Hij is de meest succesvolle cross-country atleet ooit. Nino Schurter. Misschien wel de enige renner waar Mathieu VDP ooit nare dromen over heeft gehad. Dit seizoen loopt het nog niet zoals we van de Zwitser gewend zijn. Ereplaatsen te over, maar de dikke vis blijft tot nu toe uit. Gelukkig heeft N1no een nieuwe troef om uit te spelen. De gloedjenieuwe Spark!

Begin 2019 kondigt Scott aan te gaan samenwerken met Bold. Een bescheiden Zwitsers merk met klein maar indrukwekkend assortiment. De Bold fietsen zijn anders dan andere door hun totaal geïntegreerde kinematica en weggewerkte demper. Dit ziet er bijzonder slick uit. Ook het onderhoud komt het ten goede. Na de aangekondigde samenwerking was het slechts een kwestie van wachten tot we Nino en zijn Scott-Sports team zouden zien op iets wat totale integratie uitstraalt.

Tot op heden bleef het verdacht stil. Nieuwe enduro en downhill fietsen bleken een vertrouwde look te hebben en andere nieuwigheden bleven uit. Maar nu is er, met nog zo’n anderhalve maand tot de spelen de nieuwe Spark en Spark RC. Belangrijkste focus is, niet geheel verrassend: snelheid. Scott smijt meermaals met ‘de lichtste xc fully beschikbaar’. Een gewicht moeten we je helaas schuldig blijven.  Wel weten we dat een frame 1870 gram weegt. Snelheid komt gelukkig niet alleen voort uit een licht gewicht. Wendbaarheid, goede geometrie, vering. Het is allemaal belangrijk.

Eerst even het verschil tussen de ‘normale’ Spark en de RC versie. Waar veel merken tegenwoordig een 100 en 120 millimeter versie van hun racefully op de markt brengen schakelt Scott alweer een niveau hoger. De snelle fiets heeft standaard 120 millimeter voor én achter. De ‘RC’ krijgt een 130 millimeter vork en is daarmee al echt trailwaardig.

Waar is de demper?

Het meest in het oog springende is natuurlijk de demper. Of ja, de missende demper. De demper ‘staat’ rechtop in de zitbuis. Net boven het bracket wat zorgt voor een zeer laag zwaartepunt. De beperkte draaipunten zijn allemaal voorzien van extra seals wat de levensduur moet verbeteren. Ook zijn de draaipunten flink van grote, des te groter de lagers, des te langer ze mee gaan.

Doordat de demper in het frame is weggewerkt is deze uitsluitend bedienbaar met een hendel op het stuur. Aan en uit zoals we inmiddels gewend zijn. De extra knop voor een dropperpost zit er direct bij.

Instellen van de demper gaat door de ‘motorkap’ open te schroeven. Een enkel schroef is voldoende waarna lockout, luchtdruk en rebound eenvoudig toegankelijk zijn.

Ook handig is de ‘Sag hulp’ bij het bovenste draaipunt. Doordat dit niet zichtbaar is op de demper heeft Scott een handig hulpmiddeltje bedacht. Dit zagen we ook al eerder bij de Trust voorvorken.

Geometrie

Qua geometrie en maatvoering liep de huidige Spark duidelijk richting zijn houdbaarheidsdatum. Doordat de gekozen cijfers jaren geleden behoorlijk vooruitstrevend waren kon de fiets een flinke tijd mee. Na deze update zijn we weer helemaal bij. Zo zakt de balhoofdhoek nog verder onderuit tot 67.2 graden. De reach groeit met gemiddeld anderhalve centimeter tot 471mm in maat L. De zitbuis wordt fors steiler. Zo’n drie graden tot +/- 76graden. Hierdoor is de fiets niet alleen een rappe klimmer, maar op papier ook een raket berg af. Zeker omdat we dit soort waardes momenteel net zo vaak bij trail en enduro fietsen zien als in de cross-country. Het frame van de meer trail gerichte RC is gelijk aan de standaard versie. Enkel de vork is forser en hierdoor zakt de balhoofdhoek nog verder tot 65.8 graden. Erg lui!

We hebben helaas nog niet met de Spark kunnen fietsen, maar de techniek, gecombineerd met de cijfers en reputatie van zowel Scott als Bold doen ons nu al watertanden. Een lichte competitiefiets die klimt als een hardtail en daalt als een enduro fiets. Zodra we er één te pakken hebben melden we ons weer.
Fietsen zijn beschikbaar vanaf €3699,- Het topmodel haal je in huis voor €12999,-

Meer informatie hier: scott-sports