Pittig getest
Het duurde even voordat we hem te pakken hadden voor een test. De Trance is een trailbike met bijvoorbeeld de Kona HeiHei en Specialized Stumpjumper FSR ST als concurrent. Deze Trance met een veersysteem met dubbele link werkt met een compleet voorframe én complete achterkant. Alles wat kan bewegen zit kort bij elkaar en compact, dicht tegen het bracket gemonteerd. Maestro noemt Giant dit al enkele jaren. Wat toen de langverwachte opvolger van de het ATX model met Horst link was is nu een behoorlijke standaard in de markt. Enig nadeel van deze lage constructie: De demper is vrij kort en dat levert geen heel fijngevoelig veersysteem op. We pompen (bij gebrek aan volume spacers) de demper dan ook wat harder op dan gebruikelijk om overmatig doorslaan van de demper te voorkomen. De trails die we ermee opzoeken zijn behoorlijk ruw en fullface-helm waardig. Met 115 millimeter aan de achterkant (wat eigenlijk helemaal niet zo veel is) voelen we de demper nog wel eens tot de max inveren.De Trance hebben we op diverse terreinen uitgelaten. Van snelle ‘race’ tochtjes tot singletrack events. Ook ging de Trance mee in ons shuttlebusje. De voorkant van de fiets voelt lekker stevig met een 2.3 Minion DHF voorband en 130 millimeter Fox 34 vork. Een Rhythm dat wel. Deze uitvoering van de 34 vork steekt gewoon wat eenvoudiger in elkaar dan een Float en heeft dan ook wat minder instelmogelijkheden. Oppompen, rebound finetunen en rijden. Het stuur is 780 millimeter breed en alles samen geeft dit de voorkant niet echt een trailfiets gevoel mee. De Trance kan wel wat meer hebben.Carbon frame én velgen
De achterkant komt er dan voor het gevoel dan ook een beetje achteraan zetten. Dit ligt niet alleen aan de frameconstructie. Ook over de afmontage valt wat te zeggen. De Advance Pro 2 is de meest luxe (en enige) carbon variant van de Trance die je in de Benelux kunt kopen. Deze is uitgerust met de basis SRAM NX groepset (dat is nog tot daar aan toe) maar ook met een Sram Guide T remset. We overdrijven niet als we zeggen dat op de steilste afdalingen stoppen echt niet mogelijk was. Een grotere remschijf voor zal dit probleem deels oplossen. Een upgrade van de remmen het andere deel. De forse prijs -ondanks de magere afmontage – is deels toe te schrijven aan het carbon frame maar vooral ook aan het feit dat je er een paar carbon velgen in geleverd krijgt. De TRX1 wielen van Giant zelf hebben een binnenbreedte van 30 millimeter wat vrij normaal is bij dit soort fietsen. De wielen zijn standaard tubeless ready en hebben een dikke ‘hookless’ velg rand. De wielen functioneren zoals ze moeten doen. Behoorlijk stijf, dikke spaken en tijdens onze testritten voelt dit alles vertrouwd. Goed, maar niet opvallend.Guide T. Zo blijft er toch nog iets te upgraden over…
SRAM NX
Die NX groepset is trouwens prima. Goed voor degelijke ritjes overal in Europa. Verwacht geen lichte fiets. De cassette oplopend van 11 tm 50 tanden weegt alleen al meer dan 500 gram. Eénmaal weigerde het spel faliekant. Bij een modderrit met eindeloze drek werd het normaal o-zo precieze schakelen een zoekwerk waarbij de ketting ijverig van tandje naar tandje oversloeg.Sram heeft op de NX groep zo veel mogelijk bespaard en dat merk je vooral in de veerspanning van derailleur en shifter. De hendel heeft behoorlijk wat ‘voorspanning’ nodig. Indrukken betekent dus niet meteen schakelen. De achterderailleur heeft flink moeite om de ketting op zijn plek te houden en dat valt op door de beschadigingen op het frame.
Mooi knikje!