In een week vol met presentaties van luxe nieuwe fietsen mag deze fiets zeker niet ontbreken. In het wild kom je in Nederland waarschijnlijk niet zo snel een Pivot tegen, maar daar kan de komende tijd wel eens verandering in komen. Waar het merk eerst puur ‘gravity orientated’ was, downhill en enduro dus, komen ze nu voor het eerst met een vederlichte 100 millimeter racefully. De Mach 4 SL.

Dit levert direct een aantal vragen op. Lukt het een merk dat normaal niet op een kilo’tje meer of minder kijkt een fiets neer te zetten die weegschaalfetisjisten kan overtuigen. En blijven de doorgaans zo goede daal kwaliteiten gewaarborgd wanneer er concessies moeten worden gedaan als het gaat om stijfheid en geometrie cijfers. We kregen de Mach 4 SL mee voor een eerste indruk.

DW Link

In het voorjaar reden we met het vlaggenschip uit de Pivot line-up. De Firebird 29. Een ultra stabiele – en daardoor wat saaie- top enduro met 170/165 millimeter veerweg. De Firebird blinkt vooral uit in zijn koersvaste stuureigenschappen en prettig werkende veer concept. Het systeem met dubbele link, De DW-link vernoemt naar ingenieur Dave Weagle zien we nu ook weer terug bij de Mach in gedownsizede versie. Weagle ontwikkelt veerconcepten voor diverse merken als Ibis en momenteel bij het gloednieuwe Atherton bikes. Het systeem met dubbele link blinkt met name uit in zijn efficiëntie berg op (weinig deining) en stabiliteit berg af. Klinkt als een goede basis voor een snelle fiets.

Het ranke carbon frame geeft op het eerste zicht geen heel stijve indruk. Rondom het balhoofd is het frame smal en de frame vormen zijn vrij recht toe recht aan. De achtervork is uit één stuk carbon vervaardigd en zit vast aan een rechtopstaande Fox demper. Het is de eerste keer dat Pivot een frame uitbrengt met verticaal gepositioneerde demper. De voornaamste reden hiervoor is de ruimte die gevonden moest worden om een bidonhouder kwijt te kunnen. Verder kunnen we melden dat het frame 1x specifiek is. Zoals nagenoeg elk nieuwe frame inmiddels. Voordeel hiervan is dat het frame dusdanig breed is dat er achter banden tot 2.5” kunnen worden gemonteerd. Zo maak je van je racebak een halve trailfiets voor de buitenland tripjes.

Geometrie

Met roots in de downhill scene en een duidelijke kijk op de toekomst brengt Pivot een cross-country fiets met mooie cijfers. Niet zo extreem lang als de eerder deze week geïntroduceerde Mondraker F-Podium maar zeker aan de ‘langere’ kant. Daar waar Pivot met hun andere frames vaak juist nog aan de korte kant zit in de wereld van Reach Maten. Het frame is ontwikkeld om te gebruiken met 100 en 120 millimeter vorken. De meeste complete modellen worden met 120 millimeter vork geleverd. De balhoofdhoek betreft 67.5 wat de fiets in theorie een goede daler zou moeten maken. De achtervork blijft met 431 mm mooi kort. Prettig in het bochtenwerk. De zitbuis is eveneens behoorlijk kort. Zelfs in de grootste maat (XL) slechts 50 centimeter. Dit is gedaan omdat (bijna) alle modellen standaard geleverd worden met dropperpost. 125 millimeter in maat L, zelfs 150 millimeter in de XL variant. De lage standover height maakt het dan weer makkelijk om op en af te stappen.

Details

De Mach 4 is een fiets uit het luxe segment. En dat zie je terug. Fraaie details overal, nergens lijkt op bezuinigd. Kabels zijn fraai door het frame gevoerd en worden onder spanning gemonteerd zodat rammelen in het frame onmogelijk is. Verder een chain protector op de liggende én staande achtervork waardoor de fiets in zijn geheel mooi stil is.

Live Valve

Wie goed kijkt ziet dat er buiten dede goudkleurige in kashima coating gehulde demper nog wat meer ‘kastjes’ en poeha te vinden is. Fox bracht afgelopen zomer ‘Live Valve’ uit. Een compleet systeem ontwikkeld met medewerking van Shimano waarbij zowel de vork als demper samen zelf bepalen of deze moeten veren of niet. Een automatische lockout dus. Nu is dat op zich niet nieuw. Denk aan het brain systeem van Specialized wat inmiddels al meer dan 15 jaar op de markt is. Mechanisch dat wel. Magura had jarenlang de T28 vork met Elect systeem. Dit elektronische systeem bepaalde zelf het losbreekmoment. Goed concept, niet gebruiksvriendelijk met een lastig kalibratieprotocol en batterij die binnen no-time leeg was.

Het Live Valve systeem is momenteel het paradepaardje in de line up bij Fox maar beperkt terug te vinden in de markt. Live Valve past enkel op frames die hiervoor geschikt zijn gemaakt. Een behoorlijke kabelboom verbind de demper en vork, de bijbehorende sensor op de vorkkroon en in de achtervork met de Batterij en het centrale Live Valve aanspreekpunt op de achterdemper. Een behoorlijk complex extra systeem op de fiets dus.

Gelukkig hoef je die als consument niet zelf te monteren. De gebruikte kabels zijn trouwens Shimano Di2 kabels wat het wel direct een stuk makkelijker te repareren maakt mocht er schade zijn. Oke, Hoe werkt het dan? Je vork en demper stel je in zoals je gewend bent. Luchtdruk, rebound en eventueel compressie. Hierna activeer je het systeem en kalibreer je de boel. Dit is eenvoudig en houdt niet veel meer in dan een knop indrukken en even wachten. Live Valve is nu actief en dit houdt in dat je dempers standaard ‘gelockt’ zijn. Een stugge fiets dus. Raak je tijdens het rijden een obstakel, een wortel, een stoeprand je springt ergens overheen dan wordt dit waargenomen en treden de dempers in werking. Hierna blokkeert de boel weer. Niet meer nadenken dus, enkel nog trappen. De gevoeligheid van het systeem is in vijf standen in te stellen en geeft een duidelijk verschil in rij-eigenschappen. De externe batterij zit stevig bevestigd en gaat zo’n 20 uur mee. De komende tijd gaan we uitgebreid met Live Valve op pad. Een duurtest van dit systeem kun je later in het jaar verwachten.

De batterij met instelmogelijkheden

Afmontage

Dat de Mach 4 een luxe fiets betreft hadden we al vermeld. Het ‘Basismodel’ kost dan ook direct €5999,- Even slikken. In dat geval krijg je wel direct een volledige Shimano XT (11 speed) afmontage, Fox Performance dempers en bijbehorende Fox dropperpost. Verre van basis dus. Ons testmodel was -natuurlijk- een van de luxere. Enkel een versie met draadloze AXS schakelgroep vonden we nog hoger in de prijslijst terug. De Mach 4 SL Team XTR heeft een volledige XTR 12 speed afmontage inclusief remset. Omdat het een XC fiets betreft zien we twee keer 160 millimeter schijfjes. Dat verdient (zeker voor) wel een upgrade. De crank is (bij gebrek aan een werkende XTR crank) een lichte RaceFace Next SL geworden met Wolftooth kettingwiel. Qua vering is het dus Fox die de fiets aankleed. Een 34 millimeter Step Cast vork met 120 millimeter vering voor en DPS Factory demper achter.

Maxxis banden lijken tegenwoordig de ‘standaard’ te zijn en zien we terug rondom de altijd goede DT-Swiss wielset. Carbon XRC 1200 Spline wielen met 25 millimeter brede velgen. In een fiets waarbij alles stevig en degelijk voelt hadden de velgen best een maatje breder mogen zijn.

Overige onderdelen zijn vooral van Pivot zelf. Stuur, stuurpen en zadel bijvoorbeeld. Dit lijken dan ook zo’n beetje de enige echte minpunten van de fiets te zijn. Over elk detail lijkt nagedacht maar de contactpunten (zadel, grips) zijn ‘gewoon’ standaard componenten die we op elke Pivot terug zien. Weinige ergonomie en verre van licht of elegant.

Rijtest

Eindelijk mogen we er mee op pad. We fietsen op diverse trails rondom het bikepark van Winterberg en ontdekken dat er nog veel meer moois is dan enkel de lijnen rondom de skilift. Al vanaf de eerste trap merken we de -positieve- werking van het Live Valve systeem en kunnen onze sceptische gedachte over het gewicht en de stijfheid in de koelkast. Een complete fiets weegt namelijk 9.5 kilo en dat is verre van zwaar. Extreem licht zelfs voor een full suspension. De stijfheid, met name achter het bracket is erg goed wat het een fantastische klimmer maakt. Live Valve houdt de boel strak berg op. Even uit het zadel nodigt dan ook direct uit om eens lekker door te halen berg op. Ondanks de 120 millimeter vork komt de voorkant niet extreem omhoog en is het zonder noodgrepen mogelijk om sportief/diep te zitten.

Wanneer de snelheid wat opgedreven wordt, zeker op langere rechte paden voel je de dempers hun werk duidelijk doen en kun je lekker in het zadel blijven. Berg af laten we de dropperpost zakken. Extreem naar achter hangen hoeft hierdoor niet en zo blijf je druk houden op beide wielen. Sturen doet de fiets, met name door de 120 millimeter vork, de stijfheid in het balhoofd en 67,5 graden balhoofdhoek erg goed. De fiets is rustig, verre van nerveus en geeft direct vertrouwen. De Mach 4 SL is zo’n knalbak waar je op stapt en direct vrienden mee bent.

Tijdens onze testritten reden we enkel trails en zonder rugnummer. De komende tijd gaan we de fiets inzetten tijdens marathons, cross-country wedstrijden en ultra races. Daar waar de fiets voor gemaakt is dus.

Blijft er nog één ding over. de prijs. Vanaf het moment dat ik op de Pivot stapte heb ik eigenlijk maar één ding gedacht. Hoe ga ik de vraagprijs van deze fiets verantwoorden. Nou, niet. De Team XTR versie met Live Valve kost €12.449 Het topmodel met XX AXS zelfs €13.449. Hoe goed de fiets ook is. Hoe prettig Live Valve ook werkt, prijzen die ver, heel ver boven de 10K uit komen zijn gewoon niet uit te leggen. De framekit, frame met vork, demper en Live Valve systeem moet alleen al zo’n €7299 opleveren. Behoorlijk gortig als je het mij vraagt. Dat de rijeigenschappen absurd goed zijn en dat de Mach 4 SL misschien wel één van de beste XC fully’s op de markt is lijkt met zo’n prijs ineens een vanzelfsprekendheid in plaats van een knappe prestatie.

Beschikbare modellen

Pivot brengt de Mach 4 SL in een behoorlijk ruime collectie. Een losse frameset (€3599) met of zonder vork en optioneel Live Valve (€7299). Complete fietsen zijn er vanaf XT niveau, €5999 tot XX AXS €13449 De eerste versie met Live Valve kost je €9699 en heeft een XT/XTR afmontage.