Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis
Als het gaat om de vorm van de buizen, dan is het frame van de Devinci Wooky Carbon behoorlijk rechttoe rechtaan. De kleurstelling is doorgevoerd in de voorvork, dat oogt lekker exclusief. Het frame is up-to-date, met Boost-breedte, een doordachte interne routing van de kabels en een tapered balhoofd. Een 27,2 millimeter zadelpen zorgt voor enige flex in ruig terrein. De trapas is een schroefdraadmodel. Verder is er een optie voor een voorderailleur. De betreffende kabel loopt door het frame, en qua kabelgeleiding is er rekening gehouden met een modern side swing-model. Enige verbeterpunt aan het frame: de liggende achtervork mag wat bescherming hebben.Samenstelling
Niet alleen het merk Devinci is redelijk onbekend, dat geldt ook voor sommige gebruikte onderdelen. De wielen komen bijvoorbeeld van RaceFace, een merk dat vooral bekend is van crankstellen. De Eaffect SL24-set heeft een tubeless ready velg en is voorzien van behoorlijke oversized naven. Dat past goed bij moderne steekassen. De Shimano XT-afmontage is dan weer wat minder exclusief. Op het crankstel zit standaard een 32 single voorblad. Wij vervingen deze voor een 36 om de fiets op snelheid te kunnen de testen op vlakke Nederlandse bodem. De remmen zijn ook van Shimano XT. Wat in negatieve zin opvalt, is dat er zowel voor als achter budget schijfremmen zijn gebruikt.Gas erop
Met een gewicht van 10,1 kilogram bij een maat L is de Devinci behoorlijk licht. Het 1×11 aandrijfsysteem draagt daar aan bij. Het frame, de voorvork, wielen en banden zijn daarnaast ook niet bepaald zwaar. De FOX-vork is net zoals het frame voorzien van Boost. De Float 32 Factory SC-versie spreekt erg soepel aan. Ook is de stijfheid meer dan in orde. De lockout zit mooi op de plek van de voorderailleurshifter. Dit werkt erg prettig. Schakelen met een complete Shimano XT-aandrijving gaat behoorlijk vlot. Een cassette met een bereik van 11 tot 40 tandjes is voor Nederlandse rondjes in de meeste gevallen prima te doen, zeker als je een goede conditie hebt. Met het 36 kettingblad dat wij plaatsten, heb je de mogelijkheid om serieus snelheid te maken.Sturen gaat erg licht en gecontroleerd, met dank aan het 72 centimeter brede stuur en de 7 centimeter korte stuurnok. De eigen Devinci-handvatten vallen in de smaak. Toch jammer dat de Canadezen gekozen hebben voor budget schijven. Die remmen voelbaar slechter en gaan ook minder lang mee. Fiets je het hele jaar rond, dan ga je hier geheid tegenaan lopen. De Maxxis Ikon 2.2 EXO-banden zijn voor allround gebruik meer dan voldoende. Ze rollen licht en de grip in de bochten is goed. Het complete plaatje van onderdelen maakt de fiets prima geschikt om flink tempo te maken. De vering is dusdanig dat je ook op lastige trails je snelheid goed vast kunt houden.Het frame is up-to-date, sturen gaat licht en gecontroleerd, en grip in de bochten is goedA RaceFace-wielen zie je niet vaak.
B Korte stuurpen.
C 1×11 speed: dat scheelt gewicht.