Wie dacht dat Shimano veel racegroepen in het assortiment had: voor mountainbikes is er pas écht veel aanbod. We helpen je een beetje orde te scheppen in de chaos.

Zeker als je voor het eerst een mountainbike gaat kopen kan het lastig te zijn om goed in te schatten hoe de verschillende onderdelengroepen zich tot elkaar verhouden. Daarom hebben we alle momenteel beschikbare Shimano MTB-groepen voor je op een rij gezet, beginnend van instap- tot topniveau. In de laatste kolom vind je ook de vergelijkbare SRAM-groep, de belangrijkste concurrent van Shimano op het gebied van mountainbike-onderdelen.

Shimano-groepVersnellingenSRAM-equivalent
Altus (wordt CUES)2/3×9
Acera (wordt CUES)2/3×9X3
Alivio (wordt CUES)2/3×9X4
CUES1/2×9/10/11
Deore (M4100)1/2×10X5
Deore (M5100)1/2×11X5
Deore (M6100)1×12SX Eagle
SLX (M7100)1/2×12NX Eagle
Deore XT (m8100)1/2×12GX Eagle
Deore XT Di2 (m8050)1/2×11GX Eagle AXS
XTR (m9100)1/2×12X01/XX1
XTR Di2 (m9050)2/3×11X01/XX1 AXS
Downhill-groepen:
Shimano Zee1×10GX DH
Shimano Saint1×10X01 DH

Altus, Acera en Alivio worden CUES

Aan de onderkant van het assortiment vindt bij Shimano een flinke verandering plaats. De instapgroepen met 9 versnellingen worden vervangen door één grote, overkoepelende groep: CUES. En niet alleen mountainbikes, ook toerfietsen en racefietsen in het lagere segment zullen worden uitgerust met CUES-onderdelen.

Er zijn wel verschillende subgroepen binnen CUES: U4000, U6000 en U8000. Ook het aantal versnellingen verschilt: van 9 tot en met 11 speed. Wel zijn veel delen onderling uitwisselbaar, zodat het naar wens samenstellen van een groep eenvoudiger wordt. Vermoedelijk worden ook een aantal Deore-onderdelen vervangen door CUES, momenteel levert Shimano nog 10- en 11-speed Deore-groepen naast 12-speed.

Shimano Deore M6100

De nieuwste generatie Deore M6100 is een mooi voorbeeld hoe Shimano nieuwe technologie stapje voor stapje van topgroepen naar een lager prijsniveau brengt. Net als SLX, Deore XT en XTR is Deore namelijk 12-speed. En dat niet alleen, het is zelfs Shimano’s enige groep die niet met een dubbel te krijgen is.

Vanwege de robuustheid in combinatie met een scherpe prijs is Deore ook favoriet bij verhuurbedrijven.

Shimano Deore MTB-groep

Shimano SLX

Verwarrend genoeg heet de groep tussen Deore en Deore XT zelf geen Deore, maar simpelweg SLX. Je kunt kiezen tussen een single of een setup met dubbel uitgevoerd crankstel.  

Deore XT (Di2)

Geliefd bij mountainbikers vanwege de prijs-kwaliteitverhouding. Het biedt de flitsende prestaties van XTR, maar dan flink goedkoper. Daar staat wel een iets hoger gewicht tegenover.

Waar Shimano bij de racegroepen juist de Di2-varianten al met 12-speed heeft geïntroduceerd maar de mechanische groepen nog 11-speed zijn, is dat bij MTB-groepen precies andersom. Deore XT (en ook XTR) zijn er in 12-speed, maar de Di2-groepen moeten het nog met 11-speed doen.

XTR (Di2)

De absolute topgroep van Shimano is XTR. Het biedt niet alleen de meest flitsende prestaties, het gewicht ligt ook een stuk lager. Voor een volledige groep scheelt het zomaar 365 gram met Deore XT en meer dan een halve kilo met SLX. Niet voor niks wordt XT veel gebruikt door wedstrijdrijders.

Shimano XTR MTB-groep

Shimano Zee en Saint

Niet alleen downhill-fietsen zelf zijn robuuster gebouwd, ook de gemonteerde onderdelen moeten berekend zijn op de stevige klappen die een downhiller voor zijn kiezen krijgt. Shimano heeft daarom twee groepen speciaal voor downhill-bikes. Zee is de instapper, al kun je deze qua kwaliteit vergelijken met SLX of Deore XT. Saint is de topgroep waar ook de wedstrijd-downhillers mee rijden. Standaard zijn de remklauwen van Zee en Saint 4-zuigerremmen.

Remklauwen met 2 of met 4 zuigers?

Vanaf Deore kun je kiezen voor remklauwen met 2 of met 4 zuigers. Remmen met twee zuigers zijn vooral bedoeld voor crosscountry-MTB’s. Ze zijn lichter en bieden voldoende remkracht voor de relatief kleine afdalingen. Trail- en Enduro-bikes zijn doorgaans uitgerust met vierzuigerremmen. Deze zijn weliswaar zwaarder, maar ook krachtiger. Op langere afdalingen bereik je doorgaans ook een hogere snelheid en heb je ook meer remkracht nodig. Elektrische mountainbikes zijn vanwege het hogere gewicht meestal ook met vierzuigerremmen uitgerust.

Vierzuigerremmen van Shimano Deore
Vierzuigerremmen (twee zuigers aan elke kant van de schijf) van Shimano Deore

Mixen van onderdelen

Het is heel gebruikelijk om MTB’s niet met een volledige groep uit te rusten, maar met een mix aan onderdelen. Zo kun je een fiets in de winkel zien staan met een Deore XT-achterderailleur, SLX-shifter en remmen van Deore M4100. Zeker op onderdelen die niet zo opvallen, zoals de cassette en ketting, zijn fabrikanten eerder geneigd om wat te besparen. Dat is technisch gezien geen probleem, maar blijf dus wel goed op letten als je twee of meerdere fietsen met elkaar wil vergelijken.

Wat ook voorkomt is dat fabrikanten onderdelen van Shimano mixen met eigen merk-onderdelen of delen van een derde partij, wederom meestal vanuit kostenoogpunt. Denk bijvoorbeeld aan crankstellen van FSA, remmen van Tektro en kettingen van KMC.

Zelf upgraden kan natuurlijk ook, zolang je vast houdt aan het zelfde aantal versnellingen. Heb je een fiets met een volledige Deore M6100 groep, maar wil je wat flitsender kunnen schakelen? Dan kun je overwegen om een Deore XT-derailleur te plaatsen, al dan niet gecombineerd met een Deore XT-cassette.

Shimano Dynamic Chain Engagement+ (DCE+)

In de begindagen van de single, de crankstellen met enkel voorblad, reed iedereen met een kettinggeleider. Deze moest voorkomen dat de ketting los zou komen van het voorblad bij flinke oneffenheden. Door een aangepast tandprofiel is dat niet meer nodig. De tanden van het voorblad zijn om-en-om dik en dun uitgevoerd en bovendien iets langer dan gebruikelijk. Daardoor blijft de ketting beter om het voorblad zitten. De eerlijkheid gebied te vermelden dat het SRAM was die als eerste met een vergelijkbare technologie op de proppen kwam.

Shimano Shadow RD+

Dat geldt niet voor de Shadow RD+-techniek in derailleurs, dat is een échte Shimano-uitvinding. Het is een stabilisator in de achterderailleur die zorgt dat de derailleurkooi iets meer frictie ervaart bij het bewegen, waardoor het slaan van de ketting wordt verminderd. In combinatie met een voorblad met DCE+ betekent het dat je geen kettinggeleider meer nodig hebt en toch zorgeloos met een single kunt rijden in ruig terrein.

Met een inbussleutel kun je de mate van frictie aanpassen. Meer frictie is een stabielere ketting, maar het schakelen gaat ook iets zwaarder. Rij je vooral relatief eenvoudige trails, dan heb je minder frictie nodig dan iemand die veel uitdagende afdalingen rijdt. Met een hendel kun je de frictie ook volledig uitschakelen, bijvoorbeeld om eenvoudig een wiel te kunnen wisselen.

Shadow RD+ is standaard op alle nieuwe Shimano-achterderailleurs vanaf CUES U8000 en hoger, bij CUES U6000 is het een optie.

Shimano-achterderailleurs