Goed opletten op de site van Canyon. Achter bijna alle modellen staat de stempel ‘new’. De Duitsers rammen er nogal over momenteel. Daarbij komt ook nog eens deze gloednieuwe Spectral 29er. Geen opvolger voor de al bestaande Spectral met 650B wielen. Nee, een volledig nieuw platform.

Met de 650B versie hebben we in het verleden veel plezier gehad. Niet enkel in Nederland. Vooral in het buitenland. Slovenië, Oostenrijk, Duitsland. De compacte fiets met lekker speelse vering staat nog altijd hoog in het rijtje favorieten bij mij. Alle kritische noten  van mijn kant lijken gehoord en de nieuwe 29er ziet eruit als een heerlijke speelfiets.

Canyon Spectral 29

Als basis is hetzelfde ‘triple fase’ veersysteem gebruikt wat Canyon toepast op al hun vol geveerde fietsen. Soepel aanspreken aan het begin van de veerweg, duidelijk vertragen halfweg om op het eind behoorlijk progressief te worden. Bij dit nieuwe model met 150 millimeter voor (160 voor de modellen met Fox vork) en 150 millimeter achter is die progressie nogmaals opgehoogd. Meer geschikt om los te gaan. Het speelse ‘poppy’ gevoel waardoor de fiets zo makkelijk de lucht in te krijgen is blijft. Wel heeft de fiets met 150 millimeter een centimeter meer veerweg dan de 650b versie.

De Spectral 29er is enkel in carbon beschikbaar. Hierdoor is de stijfheid hoog en blijft het gewicht relatief laag. Net geen 2600 gram slaat de weegschaal uit wanneer je een complete frameset weegt. De geometrie van de fiets is lekker modern. Waar Canyon bij eerdere modellen nog bescheiden en in de comfortzone bleef zijn ze met deze Spectral lekker los gegaan. De zitbuis is zo’n 2 tot 3 graden steiler dan de 650B versie. De balhoofdhoek is dan weer 1 tot 2 graden luier, afhankelijk van de maat. De reach is met 485 in maat L fors. Bekijk goed de geometrie voor je een model bestelt! Grootste verbetering ten opzichte van de 650B versie is het veel lagere balhoofd. We hebben nog niet op de 29er kunnen rijden, maar we voorspellen een nog speelser en meer wendbaar stuurgedrag.


Degelijkheid voorop

Deze fiets is niet gemaakt om mee te shinen. Bruikbaarheid heeft hoog op de prioriteitenlijst gestaan. Zo heeft het frame mooi schroefdraad in het bracket. Verder zijn bij alle verbindingen los vervangbare aluminium bussen gebruikt. Deze druk je zo in het frame waardoor er geen schroefdraad in het carbon hoeft te worden gebruikt. Service is zo snel en makkelijk. Ook onderweg. Kabels lopen wel binnendoor, maar in een rechte lijn met een volledige buitenkabel. Ook prettig!

Als laatste is de fraai gevormde zadelpen van de 650B fiets ingeruild voor een normale pen met standaard klemmetje. Zo is een langere dropperpost bruikbaar. Ook kun je de interne klem zo niet meer stuk draaien.

De Canyon is opgebouwd met veel eigen onderdelen zoals de G5 stuurpen. Details zien we vooral bij de compacte kettinggeleider en mogelijkheid om een ‘toolwrap’ onder de bovenbuis te monteren. Dit zien we meer en meer bij trailbikes.

Met 150 millimeter veerweg en grote wielen lijkt de fiets erg op de Canyon Strive. De full-on enduro fiets. Nu moet de Spectral duidelijk meer als speelse trailbike gezien worden. De fiets voor de zondagochtend met jumpsessions en bikepark laps. De Strive is de racemachine om snelle tijden mee te klokken.

Binnenkort duiken we met de 29er het bos in. Eens kijken of we zelf speels genoeg zijn om met de kwaliteiten van de Spectral overweg te kunnen. De fiets is beschikbaar in 4 uitvoeringen van €3299 tot €5999. Meer info hier.


Canyon Spectral 29 CF LTD €5999