We konden er op wachten. E-bikes die er zo smooth en strak uitzien dat ze amper nog van normale mountainbikes zijn te onderscheiden. Specialized bracht zo begin dit jaar de Turbo Levo SL. Enkele andere volgden. Niet enkel zijn deze fietsen minimalistisch en strak vormgegeven, ook het gewicht is flink lager dan de 25 kilo die we tot voor kort gewend waren. Het Spaanse Orbea doet nu een gooi naar de positie hoog in de boom. En met deze Rise kan dat zo maar eens lukken.

Even snel de feiten op een rijtje. Geïntegreerde accu. Nieuwe Shimano EP8 motor, 29 inch wielen, 140 millimeter travel. 60nm koppel en slechts 16 kilo! Dat is niet veel meer dan een kilo of 3 a 4 meer dan een normale trailbike. Impressive!

Motorsysteem

Orbea maakt gebruik van de onlangs geïntroduceerde Shimano EP8 motor. De volgende generatie e-bike motor van Shimano. Compact, licht en met 60 nm koppel behoorlijk krachtig. Bij de ‘Rise’ fiets hoort de term ‘rider synergy’ Het RS systeem. Zoiets als: Een e-bike moet een verlengstuk zijn om trails leuker te maken. Eigen basisconditie, tech skills en zelf trappen blijft de basis. RS moet de fun van normaal fietsen weten te combineren met batterijen.

Shimano levert een compleet systeem. Motor, batterij, controller en wat software. Niet goed genoeg voor Orbea. Samen met Shimano ontwikkelde Orbea eigen firmware waardoor de motor soepeler aanspreekt en bovenal meer mee ‘beweegt’ met de trapbeweging. Hierdoor wordt het gevoel dat je ohne ende zonder inspanning omhoog wordt getakeld voor een groot deel geëlimineerd. Trappen moet je! Alleen dan met minder kracht.

Meest in het oog springende is de eigen accu die Orbea heeft (mogen) maken. Een eigen blok cellen, 2,2 kilo en een capaciteit van 360wh. Klinkt weinig. Daar is een goede reden voor volgens Orbea. De lichtere fiets, en met name de slimmere firmware zorgt ervoor dat de belasting van de motor een stuk minder groot is waardoor de reach ongeveer gelijk moet zijn in vergelijking met een standaard 540wh batterij.


De geintergreerde accu


Extender pack

Zelf hebben we nog niet op de Rise kunnen rijden. Maar als we terugdenken aan de Levo SL, waarbij exact hetzelfde verhaal voor op gaat, dan kan dit heel prima kloppen.
Mocht je met 360WH niet toekomen dan heeft Orbea een eigen reach extender gemaakt. Op de plaats van de bidonhouder monteer je een accupack met nog eens 252 WH. Zo’n 70% van de normale capaciteit. Zo kom je in totaal op 170% en 612WH. Orbea claimt dat dit vergelijkbaar is aan ongeveer 900 WH ‘normale’ capaciteit. Goed voor zo’n 4000 hoogtemeters. Dat klink als idioot veel. Maar hé, lange dagtochten door de hoge Alpen. Een medium inspanning en een fiets die op onberijdbare stukken met 16 kilo prima draagbaar is. De droom!

Clean cockpit

Simpel. De Rise is zo veel mogelijk mountainbike. Zo min mogelijk e-bike. Daarom heeft Orbea de standaard display dismissed en vervangen voor een kleine junctionbox. Het simpele stukje Di2 techniek van de racefiets laat zien hoeveel jus er nog in de batterij zit. De aan/uit knop zit netjes weggewerkt op de zitbuis en veranderen van fietsmodus doe je met een klein knopje naast de shifter.

Een complete fiets weegt 16.2 kilo. Voor een e-bike vederlicht. Met een framegewicht van slechts 2,3 kilo heeft Orbea dan ook een erg goede basis. Als basis heeft de Orbea occam trailbike mogen poseren. 140 millimeter veerweg aan de voorzijde, 130 aan de achterkant. De  fiets is beschikbaar in 4 maten en eveneens vier uitvoeringen. Allemaal weer in diverse kleuren. Net als alle modellen van Orbea is het mogelijk de Rise via het Myo systeem volledig naar eigen wens in te kleuren.

Alle modellen zijn afgemonteerd met Shimano groepsets en remmen. Fox verzorgt de vering en dropperposts. De geometrie is vrij neutraal en niet bijzonder uitgesproken. Dat moet ook, de fiets moet massaal verkocht worden en voor een breed publiek geschikt zijn. Het topmodel koop je voor €9899,- Een instapmodel met gelijke motor en accu (en frame) is er vanaf €5999,-

Meer informatie