Santa Cruz ramt er dit seizoen in no-time een volledige line up fietsen doorheen. Veel rumoer rondom de Megatower begin dit jaar. Later gingen ook de Hightower en Jackall op de schop. In het gravel segment is de Stigmata volledig in het nieuw gestoken. En blijkbaar waren de Duracell batterijen in de bonus want Santa Cruz presenteert deze week ook nog even een vernieuwde Tallboy. De 4e generatie alweer.

Santa Cruz speelt even slim in op het feit dat teamrider Luca Shaw het dametje met de wilde krullen aan de haak heeft weten te slaan. Ik zou ook haast maken.

Het merk uit de gelijknamige stad aan de westkust heeft de Tallboy altijd in het segment gehad als de plussize XC fiets. De trailbike met een snelheidsgevoel. De 3e generatie Tallboy draaide alweer een tijdje mee en testen we in het blad inmiddels twee jaar geleden. Een zeer stabiele fiets, redelijk aan het gewicht maar absoluut zeer breed inzetbaar. Wat kan er dan nog beter?

Maatvoering

‘Natuurlijk’ de geometrie en steeds groter wordende frames. Zeker in vergelijking met de 3e generatie Tallboy zijn de veranderingen aanzienlijk. Sterker nog, Heb je de oude Tallboy in maat L in de schuur staan dan is dat met de nieuwe versie ineens een M. De frames zijn dusdanig gegroeid dat ze bijna een volledige maat verschuiven! Even voor de feiten. Een L geeft je 470 mm reach terwijl de stack hoogte met 619 nog binnen de marge blijft om sportief te zitten wanneer je dat wilt. Een andere grote verschuiving is de balhoofdhoek die maar liefst 2.5 graden luier word. Een mega verschil. 65.7 graden slaat de teller uit. Lekker slack voor een fiets met 130 millimeter veerweg. Je kunt je afvragen of het wel zó lui moet bij een fiets die ook bruikbaar moet zijn in minder geaccidenteerd terrein. Berg af belooft het in ieder geval een heerlijke speelfiets te zijn. De zitbuis is een fractie korter geworden en loopt nagenoeg rechtdoor naar het bracket. Zelfs de langste dropperpost past zo in het frame.

Downcountry

Een term die je steeds vaker leest op het wereld wijde web. Een combinatie van Downhill en Cross country. Of zoiets als een XC fiets die wel erg lekker daalt. Meer en meer merken zetten in op dit soort fietsen. Specialized met zijn Epic evo bijvoorbeeld, of deze Pivot Mach 429, de Yeti SB 120 of Ibis Ripley. Keuze genoeg. Allemaal modellen waarmee je prima een rondje Bergschenhoek of Assen kunt rijden om vervolgens zonder aanpassingen een marathon en dikke afdaling in de Vogezen mee te pakken. Een speelfiets zonder het extra gewicht en de mindere klimeigenschappen van een enduro fiets als de MegaTower. Die klimeigenschappen, daar heeft Santa Cruz flink aan geschaafd. De hoeveelheid antisquad (het deinende gevoel wanneer je berg op uit het zadel komt) is beperkt en het gevoel dat de demper gelockt moet worden blijft grotendeels achterwege.

De meeste frames zijn tegenwoordig qua geometrie beperkt aan te passen met een flip chip. Zo’n ‘chip’ is niet meer dan een uitneembaar stukje metaal waardoor één van de draaipunten op een net iets andere positie uitkomt. De geometrie veranderd hierdoor een fractie. De zitbuis word steiler, de bracket positie hoger en de balhoofdbuis steiler. Of andersom natuurlijk. Deze Tallboy heeft meer tuning ruimte. De liggende achtervork komt uit de doos met een lengte van 430 millimeter. Zeer standaard. Echter is er rondom de uitvaleinde ook een flip chip gemonteerd. Draai deze om en verlengt hiermee de achtervork met 10 millimeter. Zo’n langere, 440 millimeter lange achtervork brengt meer stabiliteit, vooral op lastige secties. Het stuurgedrag wordt wel iets minder fel. De keuze is aan jou.

Veersysteem

Bekijken we de fiets dan concluderen we al snel dat deze, ondanks dat er niet enorm veel veerweg beschikbaar is, het toch vooral van zijn daalcapaciteiten moet hebben. Het bekende VPP systeem is nu ook bij de Tallboy richting het bracket verschoven. Een laag zwaartepunt en verbeterde kinematica. De achterdemper biedt 120 millimeter veerweg. 10 millimeter meer dan we bij de Tallboy gewend waren. Kleinigheidje, doordat de demper is verschoven is het nu veel eenvoudiger een bidon uit de houder te halen. Toch wel prettig.

Afmontage

Santa Cruz is de laatste jaren als merk aan het transformeren van niche naar massaproduct. De fietsen zijn ‘cool’ en kwalitatief erg goed. Dat laatste zien we in talloze details ook bij de Tallboy terug. De fiets is niet meer ontwikkeld in combinatie met een voorderailleur en zodoende passen er tussen de achtervorken banden van 2.6 inch breed. Rondom de achtervorken aan de rechterkant zijn brede rubberstrips aangebracht die als geluidsdemper voor de ketting werken. Geen gerammel meer berg af.

Kabels gaan binnendoor, maar wel door volledige liners die in het carbon zijn meegebakken. De kabel stop je er aan de voorkant in en komt er zo aan de andere zijde uit. Fijn! Op de duurste versies zit standaard het eigen Santa Cruz stuur. De Tallboy komt beschikbaar in 7 uitvoeringen. Twee versies met een aluminium frame en vijf uitvoeringen in carbon waarbij de duurste drie modellen zijn uitgevoerd met een ‘CC’ carbon layup. Beginnend bij €3199 voor een complete fiets met Sram NX schakelwerk en Fox dempers. De carbon fietsen starten bij €4599,-

Flinke prijzen maar de ‘lifetime warranty’ op frames, Santa Cruz velgen en hun lagers is ook echt lifetime. Ook dat is iets waard.