Links is waar je duim rechts zit en dat is bij Cannondale net zo. Al zeven generaties lang brengt het Amerikaanse merk de eigenwijze eenbenige Lefty voorvork op de markt. In verschillende type fietsen en diverse uitvoeringen. Na zeven generaties is het tijd voor número Ocho! Acht in het Spaans dus. Al hadden we tijdens de presentatie van dit geweld in het Duitse Albstadt liever een poncho dan een Ocho.

We zijn in Albstadt waar op de vooravond van de eerste Wereldbeker Cross country op Europese bodem de nieuwe Cannondale F-Si wordt gepresenteerd. Links en rechts vallen wat mondjes open want de verwachtingen worden waargemaakt. In de wandelgangen klonk het al maar het is nu echt het geval. Cannondale heeft het voor elkaar gekregen om een singlecrown Lefty te maken. En dat ziet er héél bijzonder uit. De vork lijkt in niets op de oude Lefty en is volledig opnieuw ontwikkeld. Geen dubbele bevestiging boven én onder het balhoofd meer dus en ook geen volledig 1 1/5e balhoofdbuis. Standaard maten (1 1/8 naar tapered 1 1/5) en een normale stuurpen die volledig uitwisselbaar is zijn nu de norm.

Een normale cockpit met alle vrijheid om je positie te finetunen.

Twee uitvoeringen

De Ocho komt (Nu nog alleen in de vlamnieuwe F-Si) in twee uitvoeringen beschikbaar. Op de eerste 3 modellen zit de 1750 gram wegende aluminium vork terwijl je op de Hi-Mod modellen een volledig carbon chassis krijgt. Deze weegt slechts 1450 gram en laat hierin dus geen steekjes vallen ten opzichte van de concurrentie. Sterker nog, Cannondale claimt niet alleen dit nette gewicht maar brengt ons ook het nieuws 9% stijver te zijn dan een topmodel Rockshox Sid en zelfs 11% stijver dan een Fox Stepcast. we zijn niet alleen in Albstadt om te kijken naar een doos vol vorken, we rijden zelf ook op het wereldbekerparcours en testen de vork natuurlijk uitgebreid uit.

Één grote glibberige ijsbaan, dat is waar het parcours na twee dagen non-stop regen in is omgetoverd. We rijden met de F-Si over de tracks en glijden bocht na bocht ongecontroleerd door. Echt testen zit er niet in maar na een aantal rondes krijgen we het Hardtail gevoel weer een beetje terug en gaan de afdalingen toch wat vlotter. We rijden de A-lines al gaat dat zeker niet risicoloos. Wel kunnen we op de drops de Lefty eens goed testen. De vork is stijf! Zo fragiel als het geheel eruit ziet, zo stug is de voorkant van de fiets tijdens het rijden.

Singlecrown!

Een team van vijf man bouwde de vork vanaf de grond af aan opnieuw op. Gebruikte bestaande technieken zoals de kenmerkende naaldlagers of kwamen met volledig nieuwe oplossingen.

De naaldlagers die de vork zo onwijs soepel maken zijn dichter naar elkaar gebracht en bestaan nog maar uit drie in plaats van vier lagers. Nieuw is de ‘Stoplock’. Een snelspanner om je remklauw met één inbusbout los te kunnen draaien. Dit bespaart veel tijd bij bijvoorbeeld een lekke band. De demper heeft een rebound en compressiefunctie en vooral die laatste is zeer duidelijk instelbaar en aanpasbaar tijdens het fietsen.

De ‘Guideguard’ oftewel het beschermkapje is ook volledig vernieuwd en is gemaakt van een veel harder materiaal dan voorheen. Hierdoor is het vervelende geklapper verleden tijd. Ook word de remkabel nu door een tunneltje mooi omhoog geleid richting het stuur. Chique en mooi opgelost!

Technische features:
Aluminium Ocho: 1750 gram
Carbon Ocho (alleen in de Hi-mod modellen: 1465 gram
Compressie instelling, 8 Clicks + lockout vanaf het stuur.
Rebound instelling, 23 Clicks.

De compressie is in te stellen – tijdens het rijden – en geeft een duidelijke schaalverdeling.

Cannondale F-Si

Er was natuurlijk veel meer dan alleen de vork. De F-Si, Cannondales worldcup raket is volledig vernieuwd. De Ocho speelt een grote rol in dit geheel maar het frame zelf heeft ook een aantal eigenaardige vernieuwingen meegekregen.
Bij de aanvang van het ontwerpproces werd als doel gesteld: Alles moet beter, sneller op alle vlakken. Om dit doel te behalen is het frame niet aangepast maar is er een compleet nieuwe basis neergezet. Zoals elk nieuw frame van een grote speler op de markt is het frame langer, lager en luier geworden. Iedereen wil een zo’n ‘slack’ mogelijke fiets vanwege de daalcapaciteiten welke hard nodig zijn op de lastige wedstrijdparcoursen. En dat hebben we gemerkt. Albstadt mag dan bekend staan als ‘makkelijk’ we hadden onze handen meer dan vol om een ronde foutloos af te werken. Om niet door te slaan in de geometrie en toch een zo’n handelbaar mogelijke fiets te bouwen is er slim ingespeeld op het hebben van een eigen vork. De balhoofdhoek is met 69 graden al behoorlijk vlak te noemen, maar Cannondale heeft hun Lefty ook nog eens 55 mm reach gegeven. Hierdoor worden de afdalingen een stuk voorspelbaarder.


De fiets heeft niet alleen een luiere balhoofdhoek, de bovenbuis is ook erg lang. Met een reach van 440mm in maat L is de F-Si weer wat langer dan de concurrentie. De standaard 100 milimeter stuurpen op onze XL testfiets had best een stukje korter gemogen, zeker met het brede 760mm stuur wat Cannondale monteert. Daar houden we van!

Standaard vernieuwingen die bijna verplichte kost zijn zoals: interne kabelgeleiding, mogelijkheid tot dropperpost en boost achteras zijn ook terug te vinden net als het feit dat het nog mogelijk is om een voorderailleur te monteren. Mogelijk wel, maar er wordt standaard geen enkele fiets aangeboden met een derailleur op de zitbuis. Shimano verliest hiermee dus weer een grote speler op de markt. Kies je de basisuitvoering dan krijg je een Eagle setup met 11×50 sunrace cassette terwijl de overige modellen een 10×50 sram cassette gemonteerd hebben gekregen. Het voorblad is altijd 34t.

Better save then sorry

Aan de achterkant van het frame twee mooie ontwikkelingen. De dunne achtervorken in combinatie met de Save carbon zadelpen moeten zorgen voor extra comfort. Om dit effect te versterken is de zitbuis verlaagd en de zadelpenstrop wegbezuinigd. Mooi zeker maar voor de Nederlander met lange benen niet altijd prettig als je de maat moet bepalen. Opletten dus!

Halve bak of superslim

Een 12×148 millimeter steekas zit vast gedraaid aan de rechterkant van het frame. máár, aan de linkerzijde geen ronde opening zoals we gewend zijn inmiddels maar gewoon weer een ouderwetse dropout. Met een paar draaibewegingen aan de steekas is je wiel los en valt hij uit het frame. Een fractie winst voor de toerist maar kostbare tijd voor de atleet waarbij iedere seconde telt.

Schijfremmen in de racewereld zijn inmiddels al aardig ingeburgerd en daar is dan ook de stap van Postmount naar Flatmount bevestiging gemaakt. Mooier, en makkelijker wanneer je 140 millimeter schijven wilt gebruiken. Flatmount, ontwikkeld voor race en gravelbike zit ook op deze F-Si. Wel met een adapter, want de gebruikte remsets van zowel Sram als Shimano zijn enkel nog beschikbaar in Postmount.

De F-Si mag dan een hardtail zijn. Technische snufjes ‘all over the place’. De achternaaf is opgeschaald naar Boost-standaard maar daarbij word ook nog steeds gebruik gemaakt van de Ai-offset waardoor de kettinglijn niet 3 maar 6 millimeter naar rechts word verplaatst.

Zes uitvoeringen

Te koop in zes verschillende uitvoeringen vanaf €2999 tot een idiote €8499 voor de meest complete Hi-MOD. Kies je het basismodel dan krijg je ‘gewoon een Reba’ Daarna zit je vast aan de Ocho en dat is bepaald geen straf. De Carbon 2 of Hi-MOD modellen zijn uitgerust met carbon wielen Cannondale zelf of Enve. Sram bepaald grotendeels de afmontage met Eagle setups overal en verschillende type Level remmen.

Simon Service app

Cannondale heeft serieus werk gemaakt van hun nieuwe App. De Simon service, te downloaden voor Apple en Android werkt werkelijk als een spelcomputer. Je scant de vork welke wordt herkend door de holowgramsticker op de vorkpoot. Door middel van augmented reality scroll je over de vork heen en bekijk je de Lefty van binnenuit. Hulp bij het afstellen van je vork, onderhoudstips en videos of tuningtips het word allemaal zeer duidelijk uitgelegd.

Download de app voor iOS hier: Simon service. App.

 

29 F-Si Hi-MOD World Cup € 8,499

29 F-Si Hi-MOD € 6,999

29/27.5 F-Si Carbon 2 € 4,999

 

29 F-Si Carbon 3 € 3,499

29 F-Si Carbon 4 € 2,799

29 F-Si Carbon 5 (July release) € 1,999