849 gram & 1749 gram – Dat zijn de gewichten van de nieuwe Scale en Spark crosscountry frames van Scott. Een andere carbonsoort en nieuwe lay-up zorgen ervoor dat Scott de lat voor high-end mountainbikes weer hoger legt. Die andere carbonsoort behoeft enige uitleg. De carbonmatjes waarmee frames gemaakt worden zijn een mix van verschillende soorten carbonvezels. In het geval van de nieuwe HMX-SL frames van Scott is er gebruik gemaakt van MR70, YS60 en HR40 vezels. YS60 is bijvoorbeeld ontzettend stijf, terwijl MR70 vooral heel sterk is. Door de juiste mix te gebruiken op de juiste plaats in het frame krijg je de perfecte verdeling tussen sterkte, stijfheid en elasticiteit. En dat allemaal bij deze lage gewichten.
Scott Spark 2017
De vernieuwde serie Spark’s voor 2017 komen in drie wielmaten (27,5″, 27,5″ plus en 29″) en met verschillende veerwegopties. Het frame van de Spark RC 700 SL komt op 1749 gram (incl. achterdemper). De Spark RC 900 SL is met 1799 gram ietsje zwaarder. Scott maakt de volgeveerde Spark in RC uitvoeringen -lichte volbloed racers- en in non-RC versies. Die laatste zijn duidelijk iets zwaarder, maar ook wat vriendelijker voor de portemonnee. Ander verschil is dat de RC versies 100mm veerweg (voor en achter) hebben, waar de non-RC’s er 20mm extra bij krijgen. De 2017 frames zijn volledig opnieuw ontworpen. Zo is de achterkant nu opgebouwd uit veel minder onderdelen dan in 2016, hetgeen resulteert in een gewichtsbesparing van 130 gram. De mount voor de achterrem is veranderd, en de rockerlink is er nu ook in carbon en die weegt nog maar de helft van de oude alu versie. Deze van carbon wordt in twee delen gemaakt, waardoor al het overbodige materiaal weggeslepen kan worden… alles voor het lichtste frame. Dankzij SRAM’s Boost
standaard (in het kort: bredere naven, stijvere wielen), zijn de voor X1 geoptimaliseerde RC frames stijver dan ooit. Dankzij Boost is er ook meer ruimte voor plussize banden. Nog een leuke gadget, de spanner van de steekas is ook meteen een T25 tooltje.De Spark range bestaat een uitgebreide serie fietsen, 700 staat voor 27″, dan is er 700Plus, je snapt ‘m…dikkere banden. De 900 naam is voor de 29-ers. Ook aan dames is gedacht met mooie Contessa modellen. De geometrie is ook wat gewijzigd ten opzicht van vorig jaar. De vork is een tikkie onderuit gegaan, stuurpennen en balhoofdbuizen zijn korter en de chainstays zijn ook korter. De zitbuis is wat rechterop gekomen. Het plaatje laat het duidelijk zien. Allemaal bedacht om wendbare maar toch stabiele fietsen te krijgen.
Details
Details vragen om foto’s, daar hebben we er gelukkig een heleboel van:
Scott Scale 2017
Nino Schurter werd 4x wereldkampioen met de hardtails van Scott, aan de fiets zal het dus niet liggen. Toch kon de Scale nog beter.
Met (net als bij de Spark) drie wielmaten en verschillende veerwegopties is er flink gesleuteld aan het frame. De lichtste is de Scale RC SL, met 849 gram. Zowel in 700 en 900 versie beschikbaar. Volgens Scott bezit de nieuwe Scale alle verbeteringen op het gebied van gewicht, comfort, stijfheid en handling die ze voor zich zagen. Ook hier is de lay-out en de soort gebruikte carbon aangepast ten opzichte van het 2016 model. Ondanks de stijfheid en het ontbreken van achtervering is de nieuwe Scale toch comfortable. Daar is speciaal aan gewerkt, Bijgevoegde afbeelding laat zien waar het comfort deels vandaan komt. De ‘onderkant’ van het frame zorgt voor voldoende stijfheid, terwijl de meer ‘flexiblele bovenkant’ zorgt voor enig comfort.Ook bij de Scale is de mount voor de achterrem sterk verbetert. Door de nieuwe mountmethode kunnen de seatstays flexen zonder dat het remsysteem daar last van heeft. En ondertussen is het geheel ook nog lichter dan voorheen. Leverbaar voor 160 en 180mm schijven.De Scale is geoptimaliseerd voor enkele voorbladen (X1), met onder andere een mooie geïntegreerde chainguide. Ook daaruit blijkt dat dit geen fietsen zijn om rustig mee te toeren. Knallen en volgas gaan, dat is wat de Scale van je vraagt. Zonder voorderailleur en met een enkel blad is er vanzelf ook meer ruimte voor bredere banden. In Fiets nr.8 gaan we binnenkort dieper op deze trend in.
Ook bij de Scale is de geometrie aangepast. Hierbij is goed geluisterd naar de feedback van de profs uit het Scott Odlo MTB team. De chainstays van de 29-er zijn 13mm korter, een plaatje zegt in dit geval meer dan mijn woorden.Samengevat zorgen de nieuwe geometrie, de aangepast bouwwijze en de vernieuwde stuurpennen voor minder gewicht, gelijke stijfheid, betere handling en -volgens Scott- 47% meer comfort dan bij de voorgaande Scales. Voorwaar een hele prestatie!
Plaatjes
Tijd voor nog wat eye-candy, Scott zorgde voor een fraaie introductie.