Omdat je ‘s zomers op de racefiets onderweg bent, heb je aan het einde van de vorige winter je mountainbike in de schuur gezet. Maar nu komen de wintertoertochten er weer aan en heb je de dikke-bandenfiets weer nodig. Niet alles werkt echter meer zoals vorig seizoen. In een aantal stappen heb jij je bike weer perfect werkend voor de winter.

Geef je fiets een goede poetsbeurt. Bekijk alle onderdelen goed op slijtage en beschadigingen. Ziet alles er van buiten nog goed uit? Zitten er geen barstjes in het frame die kunnen duiden op een scheur? Zijn de tandwielen nog goed genoeg? En meet de ketting na (met een Rohloff-kaliber) of deze versleten is. Haal de kabels los en spuit ze door met een teflon spray. Lopen de kabels nu nog steeds niet echt soepel, vervang ze dan. Verstandig om meteen een afgedicht setje te monteren, zoals bijvoorbeeld van Avid. Vuil kan zo niet tussen de binnen- en buitenkabel dringen en zo blijft de schakelkwaliteit lang op een hoog niveau. Een afgedicht setje gaat twee winters mee!

Monteer nieuwe derailleurwieltjes of haal de oude uit elkaar en olie ze in. Reinig de ketting heel erg goed, bij voorkeur met een speciaal kettingreinigingsmiddel en dit handige apparaat. Laat de ketting drogen en smeer de ketting dik in met de juiste kettingolie. Laat de olie er eerst een dag goed intrekken voordat je het overtollige smeermiddel er af wrijft.

Zet je mountainbike voordat je er ook maar een meter mee gaat fietsen eerst een dag op zijn kop weg. De meeste duurdere vorken hebben namelijk een oliebad. De olie komt zo weer tegen de uitgedroogde seals aan, die zo weer soepel worden. Als je vork wat stroef veert, breng hem dan naar je dealer voor een revisie (Het kan sowieso geen kwaad je vork éénmaal per (twee) jaar te laten reviseren.

Controleer de (schijf-)remblokjes en vervang deze eventueel. Bewaar nog niet volledig versleten blokjes als reserve. Vergeet nieuwe schijfremblokjes niet in te remmen voordat je het terrein in gaat. En ook als je nieuwe blokjes als reserve meeneemt is het verstandig deze eerst goed in te remmen door een keer of twintig vanaf hoge snelheid hard te remmen.

Haal je zadelpen los en vet deze in voordat je hem terug plaatst, anders zit die na de winter geheid vast. Controleer of alle boutjes nog vast zitten. Het roesten van boutjes kun je voorkomen door alle koppen met zuurvrije vaseline in te smeren of ze te bespuiten met wax. Het hele frame kun je ook inspuiten met wax (voorzichtig met de schijfremmen), zodat vuil onderweg moeilijker hecht en het schoonmaken makkelijker gaat.