Het waren de eerste world cups vorig jaar dat Nino Schurter met een draadloze groepset aan de start stond. Nu is daar Eagle AXS. Kort door de bocht een groepset met dezelfde functies en eigenschappen als de huidige Eagle XX1 en X01 groepen maar dan met Etap technologie.

De draadloze shifter werkt als een soort kleine klik button welke razendsnel reageert. Een klikje omlaag schakelt naar een lichtere versnelling. Omhoog gaat terug naar een zwaardere. De Eagle derailleur is qua uiterlijk nauwelijks anders dan de mechanische versie. Inclusief clutch en dus zonder de nieuwe Orbit demper. De batterij zit extra verzonken om te voorkomen dat deze los komt door steenslag. Ondanks dat de groep én draadloos én 12 speed is past de nieuwe ‘FlatTop’ ketting niet op dit mountainbike systeem. Geen nood want Sram heeft zowel de cassette als de ketting voorzien van een nieuwe ‘rainbow’ coating. En die is vet!


Rainbow coating! Moet je hebben toch?


De eagle shifter. Een kleine drukknop welke je maar nauwelijks hoeft aan te raken om te schakelen…


Ondanks een motor ziet de derailleur er amper anders uit dan de mechanische versie van Eagle.

Tijdens een praktijktest door de prairie valt vooral op dat de drukknop van de shifter behoorlijk klein is en wel erg snel reageert. Dat kost best even wat aanpassingstijd. Fietsen met je duim op de shifter is geen optie meer, bij elk ‘tikje’ schakel je naar een andere versnelling. Dat schakelen gaat vliegensvlug en eigenlijk altijd feilloos. Niet veel anders dan de mechanische versie.

De batterij zit behoorlijk ‘geïntegreerd’ Die raak je niet zomaar kwijt.

Wat we interessanter vonden was de mix met de nieuwe Rockshox Reverb AXS. In drie diameters (30.9mm, 31.6mm, 34.9mm) van 100 tot 170 millimeter verstelbaarheid (480 millimeter lengte) is ook de dropperpost van Rockshox nu draadloos. Net als de derailleurs werkt de zadelpen zonder enige vertraging en dat is prettig. Bedienen doe je met een linker shifter en dat is eigenlijk een kopie van de schakelhendel. Druk je de knop in dan zakt de pen, houd je hem ingedrukt en kom je uit het zadel dan komt ook de pen omhoog. Het elektronisch mechanisme is er puur om de ‘blokkade’ aan te sturen. De pen zelf werkt nog steeds op olie en lucht zoals de huidige Reverb. Een draadloze Reverb kost je als set inclusief shifter en batterij €800,- Oef!


De Linker AXS hendel. Eigenlijk bedoelt om de Reverb mee aan te sturen. Maar je kunt er ook prima mee schakelen…


De ergonomie zit wel snor…


De Reverb is verkrijgbaar in 12 verschillende versies…


Dezelfde batterij als op de derailleurs…

De nieuwe groep is binnenkort verkrijgbaar. Wel enkel als complete groepset in zowel XO1 als XX1 versie. Prijzen voor complete groepsets inclusief DUB crank zijn €2100 voor de XX1 variant en 100 euro minder voor de XO1 versie. Een upgradekit of losse derailleurs en shifters komen de eerste periode nog niet los verkrijgbaar.