De Trentino is een model wat al een paar jaar bestaat. En al eerder in een webtest is behandeld; de eerste keer in 2009 en ook nog begin 2011. Er is en Trentino Special Deal en een Trentino Custom. ‘Special’ wil bij Sensa zeggen dat zij een aantrekkelijk model hebben samengesteld. De ‘Special deal’ op basis van een Ultegra groep is er vanaf € 1329,- een Custom Trentino is er vanaf  € 969,- – maar dan met Tiagra. En er is nu de Trentino SL.

Ultralite Y-9 Alloy

Nog even over de gewone Trentino. Het frame is gemaakt van Ultralite Y-9 Alloy. Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de schuine buis is maximaal 55 mm doorsnede en bij het bracket horizontaal ‘plat’ en bij de balhoofdbuis verticaal geovaliseerd. De staande buis is 35 mm van doorsnede, de bovenbuis 40 mm. De bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. En deze Trentino SL? Ook van Ultralite Y-9 Alloy. En ook oversized. Maar wel heel anders. Waardoor het frame van een afstandje op een carbon frame lijkt. Driehoekig, vier- en vijfhoekig maximaal bijna 5 centimeter doorsnede, rond, S-Bended en alle overgangen zijn mooi glad. Tel daarbij de mat zwarte met grijze kleur en de ‘streep’ op de bovenbuis van voor naar achteren en inderdaad: het lijkt carbon. De voorderailleur zit met een losse klem vast, de achterderailleur aan een verwisselbare pat. Precies 1500 gram weegt een 58 centimeter model – dat is net zo zwaar als de gewone Trentino. Maar waar komt de toevoeging SL dan vandaan?

410 gram

Die zit in de voorvork. De gewone vork weegt 550 gram, heeft een alu balhoofdbuis. De ‘SL’ is een full carbon model en heeft een 1 1/8 inch aan de bovenkant en een 1,5 inch aan de onderzijde. Daartoe is natuurlijk de onderkant van de balhoofdbuis aangepast. Keurig geïntegreerd trouwens! 410 gram weegt de vork. Ook de staande buis is nu meer oversized; er gaat nu een 31.6 mm zadelpen in plaats van de 27.2 mm bij de Trentino. Resumerend: van 2050 gram naar 1910 gram. De lengte van de bovenbuis bij een 58 cm is 56,5 cm en de balhoofdbuis is dan 16,5 cm.

 

 


Supra

Deze SL is afgemonteerd met SRAM Force en veel eigen -dat wil zeggen: ontwikkeld bij Sensa- Supra onderdeken.  We noemen het even op! Supra Speed Line ‘stem/bar/seatpost’ nieuwe matt  finish, optioneel leverbaar op de Trentino SL voor € 49,-. Los leverbaar voor € 34,50 (stuurpen, 130 gram) + € 39,50 (stuur, 290 gram ) + € 29,50 zadelpen van 310 gram  = € 103,50, Supra Carbon bidonhouders optioneel leverbaar op de Trentino SL voor € 19,- los leverbaar voor € 23,50 per stuk  en de Supra wielset RA27: en lichtgewicht (+- 1500 gram) “multiperformance medium profile” wielset. Sapim CX-sprint straight-pull spaken, CNC-naafhulzen, cardridge bearings en holle cromo-as snelspanners (campa of shimano) optioneel leverbaar op de Trentino SL voor €  139,- los leverbaar voor € 399,-
 

 
127 Nm

De stijfheidswaarden: de gewone Trentino respectievelijk  torsiestijfheid 99 Nm/°, bracket 40 en Supra voorvork 75. De SL:  torsiestijfheid 127 Nm/°, bracket 48 en Supra voorvork 84. Helemaal goed –en beter dan de Trentino. : niet mega ‘Duits’ stijf, prima voor alle soorten rijders! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk.  8,0  kilo. OK, je zult op basis van de 1500 gram nooit een mega licht fietsje van minder dan 7 kilo kunnen bouwen -tenminste als je doorsnee onderdelen gebruikt- maar daarvoor is de Trentino –ondanks de toevoeging SL- ook niet bedoeld. Wel om een goed rijdende, strakke racer neer te zetten.

 

 

Meer 2012

De Trentino  was en is het lichtste aluminium frame binnen de Sensa reeks. Oversized aluminium frames zijn allang gemeengoed geworden en deze Sensa SL  is een waardige vertegenwoordiger. De nieuwe, lichtere voorvork doet de Trentino veel goeds. De fiets is net wat prettiger, lichter in het gebruik dan de versie met gewone vork. De SL is gewoon meer 2012. De SL volgt ook de lijn die fabrikanten als Cannondale, Cube en Canyon in geslagen zijn: licht en oversized alu, stijf en  ‘packed’ met de nieuwe technieken. Alleen lopen bij de SL de kabels nog gewoon buitenlangs;  bij veel nieuwe alu frames zijn de kabels intern. Samengevat: het is een lekker aanvoelende racer, robuust en snel reagerend. Een prima keuze voor als je een goed betaalbare aluminium fiets zoekt – die ook nog eens helemaal up to date is. Daarnaast zijn de eigen onderdelen van Supra steeds doordachter. De Trentino SL is er in maat 52, 54, 56, 58, 60 en 62 centimeter. De SL is er vanaf € 1069,-, deze met Force gaat rond de € 2000,- kosten.
www.sensabikes.com