Fazua
Om een e-bike te maken die sub 16 kilo is moeten er restricties worden gedaan. De meeste grammen zijn er te winnen in het motorsysteem. Trek heeft gekozen om in zee te gaan met Fazua. Een systeem dat volledig in de onderbuis verwerkt zit en demontabel is. Dat betekent dat de samen 3,3 kilo wegende combinatie van motor (250 watt nominaal, 450 watt piek) en batterij (250 wattuur) uitneembaar zijn zonder veel poespas. Het bracket blijft zitten en zo is de E-Caliber ook bruikbaar als ‘pedal assist bike’, met andere woorden: een normale mountainbike zonder ondersteuning.Het Fazua-systeem is uitgerust met ‘black-pepper’ software. Deze firmware zorgt voor een soepele oppakking van de ondersteuning en een zo geleidelijk mogelijke hulp. Met het vernieuwde kleine display kun je switchen tussen drie standen. Groen (genoeg voor 100 watt aan rugwind), blauw (maximaal 210 watt aan extra power) of rood (hierbij gaan alle registers open en krijg je de volledige 250 watt ter beschikking). In vergelijking met een normale e-bike zoals de Trek Rail die met een Bosch systeem is uitgerust, zal dit aanvoelen als ‘harder werken’. De Fazua motor heeft 55 newton meter koppel en dat is nu eenmaal minder dan de 80NM die tegenwoordig gebruikelijk is. Het gewichtsverschil zit hem ergens in natuurlijk.Maatvoering
Weer even terug naar de Supercaliber. Een mix tussen hardtail en fully. Niet alleen op het oog, ook op papier. De zitbuishoek komt zo uit het fully rek, terwijl de voorkant dan weer lijkt op een hardtail. Om de fiets geschikt te maken voor e-bike gebruik en net wat leuker te maken berg af, krijgen de E-Calibers geen 100 maar 120 millimeter vering voor. De 60 millimeter vering aan de achterkant blijft gelijk. De geometrie hierop is deels aangepast. De balhoofdhoek is luier geworden, van 69 naar 67,5 graden. De reach groeit in maat M van 425 naar 440 millimeter. Hiermee wordt het op papier vooral een nog betere daler.Nu weten we van eerdere testen met de Supercaliber dat de IsoStrut achterdemper met 60 millimeter vering het af en toe flink te verduren krijgt wanneer je lekker los gaat. De vraag is dan ook hoe deze zich houdt wanneer de vork meer veerweg krijgt en de fiets uitdaagt om de remmen volledig los te laten.Voor wie is deze fiets gemaakt?
Woon je in de bergen en ben je een XC-racer dan moet dit een fantastische trainingstool zijn. Rustig klimmen en technisch dalen met een nauwelijks zwaardere fiets is nu mogelijk. Ben je minder getraind en wil je graag wat hulp, maar zonder het logge gevoel van een zware, normale e-bike dan kan de E-Caliber ook een uitvinding zijn. Een praktijktest zal uitwijzen hoe de ondersteuning aanvoelt, hoe snel je tot aan de limiet komt op vlakkere terreinen en hoe goed de fiets daardoor geschikt is om te gebruiken op Hollandse bodem. De ideale combi, of twee keer niets? We komen er snel op terug.Modellen en prijzen
Trek E-Caliber 9.9 XX1 AXS – 15.7kg €12,999