2012: Sensa Trentino SL
10 december 2011
SupraDeze SL is afgemonteerd met SRAM Force en veel eigen -dat wil zeggen: ontwikkeld bij Sensa- Supra onderdeken. We noemen het even op! Supra Speed Line ‘stem/bar/seatpost’ nieuwe matt finish, optioneel leverbaar op de Trentino SL voor € 49,-. Los leverbaar voor € 34,50 (stuurpen, 130 gram) + € 39,50 (stuur, 290 gram ) + € 29,50 zadelpen van 310 gram = € 103,50, Supra Carbon bidonhouders optioneel leverbaar op de Trentino SL voor € 19,- los leverbaar voor € 23,50 per stuk en de Supra wielset RA27: en lichtgewicht (+- 1500 gram) “multiperformance medium profile” wielset. Sapim CX-sprint straight-pull spaken, CNC-naafhulzen, cardridge bearings en holle cromo-as snelspanners (campa of shimano) optioneel leverbaar op de Trentino SL voor € 139,- los leverbaar voor € 399,-
127 NmDe stijfheidswaarden: de gewone Trentino respectievelijk torsiestijfheid 99 Nm/°, bracket 40 en Supra voorvork 75. De SL: torsiestijfheid 127 Nm/°, bracket 48 en Supra voorvork 84. Helemaal goed –en beter dan de Trentino. : niet mega ‘Duits’ stijf, prima voor alle soorten rijders! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk. 8,0 kilo. OK, je zult op basis van de 1500 gram nooit een mega licht fietsje van minder dan 7 kilo kunnen bouwen -tenminste als je doorsnee onderdelen gebruikt- maar daarvoor is de Trentino –ondanks de toevoeging SL- ook niet bedoeld. Wel om een goed rijdende, strakke racer neer te zetten. Meer 2012De Trentino was en is het lichtste aluminium frame binnen de Sensa reeks. Oversized aluminium frames zijn allang gemeengoed geworden en deze Sensa SL is een waardige vertegenwoordiger. De nieuwe, lichtere voorvork doet de Trentino veel goeds. De fiets is net wat prettiger, lichter in het gebruik dan de versie met gewone vork. De SL is gewoon meer 2012. De SL volgt ook de lijn die fabrikanten als Cannondale, Cube en Canyon in geslagen zijn: licht en oversized alu, stijf en ‘packed’ met de nieuwe technieken. Alleen lopen bij de SL de kabels nog gewoon buitenlangs; bij veel nieuwe alu frames zijn de kabels intern. Samengevat: het is een lekker aanvoelende racer, robuust en snel reagerend. Een prima keuze voor als je een goed betaalbare aluminium fiets zoekt – die ook nog eens helemaal up to date is. Daarnaast zijn de eigen onderdelen van Supra steeds doordachter. De Trentino SL is er in maat 52, 54, 56, 58, 60 en 62 centimeter. De SL is er vanaf € 1069,-, deze met Force gaat rond de € 2000,- kosten.
www.sensabikes.com
10 december 2011
Gerelateerd nieuws
Graveltest | Sensa Romagna Gravel SE, net zo lekker no-nonsense als zijn voorganger?
18 oktober 2024 - Nieuws
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans