Brand identity, design keuzes en merkbeleving. Allemaal termen die zoiets inhouden als dat een merk een totaalpakket moet bieden waarin je jezelf als consument herkent. Een paar eigenwijze snuiters bij BMC herkenden zich niet in dit profiel en begonnen buiten kantooruren zelf te sleutelen. Het resultaat: BMC komt met een compleet nieuw merk. Scor, gericht op enduro, trail en meer hardcore mountainbiken.

BMC behaalde in de cross-country grote successen. Absalon bezorgde het merk diverse wereldtitels, Olympische medailles en andere ere-metaal. Echter veel verder dan XCO is BMC nooit gekomen. Buiten de (erg goede) Two Stroke en Four Stroke XC fietsen is er nog de Trailfox en een E-bike. Dan heb je het wel een beetje gehad. Jammer, want een merk dat zijn kantoor aan de voet van een hele rits prachtige heuvels heeft liggen mist zo een enorme markt. Dat bleef niet onopgemerkt… Vorig jaar kwam er al eens een spyshot voorbij van een prototype met compleet ander veersysteem. Nu komt de aap uit de mouw.

Scor is zo’n typisch vrijdagmiddag project wat totaal uit de hand is gelopen. In eerste instantie werden standaard frames aangepast om het een en ander uit te proberen. De zaag er in, een paar centimeter carbon ertussen en zien waar het schip strand. In een later stadium is een nieuw linksysteem uitgetekend.

Nu is er dus Scor. Een merk dat binnenkort te bestellen is bij BMC dealers en langzaamaan ook ‘stand alone’ zal gaan draaien. Voor nu zijn er twee modellen. De ‘4060’ welke als 140mm trailfiets als ook in 160mm enduro fiets leverbaar wordt. Verder is er de 4060 Z, de E-bike.

4060

Kijk maar een keer goed. Nee, dit is geen Santa Cruz. En nee, het is ook geen Specialized Enduro. De Scor 4060 lijkt verdacht veel op beide modellen. Dit komt voornamelijk omdat dezelfde uitgangspunten zijn gehanteerd. Zo is de demper zo laag mogelijk gepositioneerd om het zwaartepunt zo laag mogelijk te brengen. Het voorframe is lang en de fiets zit boordevol slimme oplossingen.

De ST versie met 140 millimeter veerweg komt beschikbaar in twee uitvoeringen en als frameset. De LT-variant met 160 millimeter veerweg is in dezelfde uitvoeringen beschikbaar. Scor richt zich met dit eerste frame vooral op de enduromarkt, bikepark gebruik en trailrijders. Beide frames zijn in basis trouwens gelijk. Door de achterdemper te wisselen is de hoeveelheid veerweg aan te passen. Door middel van een flipchip en verstelbare headset zijn de geometriecijfers verder te beïnvloeden.

In de onderbuis van het carbon frame is een opbergruimte voorzien. Deze is te bereiken via het bracket. Ander mooi detail, de kettingprotector op de achtervork heeft een leuk ‘golvend’ design. Bekijk het van de zijkant en je herkent een jumpline. De trails beginnen al op het frame!

De frameset is gebouwd rondom een 29er wielmaat en niet geoptimaliseerd voor mullet gebruik. Kabels lopen binnendoor, alle lagers zijn dubbel geseald. Wel zo prettig!

4060 Z

Een E-bike mag natuurlijk niet ontbreken. Een fiets met exact dezelfde geometrie als de ‘normale’ 4060 moet het geheel levendig en wendbaar maken. Dat een E-bike net zo kort aan de achterkant is als een niet gemotoriseerde fiets mag trouwens behoorlijk uniek genoemd worden. Het uitgangspunt bij de Zwitsers is dan ook vooral geweest om een zo ‘normaal’ mogelijke e-bike te bouwen. Geen brommer zonder gaspedaal. Shimano mag de krachtbron leveren welke samen met de accu netjes zit weggewerkt. Datzelfde geldt ook voor de kabels. Het veerconcept en bijna alle andere details zijn gelijk aan de standaard 4060.

Interesse in zo’n Zwitserse raket? De beschikbaarheid in Nederland zal beperkt zijn, maar bij interesse kun je jezelf melden bij de grotere BMC dealers. Framesets komen later dit jaar via de website beschikbaar om te bestellen. Complete fietsen worden enkel via dealers uitgeleverd. Prijzen beginnen bij €4299 en lopen op tot €6299. Een frameset scoor je voor €3299. De 4060Z e-bike haal je op voor €6299,-

Meer info op: scor-mtb.com