2012: nieuwe naam, nieuw frame. De Xeon van Rose. De Xeon is er in twee versies: de carbon CRS en de aluminium RS. De RS is er in diverse uitvoeringen, afgemonteerd met Shimano, SRAM of Campagnolo. De meest betaalbare is de RS- 2000: met Shimano Ultegra voor € 1749,-, de meest luxueuze is de RS-5000 met Chorus (€ 2149,-). Echter: daarboven is nog de 3100. Met Shimano Ultegra Di2. Voor € 2349,- .

De aluminium RS geldt zo’n beetje als de opvolger van de Pro-SL. Veel is hetzelfde: het frame is van 7005 triple butted aluminium. Oversized en geovaliseerde buizen, TIG gelast met keurig afgewerkte smooth welded lassen, een bracket met geïntegreerde lagers en een geïntegreerde oversized volledig carbon voorvork met twee maten lagers. Echter, de complete achtertrein met slanke vorken, de doorvoer van de derailleurkabels en de vorm van de buizen is net wat anders dan bij de oude Pro-SL. De bovenbuis loopt licht af, de – rammelende, dat dan weer wel – remkabel loopt dóór de buis evenals de derailleurkabels.

De derailleurkabels gaan in de balhoofdbuis naar ‘binnen’ en komen vlak voor het bracket weer naar buiten. De 3100 heeft deze voorziening ook, al is er slechts een stroomdraad die door de onderbuis loopt.

Rose is slim en heeft het frame compatibel gemaakt voor Di2. Daartoe heeft de linkerachtervork nokjes voor de montage van de accu –keurig!- en loopt de kabel naar de achterderailleur door de achtervork. De ‘junction’ is in de onderbuis verwerkt. Maar er is wel iets wat ‘wringt’.

Er is namelijk geen opening in de staande buis voor de doorvoer van de kabel van de junction naar de voorderailleur. Deze loopt buitenlangs. Wel goed ingekapseld, maar we hebben het wel eens netter weggewerkt gezien.

Een 57 centimeter frame weegt 1400 gram, de voorvork 370 gram, de complete fiets inclusief ondermeer Ksyrium Elite-wielen en Ritchey WCS-cockpit 7,50 kilo. De meetwaardes. De stijfheid/stabiliteit staat op een zeer hoog niveau en net als de ‘oude’ Pro SL scoort de Xeon meer dan goed als het gaat om stijfheid/gewicht. Een torsiestijfheid van 117 Nm/, bracketstijfheid van 48 en de voorvork noteert 89.

Hoe kun je dat naar de weg vertalen? Nou vooruit, nog maar een keer vergelijken met de Pro SL. Die kon nog wel eens wat ‘bonkerig’ overkomen ( is geen ABN, maar een fietser snapt wat we bedoelen…). Deze Xeon RS is vanwege de wat slankere achtervorken in combinatie met de carbon 27,2 millimeter zadelpen net een stukje comfortabeler dan de Pro SL.

En het schakelen? Tja, als je eenmaal aan Di2 gewend bent… meer hoeven we niet te zeggen. Wel voor wie gewend is om te schakelen zal het even opnieuw ‘leren’ zijn. Slechts een klein ‘tikje’ en hup, de derailleur reageert. De ‘opbouw’ van de hendel is dezelfde als bij de mechanische groep. Op en afschakelen gebeurt met twee afzonderlijke ‘units’: bij de mechanische schakel je rechts met de remhendel op, bij de 6770 met de voorste, losse ‘geribbelde’  hendel. Afschakelen gaat met de binnenste hendel. Qua ‘kleur’ zijn de Di2 onderdelen het beste te combineren met de Ultegra ‘Glossy Grey’ onderdelen zoals crankstel, remmen en ketting en cassette. Dat is ook bij de Rose gebeurt! Samen met het diep zwart van het frame en de gele ‘accenten’ geeft het de fiets een behoorlijk voornaam uiterlijk.

Samengevat: mooi hoor dat de Rose mooi is, maar eerlijk gezegd: de Xeon RS is vooral een lekker aanvoelende racer, licht en snel reagerend. Een goede koersfiets met een hele nette prijs/kwaliteit verhouding. Wil je geen Di2, dan kun je zo’n twee tot driehonderd euro besparen. Dan nog is de Xeon RS een prima keuze voor als je een goed betaalbare aluminium fiets zoekt – die ook nog eens helemaal up to date is.

De Xeon RS is er in maat 51, 53, , 55, 57, 59, 61, 63 en 66 centimeter. En in drie kleurvariaties.
www.rose.nl

Tekst en foto’s: Menno Grootjans