Motorsysteem
Orbea maakt gebruik van de onlangs geïntroduceerde Shimano EP8 motor. De volgende generatie e-bike motor van Shimano. Compact, licht en met 60 nm koppel behoorlijk krachtig. Bij de ‘Rise’ fiets hoort de term ‘rider synergy’ Het RS systeem. Zoiets als: Een e-bike moet een verlengstuk zijn om trails leuker te maken. Eigen basisconditie, tech skills en zelf trappen blijft de basis. RS moet de fun van normaal fietsen weten te combineren met batterijen.Shimano levert een compleet systeem. Motor, batterij, controller en wat software. Niet goed genoeg voor Orbea. Samen met Shimano ontwikkelde Orbea eigen firmware waardoor de motor soepeler aanspreekt en bovenal meer mee ‘beweegt’ met de trapbeweging. Hierdoor wordt het gevoel dat je ohne ende zonder inspanning omhoog wordt getakeld voor een groot deel geëlimineerd. Trappen moet je! Alleen dan met minder kracht.Meest in het oog springende is de eigen accu die Orbea heeft (mogen) maken. Een eigen blok cellen, 2,2 kilo en een capaciteit van 360wh. Klinkt weinig. Daar is een goede reden voor volgens Orbea. De lichtere fiets, en met name de slimmere firmware zorgt ervoor dat de belasting van de motor een stuk minder groot is waardoor de reach ongeveer gelijk moet zijn in vergelijking met een standaard 540wh batterij.De geintergreerde accu
Extender packZelf hebben we nog niet op de Rise kunnen rijden. Maar als we terugdenken aan de Levo SL, waarbij exact hetzelfde verhaal voor op gaat, dan kan dit heel prima kloppen.
Mocht je met 360WH niet toekomen dan heeft Orbea een eigen reach extender gemaakt. Op de plaats van de bidonhouder monteer je een accupack met nog eens 252 WH. Zo’n 70% van de normale capaciteit. Zo kom je in totaal op 170% en 612WH. Orbea claimt dat dit vergelijkbaar is aan ongeveer 900 WH ‘normale’ capaciteit. Goed voor zo’n 4000 hoogtemeters. Dat klink als idioot veel. Maar hé, lange dagtochten door de hoge Alpen. Een medium inspanning en een fiets die op onberijdbare stukken met 16 kilo prima draagbaar is. De droom!