Rondleiding
Ik kreeg gelijk een kleine rondleiding door het pand. In een enorm magazijn liggen op dit moment 250.000 banden. In het hoogseizoen kan dit oplopen tot wel 1 miljoen stuks. En dan te bedenken dat de Duitse vestiging nog eens 8x zo groot is! Op de foto hieronder zie je slechts 1 van de vele gangen vol banden.Leuk zo’n kijkje in de keuken. Wist je bijvoorbeeld dat ze duizenden producten hebben? Van ventieldopjes tot binnenbanden. En van banden voor fatbikes, kinderfietsen, rolstoelen tot e-bikes. En ook de bandjes waar er maar een paar per jaar van verkocht worden, liggen in Hoofddorp gewoon op voorraad.Stefan Treling, sales manager en zelf ook fanatiek fietser, laat me enthousiast de compleet ingerichte hoek voor de dealers zien. Hiermee kunnen fietsenwinkels de uitgebreide Schwalbe collectie in hun winkel opnemen en op een overzichtelijke manier aan de consument tonen. In dezelfde ruimte worden de dealers ook bijgeschoold over nieuwe technieken en producten.Natuurlijk moet ik ook even kijken naar de nieuwe mtb-banden met Addix compound. “Die compound is gemaakt door Markus Hachmeyer, een goeroe op het gebied van compounds. Het zoeken naar de perfecte mix van slijtvastheid, lage rolweerstand en lekbestendigheid is echt ontzettend ingewikkeld. Niet alleen de juiste mix van materialen is belangrijk, maar ook de manier van vulkaniseren speelt een grote rol. Temperatuur, tijdsduur, wanneer voeg je wat toe……Markus heeft samen met een nieuw team grote stappen gezet in het verbeteren van onze compounds.” Die nieuwe compound noemen ze bij Schwalbe ‘Addix’.4 Soorten Addix
De nieuwe Addix compound is er in 4 varianten, net als bij de Formule 1 te herkennen aan de gekleurde streep in het loopvlak.Addix Speed, rode herkenningskleur: De nieuwe compound voor de XC wedstrijdrijders rolt nog beter dan de huidige PaceStar-compound en heeft een duidelijk langere levensduur.
Addix Speedgrip, blauw: Een universele compound voor Cross Country, All Mountain en Trail. De levensduur is 62% langer dan bij zijn voorganger PaceStar en de grip is met 35% verbeterd.
Addix Soft, oranje: Voor enduro en downhill, maar past ook bij het veeleisende allmountain en trailriding. Blinkt uit door lage rolweerstand in combinatie met uitstekende demping – en dit ook bij lage temperaturen.
Addix Ultrasoft, violet:Maximale demping, perfect voor hardcore gebruik bij enduro en downhill. In vergelijking met de huidige VertStar-compound, kan hij het hele jaar op zijn grip en demping rekenen, door de duidelijk verbeterde eigenschappen in koud weer.
Klaar voor het strand
Leuk allemaal, maar daar kwam ik eigenlijk niet voor. Ik heb strandbanden nodig, want dit jaar ga ik weer eens wat strandraces rijden. Stefan’s collega Bas (ook al fietser), die de aftersales en service regelt, troont me mee naar zijn heiligdom. Een werkplaats met alles wat je nodig hebt om banden netjes op een velg te krijgen. Dus de nieuwe G-One’s zitten in no-time om een set wat bredere DT Swiss velgen, voorzien van een flinke scheut latex om het geheel zonder binnenband luchtdicht te krijgen. Uiteraard voorzien van Schwalbe’s eigen tubeless ventielen. Niet dat die van DT niet goed zijn hoor, maar je werkt bij Schwalbe of je werkt er niet. Ik heb nu de LiteSkin’s. Die zijn wat lastiger tubeless luchtdicht te krijgen, maar hebben de minste rolweerstand en zijn superlicht. Als je kiest voor de SnakeSkin versie is het luchtdicht monteren een stukje makkelijker, die zijn ook wat steviger.De compressor met boostervat gaat aan de slag en de banden ploppen er snel op. Stefan en Bas pakken beiden een wiel en gaan al stuiterend, schuddend en draaiend door de werkplaats heen, om alle kleine lekjes snel te dichten met wat latex.Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Doe je ook mee aan een (of meerdere) strandrace(s) dit seizoen? Nog bandjes nodig? De G-One’s in 2,35″, vroeger Big One geheten, doen het prima op’t strand. Te koop bij de betere fietsspeciaalzaak en natuurlijk online. Bijvoorbeeld hier bij Futurumshop.