Tom Ritchey is met recht een mountainbike-legende. Hij was een van de pioniers van het offroad fietsen. Naast dat Ritchey zelf een aardig stukje kon fietsen, was hij ook een handige techneut. Zo bouwde hij de eerste mountainbikes voor Gary Fisher. Wanneer je naar het framemateriaal van onze testbike kijkt, lijkt de tijd stil te hebben gestaan: staal. De wielmaat is wel van nu, want de P-29er is, juist, een 29-er. Het frame is los verkrijgbaar voor 971 euro. De complete fiets zoals wij hem testten kost net geen 3000 euro.

Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis

Designed by Tom himself.

Bij een stalen frame natuurlijk een zadelpenklem aan het frame.

De onderdelen van Ritchey zijn van hoge kwaliteit en vond je lange tijd op fietsen van menig fabrikant. De laatste jaren is echter een kentering merkbaar: bijna ieder merk heeft wel een ‘eigen’ onderdelenlijn. Voor Ritchey is het wellicht een reden geweest om de aandacht wat te verleggen richting frames. Al blijft het assortiment beperkt. De P-29er heeft een klassiek buizenframe met een mooie passing voor een tapered balhoofd. De kabelloop is klassiek, maar doeltreffend. Alle bekabeling gaat langs de onderkant van de boven buis. De achterremkabel heeft een ietwat creatieve routing, maar daar zitten geen al te gekke bochten in.

Voor het achterwiel is er een ouderwetse breedte van 135 millimeter en een snelspanner. Schroefdraad voor de trapas is weer helemaal terug tegenwoordig, zo ook in dit Ritcheyframe. Er is minder kans op gekraak en het onderhoud is eenvoudiger; dat compenseert die 50 gram extra ruimschoots. Het stalen frame heeft een zadelpenklem op de zitbuis, maar door het minimale verschil in diameter tussen buis en pen lijkt het van een afstandje net alsof de zitbuis doorloopt. Een mannetje achter het bracket en tussen de staande achtervorken zorgt voor extra stijfheid. Een los frame weegt in een maat L 2,15 kilogram. Ten opzichte van een moderne carbon variant is dat dus ruim een kilo extra.

HEEL VEEL RITCHEY

Zoals je mag verwachten, zit het met de eigen onderdelen van Ritchey wel snor. Buiten de voorvork, remmen en aandrijving komt alles uit eigen fabriek. Veel delen zijn uit de WCS-lijn. Glossy black staat in ieder geval mooi bij de glanzende lak van het frame. Qua wielen is gekozen voor de Vantage, met een aluminium tubeless velg. De banden uit de Ritchey Z-max serie passen mooi op deze stalen bike. Ze bestaan al sinds jaar en dag en dragen bij aan het nostalgische beeld dat deze bike oproept.

3 Creatieve oplossing voor routing achterremkabel.

4 Het grote onderlager valt mooi binnen in de balhoofdbuis.

RIJGEDRAG EN DE KILO’S

Ik heb vrijwel geen ervaring met stalen frames, dus was ik vooral benieuwd naar de rijeigenschappen. Qua stijfheid voelt het onderweg verrassend goed aan. Stevig aanzetten is vergelijkbaar met een moderne carbon bike. Wat wel een beperkende factor is voor de sensatie van snelheid, is het gewicht. Ook de geometrie en de keuze voor de stevige noppenbanden houdt de P-29er enigszins tegen.

De bike heeft een redelijk lange achtervork, wat kort draaien en keren lastig maakt. Dat je zo duidelijk tussen de wielen zit, zorgt wel voor de nodige stabiliteit. Op rechte stukken gedraagt de fiets zich uitstekend. Het totaalgewicht van 11,5 kilogram is vrij eenvoudig omlaag te brengen met een set snelle banden die je tubeless kunt monteren. Dat levert zo een kleine kilo gram winst op, en maakt dit fraaie stalen ros gelijk al een stuk dynamischer.

Het buizenframe is klassiek, de maat modern, en met de eigen onderdelen zit het wel snor

A Slanke buizen!
B Naadloze overgang tussen frame en zadelpen.
C Veel eigen delen.