Niner Jet 9 RDO 27.5 Plus
Met de opkomst van de 29-er mountainbike, ondertussen zeven jaar geleden, kwam ook Niner op. Een nieuw Amerikaans merk dat heel dapper zijn gelijk bewees door van iedere mountainbikesoort een succesvolle 29-er variant te bouwen. De starre Ninervork was een regelrechte hit, die was niet aan te slepen want hij bleek naadloos te passen in o.a. Specialzed, Scott, Cube en Trek frames. Maar ook de eigen frames gingen als warme broodjes: de aliminium hardtails werden een bekende verschijning. Niet zonder reden, Niner bedacht een geometrie die 29-ers zo wendbaar maakte dat de argumenten om bij 26” te blijven zó de prullenbak in konden. Al snel kwamer er Niner carbon frames, hardtails, racefullies en trailbikes. Allemaal 29-ers, als je Niner heet kan je niet anders en jarenlang liep Niner voorop. De opkomst van de 650b tussenmaat deerde Niner nauwelijks; voor crosscountry rijders blijft de 29-er dé bike en ook wie een all mountain nodig heeft kan meestal ook prima uit de voeten met een 29-er. Tot nu.Er komt een aardverschuiving aan in de mountainbike wereld. De Plus aardverschuiving, we worden plotseling bedolven onder ladingen extra brede noppenbanden. En hij is zo allesvernietigend dat zelfs Niner iets anders gaat maken dan 29-ers. Op de Nederlandse parcoursen zijn ze nog zeldzaam maar wereldwijd stapt alles en iedereen over op banden van 2,8-3” breed. Cross country wedstrijden zullen voorlopig nog gewonnen worden op gewone 29-ers, maar voor een all mountain bike zijn de voordelen er nu al. Zo groot dat het personeel van Niner privé 29-er frames ombouwde en geschikt maakte voor 650b+ banden. Liever dat dan overstappen op een ander merk. En onder datzelfde motto introduceert Niner nu 650b+ versies van twee 20-Niners.
actiefoto: Piet Weeghmans
Wij mochten rijden met de Niner Jet9 Plus RDO. Dat is, uiteraard, de Plus versie van de Jet9 RDO. Het is een All Mountain bike met twaalf centimeter veerweg voor en achter, waarbij de achtervering door een virtueel draaipunt ook zonder lockout weinig gevoelig is voor trappen, hij beweegt wel maar het kost weinig snelheid en het wordt ook niet erger wanneer je op de uiterste versnellingen rijdt. Daarbij een steile zithoek, korte achtervorken, lange bovenbuis met korte stuurpen en een steile stuurhoek.Ten opzichte van de 29-er is de stuurhoek een fractie flauwer geworden. De voorvork kreeg een centimeter extra veerweg waardoor de trapas nog maar zes millimeter lager ligt dan bij de 29-er. De buitenmaat van de 650bx2,8” banden is namelijk een centimeter kleiner dan de 29-er wielen van de 29-er Jet. Een iets vlakkere stuurhoek en een iets lagere trapas, het past helemaal bij deze snelle allrounder. We reden met de RDO versie en die laat niets te wensen over. Een extra licht frame, carbon voorkant, carbon achtervorken. De duurste Fox demper en Rockshox vork. Spiksplinter nieuwe ZTR Baron velgen, extra breed en met Maxxis Ikon+ banden erop. Een raceface stuur en een KS dropper zadelpen, de XT-groep is eigenlijk het normaalst.
De testrit was beperkt tot een bos in de buurt van Brussel en een groot deel van de tijd ging op aan het fotograferen. De eerste rij-indruk: heel goed! Een heerlijk speelse bike, wendbaar en controleerbaar. Vering die goed aanspreekt, samen met efficiënte aandrijving. Het zal vast aan de beperkte testrit liggen maar er miste iets, iets unieks! Dat mist de Niner, niets maakt hem een Niner. Afgelopen weken hebben veel merken een 650b+ all mountain geïntroduceerd en we reden al met een handvol. De Niner lijkt op de Trek, en op de Scott, en op de Marin, en op de Bold, hij rijdt niet beter. Allemaal puike bikes waarover je binnenkort meer leest in Fiets. Maar wij vrezen dat Niner zijn 29-er voorsprong kwijt is.