslopende bouten (oeps!) na – probleemloos doorheen. De fiets is trouwens ook in Nederland prima bruikbaar. Maar wel in toermodus, want race-dna heeft deze Skeen niet. Zoek je een speelse fiets die het hele jaar rond bruikbaar is op allerlei terreinen voor een degelijke prijs, dan is dit mi-skeen wel de beste optie.
Getest: Radon Skeen Trail CF 10, i-skeen kattenpis
Rob Meeuwessen
2 december 2021
Rob Meeuwessen
2 december 2021
Gerelateerd nieuws
Mountainbiketest | Specialized Chisel Comp, lijkt sterk op de bekende carbon variant
11 oktober 2024 - Nieuws
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen