Scott heeft met de Addict serie een zeer succesvolle, ‘high speed’ racer. De Columbia ploeg, met als uithangbord Mark Cavendish maakt volop furore met de zwart/geel/witte Scott’s. De voorloper van de Addict is de CR 1. En dat was dan weer de fiets van mannen als Simoni en Tafi uit de tijd van Saunier Duval. Er is nu een nieuwe CR 1. Nou ja, de naam is hetzelfde, de insteek is anders. Was de eerste CR1 ‘100%’ koers, de 2010 versie koppelt ‘performance’ aan ‘comfort’.
Tijdens de introductie in Zwitersland verklaarde Cyrile Beaulieu -zie foto-, de man die sinds 2007 verantwoordelijk is voor veel carbon bij Scott, dat ‘comfort in de perceptie van veel rijders het reduceren van vibraties’ is. ‘Daartoe hebben we vooral de achterzijde van het nieuwe frame aangepakt’. Beaulieu weet waar hij over praat: hij heeft eerst bij Look en Decathlon gewerkt en heeft een ‘PHD’ in carbon technologie.
Hij heeft ook al aan de Genius, Plasma en de Addict CX gewerkt voor Scott. ‘Door de achtervork opnieuw vorm te geven te geven is de nieuwe CR 1 2,5 keer zo comfortabel als de oude’. Zichtbaar is dit vooral in de iets doorgebogen staande achtervork die verticaal deels ‘plat’ is, de wat dieper liggende carbon (!) achterpatten en de opvallend ‘wishbone’. ‘Shock Dampening System’ staat er op de staande- en lggende vorken.
Geen doorgetrokken staande buis bij de CR1. Beaulieu ‘Voor dit frame heeft dat weinig nut. Daarnaast is een ISP net wat duurder en we willen de CR 1 wel goed betaalbaar houden. Bij het bracket kiezen we niet voor BB 30, maar voor de geïntegreerde lagers van Shimano. Is wel zo praktisch’. Op de vraag waarom de voorvork nog ‘gewoon’ 1 1/8 balhoofdlagers heeft en geen oversized lagers zegt Bealieu ‘de vork is lateraal stijf genoeg. Een extra groot lager voegt volgens ons niks toe’.
Om meer comfort te krijgen is het frame ook voorzien van een 20 mm langere balhoofdbuis in vergelijking met de Addict en tevens is de bovenbuis iets korter. Er zijn zeven maten, van XXS tot XXL. De CR1 zal te koop zijn in diverse uitvoeringen, met groepen van SRAM en Shimano.De compleet aangeboden CR 1 heeft een ‘HMF’ frame, de CR 1 als frameset een ‘HMX’ carbon. De HMF in een maat 54 weegt volgens opgave 920 gram, de HMX 860 gram. De full carbon voorvork weegt 380 gram. De CR 1 zal in september in de winkel staan. In FETS 9 zal een uitgebreider verslag van de CR 1 te lezen zijn, inclusief meetwaarden en prijzen. De eerste kilometers tijdens de introductie toonde aan dat de CR 1 zeker een prima aanvulling op de Addict genoemd mag worden.(M.G.)
Tijdens de introductie in Zwitersland verklaarde Cyrile Beaulieu -zie foto-, de man die sinds 2007 verantwoordelijk is voor veel carbon bij Scott, dat ‘comfort in de perceptie van veel rijders het reduceren van vibraties’ is. ‘Daartoe hebben we vooral de achterzijde van het nieuwe frame aangepakt’. Beaulieu weet waar hij over praat: hij heeft eerst bij Look en Decathlon gewerkt en heeft een ‘PHD’ in carbon technologie.
Hij heeft ook al aan de Genius, Plasma en de Addict CX gewerkt voor Scott. ‘Door de achtervork opnieuw vorm te geven te geven is de nieuwe CR 1 2,5 keer zo comfortabel als de oude’. Zichtbaar is dit vooral in de iets doorgebogen staande achtervork die verticaal deels ‘plat’ is, de wat dieper liggende carbon (!) achterpatten en de opvallend ‘wishbone’. ‘Shock Dampening System’ staat er op de staande- en lggende vorken.
Geen doorgetrokken staande buis bij de CR1. Beaulieu ‘Voor dit frame heeft dat weinig nut. Daarnaast is een ISP net wat duurder en we willen de CR 1 wel goed betaalbaar houden. Bij het bracket kiezen we niet voor BB 30, maar voor de geïntegreerde lagers van Shimano. Is wel zo praktisch’. Op de vraag waarom de voorvork nog ‘gewoon’ 1 1/8 balhoofdlagers heeft en geen oversized lagers zegt Bealieu ‘de vork is lateraal stijf genoeg. Een extra groot lager voegt volgens ons niks toe’.
Om meer comfort te krijgen is het frame ook voorzien van een 20 mm langere balhoofdbuis in vergelijking met de Addict en tevens is de bovenbuis iets korter. Er zijn zeven maten, van XXS tot XXL. De CR1 zal te koop zijn in diverse uitvoeringen, met groepen van SRAM en Shimano.De compleet aangeboden CR 1 heeft een ‘HMF’ frame, de CR 1 als frameset een ‘HMX’ carbon. De HMF in een maat 54 weegt volgens opgave 920 gram, de HMX 860 gram. De full carbon voorvork weegt 380 gram. De CR 1 zal in september in de winkel staan. In FETS 9 zal een uitgebreider verslag van de CR 1 te lezen zijn, inclusief meetwaarden en prijzen. De eerste kilometers tijdens de introductie toonde aan dat de CR 1 zeker een prima aanvulling op de Addict genoemd mag worden.(M.G.)