Vorig jaar was het de beurt aan een nieuwe 29er carbon hardtail. De volgeveerde Epic moest nog een jaartje wachten op vooral de Boost toevoeging. Afgelopen jaar testte ik al eens de aluminium variant binnen de Epic volgeveerde fietsen programma. Het meest kenmerkende was de Brain-techniek.  De lock-out blokkeert wanneer de ondergrond vlak is en bij hobbels is er de activatie van de vering. Erg prettig om zelf niet telkens de lock-out te bedienen. De nieuwe Epic heeft nog steeds dit ‘zelfdenkende’  platform maar is wel op enkele punten gewijzigd.

Specialized EPIC-MEN_EXPERT-CARBON-29Epic carbon fully updates

Het gehele frame is van carbon dus ook de achtervork. Het draaipunt rondom de achteras is bij het nieuwe model weggenomen. Het persbericht zegt vooral dat dit minder gewicht oplevert. Maar denk ook aan minder draaipunten is in principe ook minder onderhoud. De achterdemper is nog steeds goed om de fiets 100 millimeter veerweg te geven. Nu ik het toch over de demper heb: deze is niet langer in samenwerking met FOX maar komt nu in samenwerking met RockShox.

Intern is de techniek verfijnt wat betere veer eigenschappen moet opleveren. Vooral bij hoge snelheden en veel oneffenheden moet de demper beter reageren. Ook is de demper naar achteren verplaatst voor het sneller aanspreken van de demper. Alle uitvoeringen krijgen de compacte achtervork lengte, dus niet alleen de World Cup uitvoering. Ook top: er passen zelfs 2.6” brede banden in. Dit maakt de fiets nog breder inzetbaar natuurlijk. Specialized koos er ook voor om de fiets langer (reach is 10 millimeter meer) te maken. Met de stuurpen 10 mm korter en de geometrie levert dit vooral meer controle en een direct stuurgedrag op.

Opbouw

Geen RockShox RS1 voorvork meer. Ook bij andere merken zie ik dit upside-down model steeds minder. De hoge prijs, niet al te afgetrainde gewicht en de eigen 20×110 steekas maat (15×110 is vooral de ‘standaard’) voor de passing met het wiel zijn oorzaken om een alternatief te kiezen. Maar ook uit het veld hoor ik klachten die ik zelf ook ervaarde: je voorwiel monteren kan lastig zijn doordat de padden kunnen draaien. Niet handig!

Specialized kiest voor de nieuwe Rock Shox SID en de REBA. Voor de aandrijving is er enkel een enkel – nee geen typefout hier- voorblad systeem. Ook opvallend: geen BB30 trapas. De Amerikanen grijpen terug op ‘good old’ schroefdraad trapaslagers om meer duurzaamheid te creëren. De complete S-Works Epic frame kit komt uit op 1863 gram. De framemaat is hierbij niet bekend, licht is het in ieder geval wel!

Nieuwe aluminium Hardtail

Ik testte begin dit jaar de Rockhopper. Een aluminium 29er hardtail frame welke vooral als instapmodel gepositioneerd is. Minder een wedstrijd geometrie en nog niet voorzien van Boost. De nieuwe Chisel is dan een mooie toevoeging voor wie een snelle geometrie en moderne techniek zoekt bij een betaalbare prijs. Het aluminium frame is voorzien van de zogenaamde Smart Weld techniek om het frame te produceren. Dit moet vooral een lichtgewicht frame opleveren. De claim van de Amerikanen is dat het model 1350 gram op de weegschaal brengt. Erg netjes dus!

Beschikbaarheid

De eerste modellen komen in de loop van deze maand al bij de dealer. Een eerste test van de nieuwe Epic fully kun je lezen in onze speciale introductiegids welke bij Fiets nummer 9 verschijnt. Meer info op: www.specialized.com

Assortiment + adviesprijzen

S-WORKS EPIC XTR DI2 9999 EUR
S-WORKS EPIC XX1 EAGLE 8999 EUR
EPIC PRO 6999 EUR
EPIC EXPERT 4999 EUR
EPIC COMP CARBON 3999 EUR
EPIC COMP 2999 EUR
S-WORKS EPIC FRAMESET 5299 EUR

WOMEN’S S-WORKS EPIC 8999 EUR
WOMEN’S EPIC COMP CARBON 3999 EUR
WOMEN’S EPIC COMP ALLOY  2999 EUR

CHISEL EXPERT – 2X 1799 EURO
CHISEL EXPERT – 1X 1799 EURO
CHISEL COMP 1499 EURO

WOMEN’S CHISEL EXPERT 1799 EUR
WOMEN’S CHISEL COMP 1499 EUR