Aanschouw de nieuwe Specialized FSR Stumpjumper. Specialized zelf noemt hem in alle bescheidenheid: “de ultieme trailfiets”. Een fiets waar je zowel lol mee kunt maken als heel hard mee kunt gaan. En het mooiste? Er komen twee versies. De “gewone” met 150mm veerweg en een Stumpjumper ST met 130mm travel voor en 120mm achter. Die ST heeft ook een iets steilere geometrie. Zal dat het einde van de Specialized Camber betekenen?

De ontwerpers van Specialized hebben veel gewijzigd ten opzichte van het voorgaande model. Frames zijn stijver of lichter (uitleg verderop) en wat vooral opvalt is de plaatsing van de achterdemper. Die demper zit nu zo bevestigd dat de setup zo stijf mogelijk blijft. Specialized noemt het een ‘Sidearm’. We kwamen dit principe ook al tegen op de Demo DH bike van de Amerikanen. Aan 1 kant naast de achterdemper zit een extra verbinding tussen de voorkant en achterkant van de demper. Hiermee voorkom je frameflex terwijl de demper zijn werk doet. En het ziet er ook nog eens supervet uit, aldus Rob, onze mtb-redacteur die hier lichtelijk opgewonden van lijkt te raken. Vanaf de linkerkant gezien is de demper helemaal vrij. Makkelijker te onderhouden en in te stellen. Om terug te komen op ‘stijver of lichter’, de maten S en M zijn 20% lichter bij gelijk gebleven stijfheid. De L en XL zijn 20% stijver bij gelijk gewicht.

Rx Tune

Alle bikes krijgen een custom dempertuning mee. Daarbij wordt gestreefd naar een gelijkwaardig gevoel voor alle platforms. Dus of je nu de 29” of de 27,5″ pakt of een lichte dame bent en het damesmodel neemt, je zou altijd hetzelfde gevoel moeten krijgen als het gaat om de demperkarakteristieken. Daartoe worden de Shocks aangepast op airvolume en met shims worden rebound en compressie overal aangepast voor een gelijk gevoel op de verschillende fietsen. Daarbij gaat Specialized uit van een gemiddelde setup, zodat jij de fiets kunt fine-tunen naar je eigen specifieke voorkeuren.

Sssstttttt….enjoy the silence

De vernieuwde kettingbeschermer maakt de fiets volgens Specialized fluisterstil. Met een highspeed camera werd gekeken naar het effect van een klapperende ketting. Het meeste geluid bleek te komen van de golfbeweging die de ketting gaat maken. Via strategisch geplaatste ‘nokken’ op de kettingbeschermer wordt dit effect teniet gedaan. Ook de kabelrouting is aangepast. Die gaat door het frame en kun je er simpelweg aan de ene kant induwen en dan komt ie er netjes aan de andere kant weer uit. Beter beschermd dan buitenlangs en net zo makkelijk te monteren. En nog een voordeel is dat er geen kabels kunnen rammelen in het frame. De stilste Stumpjumper ooit, is dit dus geworden.

De ‘normale’ Stumpjumpers staan op 2,6″ banden. De Stumpjumper ST heeft niet alleen minder veerweg, maar ook dunnere banden. 2,3″ is wat er standaard wordt meegeleverd. Alle Stumpjumper modellen komen met een dropperpost, op het goedkoopste aluminium heren- en damesmodel na. In alle maten frames passen Plus banden. In de 29″frames kun je 29 x 2.3-2.6″ en 27.5 x 2.8-3.0″ banden kwijt. In de 27.5″ frames passen 27.5 x 2.3-3.0″ banden.

S.W.A.T. & weg met Pressfit

Onder de bidonhouder zit de klep van de SWAT box, de loze ruimte in de schuine onderbuis waar je een regenjack, snack of andere dingen die je per se mee wilt nemen in kwijt kunt. Die box is ook vernieuwd. Groter gemaakt en om de interne kabelgeleiding heen gebouwd. Fraai stukje engineering. Nog meer goed nieuws is dat de pressfit bracketlagers plaats gemaakt hebben voor lagers met schroefdraad.

Prijzen en modellen:

  • SJ FSR Men S-Works Carbon 29, € 8,999
  • SJ FSR Men Expert Carbon 29, € 5,499
  • SJ FSR Men Comp Carbon 29, € 3,999
  • SJ FSR Men Comp 29, € 2,999
  • SJ FSR Men Comp 27.5, € 2,999
  • SJ FSR Men S-Works Carbon 29 Frm, € 3,699
  • SJ FSR ST Men S-Works Carbon 29, € 8,999
  • SJ FSR ST Men Expert Carbon 29, € 5,499
  • SJ FSR ST Men Comp Carbon 29, € 3,999
  • SJ FSR ST Men 29, € 1,999
  • SJ FSR ST Wmn Comp Carbon 29, € 3,999
  • SJ FSR ST Wmn Comp 29, € 2,999
  • SJ FSR St Wmn 27.5, € 1,999